برای درک روش استارتاپ ناب، بهتر است به تعریف ناب بپردازیم و بررسی کنیم که چگونه ناب در حال حاضر در کتابخانه‌ها استفاده می‌شود. روش ناب سنتی به بررسی فرایند تولید و یا کسب و کار می‌پردازد و  تعیین می‌کند کدام بخش‌های فرایند برای مشتری، ارزشمند هستند و کدام بخش‌ها اینگونه نیستند و بخش‌های غیرارزشمند را حذف می‌کند  اصول ناب برای اولین بار در صنعت تولید خودرو ژاپنی در تویوتا توسعه داده شد  ناب ابتدا برای بهبود بهره‌وری فرآیندهای تولید و برای کاهش ضایعات استفاده شد اما اکنون ناب برای حذف زمان تلف شده و یا مراحل غیر ضروری از هر فرآیند کسب و کار استفاده می‌شود. اصول ناب سنتی را می‌توان به هر فرآیند یا جنبش کالا و یا اطلاعات از طریق یک سیستم، از جمله کتابخانه استفاده نمود. هوبر توضیح می‌دهد که چگونه کتابخانه‌ها می‌توانند اصول ناب را بر روی سیستم‌های خود اعمال کنند تا بهره وری افزایش و اتلاف حذف شود. بهبود فرایند ناب سنتی در کتابخانه‌ها می‌تواند حفظ مشتری و یا تحویل کتاب جدید را برای مثال ساده کند. در دانشگاه شیکاگو، کرس استفاده موفقیت آمیز از ناب را در بهبود بهره‌وری قفسه‌بندی مجدد مواد کتابخانه گزارش کرد. رویکرد کرس نشان می‌دهد که ابزارهای سنتی ناب در فرآیندهای کتابخانه‌ای بهترین فایده را دارند که تکرار پذیر و استاندارد شده هستند؛ آنها برای مدیریت توسعه خدمات نوآورانه اساسی نیستند. روش‌های مدیریت دیگر با استفاده از اصول ناب شامل مدیریت پروژه قوی و تجربه کاربری است. در دانشگاه تامپره، گرونداستروم استفاده از مدیریت پروژه چابک را توضیح می‌دهد که اصول ناب از رضایت مشتری، فرآیندهای تکرار شونده، بهبود مستمر و فعالیت‌های ارزش‌آفرین را ترکیب می‌کند. اگر چه مدیریت پروژه قوی شامل فعالیت‌های ناب است اما برای رفع عدم اطمینان مدیریت یک نوآوری اثبات نشده ساخته نشده است. بررسی متنی گالیانت و رایت از تست UX با تمرکز تکرار از وب سایت‌های کتابخانه نشان داد که آزمایش کاربر روی تجارب آنلاین کاربر تمرکز می‌کند و برای رفع عدم اطمینان خدمات نوآورانه ساخته نشده است.