رمان پس از تو

پس از تو عنوان رمانی است که جوجو مویز در سال ۲۰۱۵ در ادامه‌ی رمان بسیار معروف و موفق من پیش از تو نوشته است. مویز اذعان داشته است که از قبل قصد نوشتن ادامه‌ای برای من پیش از تو را نداشته است ولی ایمیل‌هایی که از سراسر دنیا در مورد سرگذشت لو و سایرین پس از اتفاقات من پیش از تو دریافت کرد و همچنین مرور دوباره شخصیت‌ها هنگام نوشتن فیلمنامه‌ی من پیش از تو؛ او را واداشت که داستان زندگی این شخصیت‌ها را در کتابی دیگر ادامه دهد. این کتاب نیز مورد استقبال بسیار زیاد طرفداران مویز قرار گرفت.داستان کتاب پس از تو به هجده ماه پس از مرگ ویل برمی‌گردد. خواننده با لو در وضعیتی روبرو می‌شود که او از طرفی با غم از دست دادن ویل و از طرف دیگر با عذاب وجدان ناشی از کمک به او برای پایان دادن به حیاتش دست و پنجه نرم می‌کند. روحیه و زندگی او بسیار آشفته و پریشان است. لو دچار افسردگی شده است حال آنکه ماه‌ها قبل به ویل قول داده بود که تمام تلاش خود را بکند تا زندگی هیجان‌انگیز و شیرینی را تجربه کند. اما حالا هیچ فعالیت خاصی انجام نمی‌دهد، آپارتمانی در لندن می‌خرد و در فرودگاه به شغل نه چندان جذابی مشغول است.

پس از تو نوشته جوجو مویز

لو طی یک حادثه‌ای از پشت بام خانه‌اش به پایین می‌افتد و این اتفاق نقطه عطفی در زندگی فعلی‌اش محسوب می‌شود. او در خانه‌ی والدینش به استراحت می‌پردازد تا آسیب‌های جسمی‌اش التیام پیدا کنند. خانواده‌اش او را مجاب می‌کنند به گروه اندوه درمانی بپیوندد و با افسردگی‌اش مقابله کند. لو هر چند این را دوست ندارد ولی در این گروه با افراد جدیدی آشنا می‌شود و چیزهای جدیدی یاد می‌گیرد.

مسئله‌ای که جوجو مویز در کتاب پس از تو بر آن تمرکز دارد نیز توانایی انسان در بازسازی زندگی خود پس از اتفاقات غم‌انگیز و از دست دادن‌هاست. در این کتاب می‌خوانیم که لو چگونه بر اندوهی که زندگی‌اش را احاطه کرده فائق می‌آید. در این کتاب نیز همچنین اتفاقات شگفت‌انگیز زیادی می‌افتد و شخصیت‌های قدیمی در فضاهای جدیدی با هم روبرو می‌شوند. شخصیت‌های جدیدی نیز به زندگی لو پا می‌گذراند و زندگی او را دستخوش تغییرات می‌کنند. مهم‌ترین آنها سم و لی‌لی هستند. سم یک پزشکیار و لی‌لی یک دختر نوجوان پولدار است که طی ماجراهایی با لو روبرو می‌شوند. ماهیت این شخصیت‌ها به مرور برای لو روشن می‌شود. برخی معتقدند که هنوز جایی برای کتاب سوم در مورد زندگی لو وجود دارد.

به مناسبت میلاد با سعادت امام هشتم : کتابهایی درباره امام رضا (ع)

کتابشناسی امام رضا(ع)

حضرت امام رضا عليه السلام در  يازدهم ذى القعده ی سال 148 هجرى در مدينه ی منوره دیده به جهان گشود، پدر بزرگوار آن حضرت امام هفتم حضرت موسى بن جعفر عليه السلام و مادرشان بانویی بود به نام امّ البنين يا تكتم يا نجمه كه هر سه اسم در تاريخ آمده است.

حضرت علی بن موسی (علیه‌السلام) هشتمین امام شیعیان است و کنیه ی شریف ایشان «ابوالحسن» و مشهورترین لقبشان «‌رضا‌« است و بیست سال مقام امامت را بر عهده داشت.

امام رضا(ع) بیشتر مدت زمان زندگی خویش را در شهر زادگاهشان یعنی مدینه حضور داشتند ولی در سال 200 هجری به اصرار مأمون عباسی و بالاجبار راهی شهر مرو محل خلافت این خلیفه عباسی شدند.در مرو مأمون حضرت را مجبور به پذیرش عنوان ولایت عهدی کرد و سرانجام در سال 203 هجری مأمون ایشان را با زهر مسموم کرد و به شهادت رساند.

مرقد آن حضرت هم اکنون در شهر مشهد قرار دارد و سالانه زیارتگاه میلیون‌ها مسلمان از کشورهای مختلف است.

در توصیف کرامات، بزرگواری ها، معجزات و رویکردهای دینی، سیاسی و اقتصادی هشتمین پیشوای شیعیان کتاب های فراوانی در سال های اخیر به رشته تحریر درآمده است که برخی از این آثار عبارت اند از:

«داستان هایی از کرامات امام رضا علیه السلام»

کتاب «داستان هایی از کرامات امام رضا علیه السلام» نوشته ی «علی یزدی» که از سوی انتشارات نجابت منتشر شده ،  اثری است که به قسمتی از کرامات آن بزرگوار در دوران خود و در زمان معاصر کنونی تعلق دارد. برخی از عناوین و موضوعاتی که در این اثر به آن ها پرداخته شده است عبارت اند از: معنی ایمان،علت روزه گرفتن، نماز جماعت، امامت، خودبینی، عدم رؤیت خدا، عبادت چیست؟، درخواست سکه و لباس، سفر حج، حرز امام رضا علیه السلام، سرطان خون، ضربه مغزی، سکته و فلج بدن، مجروحیت جنگی، بیمار نوروتیکی، بیمار روانی، سیاه شدن استخوان، فلج و لال ، سر درد مزمن، بیمار سرطانی، دختر بچه لال و....

«زائر پیاده امام رضا (ع)»

کتاب حاضر به قلم «عباس فرهادیان» که از سوی نشر «عابد» منتشر شده ، روایتی است از شرح سفر نویسنده برای زیارت  امام هشتم (ع). وی که به منظور ادای نذری که سال‌ها قبل انجام داده بود در اواخر خرداد ماه سال 1372 پای پیاده  در کسوت درویشی  از شهر ایلام راهی مشهد مقدس می‌شود. مسیر حرکت او از ایلام از طریق کرمانشاه  نهاوند ،ملایر ، اراک ، قم،  تهران،  جاجرود، آمل، بابل، ساری، گرگان، بجنورد، قوچان، شیروان و مشهد بوده است. او از مشاهدات خود در این سفر به خصوص پذیرایی مردم روستاها و شهرهای بین راه و چگونگی حرکت و گذران این ایام سخن می‌گوید.

«دارالشفاء امام رضا(ع)»

کتاب «دارالشفاء امام رضا(ع)» به قلم «جابر رضوانی» که از سوی نشر مهدیه منتشر شده ، علاوه بر نگاهی کوتاه به زندگی حضرت امام رضا (ع) به فرمایشات طبی و بهداشتی هشتمین امام شیعیان اختصاص یافته است.

این کتاب درهفت  فصل تنظیم شده است که عبارت اند از : نگاهی کوتاه به زندگانی امام رضاعلیه السلام ، خواص اسماء الهی ، خواص میوه ها، سبزی ها ، دعاها و تعویذها ، دستور پزشکی و بهداشتی امام رضا علیه السلام به مأمون ، شفایافتگان امام رضا (ع) و آخرین فصل از کتاب نیز به اشعاری گلچین شده درباره ی آن حضرت اختصاص یافته است.

«کبوتران حرم: چهل روایت از دلداگی شهدا به امام رضا (ع)»

کتاب حاضر که به همت گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی گرداوری اوری شده و نشر امینان ان را منتشر کرده است ، با نگرشی بر سیره قرآنی و تفسیری امام رضا(ع)، بیاناتی که ایشان به صورت مستقیم درباره قرآن کریم و تفسیر و فهم آن فرموده اند، ارائه شده است. بخش عمده ای از گفتار ایشان به شرح، تبیین و عینیت بخشیدن کتاب خدا اختصاص دارد و بخشی نیز شرح و بسط معارف اعتقادی قرآن شامل: «توحید» ، «نبوت» ، «امامت» ، «معاد» و «ایمان و کفر» را در بر می گیرد.

«فلسفه الهی از منظر امام رضا(ع)»

کتاب حاضر یکی از آثار «آیت الله جوادی آملی» است که نشر اسراء آن را منتشر کرده است و در آن نویسنده به بیان معنای فلسفه الهی و توضیح سخنان امام رضا (ع) در این باب پرداخته است. گفتنی است این کتاب به زبان عربی تالیف شده و از سوی «زینب کربلایی» به فارسی برگردانده شده است.

کتاب«فلسفه الهی از منظر امام رضا(ع)» در یک فصل به نام بهشت و چندین فصل دیگر به نام بوستان تدوین شده است که در فصل بهشت به بیان معنای فلسفه الهی و ضرورت یادگیری این نوع فلسفه پرداخته شده است  و فصول بعدی با عنوان بوستان به بیان سخنان حضرت امام رضا (ع) در فضیلت عقل و تشویق مردم به تعقل ، استدلال از طریق مبادی عقلی در کلام حضرت رضا (ع) ، توحید از منظر حضرت امام  رضا (ع) و گفتاری از علی بن موسی الرضا (ع) درباره نبوت اختصاص دارد.

«ماه غریب من: داستان زندگی امام رضا علیه السلام»

کتاب حاضر که به قلم «مجید ملامحمدی» تحریر شده و انتشارات به نشر آن را منتشر کرده به زندگی حضرت امام رضا (ع)از  زمان تولد تا شهادت ایشان می پردازد.این کتاب در چهار بخش تنظیم شده که طی آن  نویسنده به بیان خصوصیات اخلاقی و فضایل، شخصیت معنوی و علمی امام(ع) و مهمترین وقایع زندگانی ایشان به اختصار می پردازد. فهرست عناوین بخش های این کتاب عبارت اند از: بهشت مدینه ، آسمان هشتم ، سفر به سرزمین غربت و سرانجام تنهایی.

«مهارت های زندگی در سیره ی رضوی»

کتاب حاضر که به همت «محمدرضا شرقی» تالیف شده و انتشارات آستان قدس رضوی آن را منتشر کرده ، به اندیشه و سیره‌ی علمی و عملی امام رضا (ع) در عرصه‌هایی چون « مهارت‌های ذهنی شناختی»، «مهارت‌های ارتباطی  اجتماعی» و «مهارت‌های خانوادگی  تربیتی» می پردازد.

گفتنی است در این کتاب رهنمودهای حضرت امام (ع) در دو دسته تقسیم می شود؛ برخی به گونه ای مستقیم به موضوع مهارت های زندگی پرداخته و برخی دیگر بازتابنده ی نگاه کلی و جامع امام است و می توان با رویکردی تعمیمی آن را به موضوع مهارت های زندگی پیوند داد.

«چهل حدیث سیره رضوی (ع)»

کتاب حاضر که به همت «محمود احمدیان» تالیف و ازسوی نشر معروف منتشر شده، مشتمل بر چهل حدیث است که با هدف آشنایی  با گوشه ای از اخلاقیات و سیره ی سازنده و الهام بخش هشتمین امام و پیشوای شیعیان، حضرت امام رضا علیه السلام گردآوری شده است. این کتاب در شش فصل تنظیم شده که عناوین آن عبارت اند از: «فصل اول: در خلوت حق ؛سيره عبادى امام رضا عليه السلام» ،« فصل دوم: نغمه هاى عرفانى ؛دعاهاى امام عليه السلام» ، «فصل سوم: مردان الهى؛ويژگيهاى روحى امام عليه السلام» ، «فصل چهارم: روش الهى ؛سيره شخصى امام عليه السلام» ،« فصل پنجم: اخلاق آسمانى ؛سيره اجتماعى امام عليه السلام» ، «فصل ششم: تنديس محبّت ؛ رفتارامام بازيردستان».

«مناظرات تاریخی امام رضا علیه السلام با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر»

کتاب حاضر به قلم «آیت الله العظمی مکارم شیرازی» به یکی از ابعاد مهم زندگی امام رضا(ع)  یعنی بُعد فرهنگی و علمی و پاسداری از حریم عقاید اسلامی در برابر امواج سهمگین حملات مکتب ها و فرقه های مختلف به اصول و فروع اسلام در شرایط خاص عصر آن حضرت می پردازد. در این کتاب علاوه بر موضوعاتی چون؛«بافت حکومت بنی عباس»، «ویژگی های حکومت بنی امیه»، «خودکامگان عباسی»، «انگیزه اصلی مأمون برای تشکیل جلسات مناظره» ، شرح مناظرات هفت گانه امام رضا (ع) با افرادی چون؛ «جاثلیق ، دانشمند بزرگ مسیحی»، «رأس جالوت؛بزرگ یهود»، «بزرگ هیربدان»، «عمران صابی ؛دانشمند شبه مادی»، «سلیمان مروزی ؛دانشمند کلامی»، «علی بن محمد بن جهم» و پیروان مکاتب مختلف در بصره آمده است. گفتنی است که این کتاب را انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر کرده است.

«امام رضا علیه السلام از ولادت تا شهادت»

کتاب «عیون اخبــار الرضا (ع)» از جامع‌ ترین کتاب های شیعی درباره زندگانی امام علی بن موسی الرضا(ع) و سخنان گوهربار ایشان است و اثر حاضر نیز گزیده ای از کتاب عیون اخبار الرضا (ع) است که در قالب مصاحبه ای  تخیّلی  با نویسنده یعنی «شیخ صدوق» تحریر شده است. گفتنی است این کتاب که به همت « حجت الاسلام طاهر خوش» تالیف شده  و انتشارات بهار دل ها آن را منتشر کرده ، در  قالب 5 فصل با عناوین «شیخ صدوق» ، «امام  رضا (ع) از ولادت تا شهادت» ، «ثواب زیارت امام رضا(ع)» ، «زیارتنامه ی همه ی امامان(ع)» و «کرامات امام رضا(ع)» به صورت تلخیص و در قالب گفت و گو  با متنی شیوا و روان  نگارش شده است.

برخی دیگر از آثاری که درباره ی حضرت امام رضا(ع) نگارش شده ، عبارت اند از:

الگوهای رفتاری حضرت امام رضا(ع)، محمدحسین نوحه خوان،انتشارات  مدین

بارانی از ستاره؛ امام رضا(ع)، مهدی وحیدی صدر ،نشرعروج اندیشه

شب آفتابی خراسان؛ زندگانی امام رضا(ع)،محسن پارسا، نشرسپیده

زندگانی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام، موسی خسروی، انتشارات سعدی.

استمرار انقلاب عاشورا در ولایت عهدی امام رضا علیه السلام،سیدعلی حسینی خامنه ای، پیام مقام معظم رهبری به كنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام،انتشارات مسجد مقدس جمکران

چکیده زندگانی امام رضا علیه السلام،حسین استادولی،نتشارات شبر

خورشید مشرق؛ امام رضا(ع)، عباس عطاری کرمانی،نشر آسیم

قبله هفتم؛ پرسش های شما،پاسخ های امام رضا علیه السلام، طاهر خوش،انتشارات شوق

پیشوای مهر؛ سیری بر زندگانی امام هشتم علیه السلام، سیدحسین اسحاقی، انتشارات خادم الرضا

امام رضا(ع) در رزمگاه ادیان، سهراب علوی، انتشارات مسجد مقدس جمکران.

برگرفته از خبرگزاری شبستان

دهه کرامت

دهه کرامت،دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه(علیهالسلام) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام) می‌باشد.این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت یادآور لطیف‌ترین علائق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است.مهر و وفایی که خواهر مهربان و دلداده را به هجرت وادار نموده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرده است.مهربانی که جز در مورد امام حسین و حضرت زینب (علیهما‌السلام) سابقه ندارد.دهه کرامت تداعی کننده عزم و قاطعیت و اراده آهنین زنان بزرگ و بانوان و الامقام و گرانقدر جهان می‌باشد.تمام مفاهیم سازنده‌ای که ما در فرهنگ اسلامی داریم در این دهه تداعی می‌شوند چرا که حرم حضرت معصومه و امام رضا (علیهماالسلام) کانون دعا و قرآن و نیایش و ... است.دهه کرامت یادآور تحول آفرینی بانوان آسمانی است و این که می‌توانند رهبری دل‌های صدها میلیون مسلمان را در طی اعصار عهده‌دار بشوند.دهه کرامت یادآور زهرا و زینب (علیهما‌السلام) است.تمام مفاهیم سازنده‌ای که ما در فرهنگ اسلامی داریم در این دهه تداعی می‌شوند چرا که حرم حضرت معصومه و امام رضا (علیهماالسلام) کانون دعا و قرآن و نیایش و ... است.
دهه کرامت یادآور تمام خوبی‌هاست. و یادآور جمال انسانی است.
اکنون اطلاعاتمان را در باره ی این بزرگواران بالا می بریمامام صادق(ع)پیش از ولادت کریمه آل محمد(ص) فرمود:خدا را حرمى است و آن مکه است،امیرمؤمنان را حرمى است و آن کوفه است،و ما اهل بیت را حرمى است و آن قم است.بزودى بانویى به نام فاطمه از تبار من در آن جا دفن شود که هر کس به زیارتش بشتابد،بهشت بر او واجب مى گردد.
بارگاه حضرت معصومه(س) تجلیگاه حضرت زهرا(س)
بر اساس رویاى صادقه‏اى که مرحوم آیت الله مرعشى نجفى(ره) از پدر بزرگوارش مرحوم حاج سیدمحمود مرعشى (متوفاى ١٣٣٨ ه .)نقل مى‏کردند، قبر شریف حضرت معصومه(س)جلوه‏گاه قبر گم شده مادر بزرگوارش حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها مى‏باشد.آن مرحوم در صدد بود که به هر وسیله‏اى که ممکن باشد، محل دفن‏حضرت زهرا سلام الله علیها را به دست آورد، به این منظور ختم مجربى را آغاز مى‏کند و چهل شب آن را ادامه مى‏دهد، تا درشب چهلم به خدمت‏حضرت باقر و یا حضرت صادق(علیهماالسلام)شرفیاب مى‏شود، امام(ع) به ایشان مى‏فرماید: «علیک بکریمه اهل البیت‏» «به دامن کریمه اهلبیت پناه ‏ببرید.» عرض مى‏کند: بلى من هم این ختم را براى این منظور گرفته‏ام که قبر شریف ‏بى‏بى را دقیقا بدانم و به زیارتش بروم.
امام(ع) فرمود: منظور من قبر شریف حضرت معصومه در قم مى‏باشد.سپس ادامه داد: براى مصالحى خداوند اراده فرموده که محل دفن حضرت فاطمه‏سلام الله علیها همواره مخفى بماند و لذا قبر حضرت معصومه را تجلیگاه قبر آن حضرت قرار داده است.هر جلال و جبروتى که براى‏ قبر شریف حضرت زهرا مقدر بود خداوند متعال همان جلال و جبروت‏را بر قبر مطهر حضرت معصومه(س) قرار داده است.
تنها خواهر امام هشتم
نجمه خاتون همسرگرامى امام کاظم(ع) تنها دو فرزند در دامان‏خود پرورش داد و آنها عبارتند از:
١- خورشید فروزان امامت، حضرت على بن موسى الرضا(ع)
٢- حضرت معصومه (س)
محمد بن جریر طبرى، دانشمند گرانمایه شیعه در قرن پنجم هجرى، براین واقعیت تصریح نموده است.
مدت ٢٥ سال تمام حضرت رضا(ع) تنها فرزند نجمه خاتون بود، پس‏از یک ربع قرن انتظار، سرانجام ستاره‏اى تابان از دامن نجمه‏درخشید که هم سنگ امام هشتم(ع) بود و امام(ع) توانست والاترین‏عواطف انباشته شده در سویداى دلش را بر او نثار کند.
بین حضرت معصومه(س) و برادرش امام رضا(ع) عواطف سرشار و محبت ‏زایدالوصفى بود که قلم از ترسیم آن عاجز است.
در یکى از معجزات امام کاظم(ع) که حضرت معصومه نیز نقشى دارد،هنگامى که مرد نصرانى مى‏پرسد: «شما که هستید؟» مى‏فرماید: «انا المعصومه اخت الرضا» «من معصومه، خواهر امام رضا(ع)مى‏باشم.» این تعبیر از محبت‏سرشار آن حضرت به برادر بزرگوارش‏امام رضا(ع) و از مباهات او به این خواهر برادرى سرچشمه‏مى‏گیرد.
رمز قداست قم
در احادیث فراوانى از قداست قم سخن رفته، تصویر آن در آسمان ‏چهارم به رسول اکرم(ص) ارائه شده است.
امیرمومنان(ع) به اهالى قم درود فرستاده و از جاى پاى جبرئیل ‏در آن سخن گفته و امام صادق(ع) قم را حرم اهلبیت معرفى کرده وخاک آن را پاک و پاکیزه تعبیر کرده ‏است.امام کاظم(ع) قم را عش‏آل محمد (آشیانه آل محمد(ص))نامیده و یکى از درهاى بهشت را از آن اهل‏قم دانسته.امام هادى(ع) اهل قم را «مغفور لهم‏»(آمرزیده) تعبیر کرده و امام حسن عسکرى(ع) از حسن نیت آنها تمجید کرده و با تعبیرات بلندى اهالى قم را ستوده است.اینها و دهها حدیث دیگرى که در قداست و شرافت قم و اهل قم از پیشوایان معصوم به ما رسیده، فضیلت و عظمت این سرزمین را براى‏همگان روشن مى‏سازند، جز این که باید دید راز و رمز این همه‏شرافت و قداست چیست؟
حدیث فوق که پیرامون ارتحال حضرت معصومه(س) به عنوان پیشگوئى‏از امام صادق(ع) نقل شد، از راز و رمز آن پرده بر مى‏دارد و روشن مى‏سازد که این همه فضیلت و شرافت، از ریحانه پیامبر،کریمه اهلبیت، مهین بانوى اسلام، حضرت معصومه(س) سرچشمه‏مى‏گیرد، که در این سرزمین دیده از جهان فرو بسته، گرد و خاک ‏این سرزمین را توتیاى دیدگان حور و ملائک نموده است.

هم اکنون می پردازیم به گوشه ای از زندگانی امام رضا(ع)
نمی‌دانم چقدر از «مدینه» می‌دانی. اما امام رضا(ع) «مدینه» را خوب می‌شناسد. همان جا به دنیا آمده، تقویم‌ها، روز، ماه و سال ولادتش را درست به یاد نمی‌آورند یا شاید خوب می‌دانند و اذعان نمی‌کنند ـ تاریخ هیچ وقت امانتدار خوبی نبوده ـ ولادتش را در سالهای ١٤٨، ١٥١ و ١٥٣ و در روزهای جمعه نوزدهم رمضان، نیمه ماه رمضان، جمعه دهم رجب و یازدهم ذی القعده عنوان کرده‌اند. اما قطعیت بیشتر در همان سال ١٤٨، یعنی سال وفات امام جعفر صادق(ع) است. همان‌طور که اشخاصی همچون مفید، کلینی، کفعمی، شهید ثانی طبرسی، صدوق، ابن زهره، مسعودی، ابوالفداء، ابن اثیر، ابن حجر، ابن جوزی و کسانی دیگر، سال ١٤٨ را سال ولادت امام رضا(ع) دانسته‌اند.
اما لقب‌ها و کنیه‌هایش، همچون واژگانی درخشان در هزارتوی ذهن تاریخ باقی مانده‌اند. کنیه‌هایش ابوالحسن (در بین خواص) است و لقبهایش، صابر، زکی، ولی، فاضل، وفی، صدیق، رضی، سراج الله، نورالهدی، قرة عین المومنین، کلیدة الملحدین، کفو الملک، کافی الخلق، رب السریر و رئاب التدبیر.
و رضا(ع)؛ مشهورترین لقبی است که از گذر این همه سال، ما هنوز امام را با آن نام می‌شناسیم. شاید خواسته باشی دلیل این لقب را بدانی:
«او از آن روی رضا خوانده شد که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودی پیامبران و خدا و امامان پس از او بود. همچنین گفته شده: از آن روی که همگان، خواه مخالفان و خواه همراهان به او خشنود بودند و بالاخره چنین آمده است: از آن روی او را رضا خوانده‌اند که مأمون به او خشنود شد.»
وقتی القاب، نامها و کنیه‌های مادرش را می‌خوانی، حس می‌کنی چیزی در آنهاست، شبیه آنچه در القاب خود امام است: ام البنین، نجمه، سکن، تکتم، خیزران، طاهره، و شقراء
اگرچه به روایتی نام پنج پسر و یک دختر را برای امام رضا(ع) ذکر کرده‌اند، اما همانطور که علامه مجلسی گفته است: «از جواد به عنوان تنها فرزند او یاد کرده‌اند.» ـ نامی آشنا برای ما ـ دیگر... می‌ماند سال وفات امام که باز هم ذهن تاریخ ما را بخوبی یاری نمی‌دهد و احتمال سالهای ٢٠٢، ٢٠٣ و ٢٠٦ ق، در این میان است. اما اکثر علماء همان سال ٢٠٣ را سال وفات دانسته‌اند. با این حساب عمر حضرت رضا(ع) ٥٥ سال می‌شود. ٣٥ سالش را در کنار پدرش گذرانده و بیست سال دیگر امامت شیعیان را به عهده داشته است.
آغاز امامت آن حضرت، مصادف می‌شود با دوره پایانی خلافت هارون عباسی به مدت ده سال.
پنج سال بعد از آن با خلافت امین همزمان است و سرانجام هم دوره‌ای از خلافت مأمون در مدت پنج سال و تسلط یافتن او بر قلمرو اسلامی آن روزگاران.
مأمون...همان کسی که با دسیسه و به وسیله زهر امام را شهید کرده دوستداران امام، پیکر پاکش را درطوس در قبله قبه هارونی سرای حمیدبن قحطبه طایی به خاک سپردند و امروزه غبار مرقد او توتیای چشم‌های شیفتگان است

مسابقه نقاشی رضوی درکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چناران برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر چناران، مسابقه نقاشی کتاب «مژده گل» از منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی علیه السلام با حضور کودکان، اعضا و مربیان نقاشی برگزار شد.در ابتدای این نشست نوروزی، رییس اداره کتابخانه های عمومی به معرفی و تشریح شرایط شرکت در هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی علیه السلام پرداخت و در ادامه کتاب «مژده گل» برای کودکان خوانده شد سپس کودکان با توجه به موضوعات بیان ‌شده به ترسیم نقاشی از داستان‌ های کتاب پرداختند.در پایان این نشست نقاشی‌های کودکان جمع‌ آوری و از نقاشی های برتر تقدیر شد.

برگزاری پرشور مسابقه نقاشی هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در روستای سیدآباد چناران

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران مریم نوروزی ، مسابقه نقاشی هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور امام جماعت، دهیار و عضو شورای اسلامی در مسجد جامع روستای سیدآباد بخش مرکزی با استقبال پرشور کودکان برگزار شد.

 

 

 

نوروزی با اشاره به هدف های برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی خاطرنشان کرد: این مسابقه سراسری در راستای فراگیر سازی زندگی  و سیره مومنانه امام رضا و حضرت معصومه علیهما السلام  و گسترش فرهنگ کتابخوانی برگزار می شود.نوروزی افزود: طی هماهنگی با بخشداری قرار است در دیگر روستاها نیز دهیاران این مسابقه نقاشی را برگزار کنند.سرپرست  اداره کتابخانه های عمومی تلاش نیکوکاران را یکی دیگر از راه‌ های پشتیبانی از نهضت کتابخوانی روستایی در این شهرستان یاد نمود که هم می‌تواند اشتغال پایدار را در روستاها ایجاد نماید و هم به احداث کتابخانه‌های روستایی منجر شود.وی گفت: شورای اسلامی روستا و دهیار سیدآباد در حال رایزنی با نیکوکاران هستند که کتابخانه ای در این روستای پرجمعیت 6000 نفری ساخته شود.وی بیان کرد: برگزاری هر چه بهتر این جشنواره در شهرستان چناران نیازمند همکاری و مشارکت بیشتر دستگاه های اجرایی و سازمان‌ های مردم نهاد  است. وی اظهار کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی همه ساله به بمناسبت زادروز حضرت علی ‌بن‌ موسی ‌الرضا و حضرت فاطمه معصومه‌ علیهما السلام و همزمان با دهه کرامت از سوی نهاد کتابخانه ‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد بین ‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا علیه السلام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌ شود. در جشنواره کتابخوانی رضوی امسال 7 عنوان کتاب برای گروه‌ های سنی گوناگون برگزیده شده تا همه مردم بتوانند با توجه به سن خود در آن شرکت جویند.در پایان از سوی شورای اسلامی روستا و دهیاری به قید قرعه به ده نفر از کودکان با اهدای جایزه تقدیر به عمل آمد.

کتابهای مناسب برای مطالعه در تابستان نوجوانان

1- مجموعه 10 جلدی « قصه های شنیدنی از بچه های خوب»، هر جلد این مجموعه 5 قصه دارد که مجموعاً 50 قصه می شود. در هر قصه، یک حکایت از نوجوانی شهیدان دفاع مقدس بازنویسی شده که نوجوانان در همان سن و سال هستند و می توانند از آنان الگوگیری کنند.

2- مجموعه 10 جلدی « قصه های زندگی»، در هر جلد این مجموعه 9 قصه و مجموعاً 90 قصه دارد که بخاطر سه ماه تابستان طراحی شده تا در هر روز این ماه یک قصه را نوجوان مطالعه و با والدین یا خواهر و برادر یا دوستان خود مطرح کند.

3- کتاب « امام و بچه ها» که مجموعه 14 جلدی قصه های پروانه است. در این کتاب نوجوانان با 14 خصوصیت امام خمینی بصورت قصه آشنا می شوند و نسبت به آداب اجتماعی و اصول انقلاب آگاهی پیدا می کنند.

مناسبت هفت تیر

انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی واقعه‌ای است که در ۷ تیر ۱۳۶۰ منجر به کشته‌شدن هفتاد و پنج نفر از اعضای این حزب شد. در ساعت ۲۰:۳۰ جلسهٔ حزب جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات دفتر مرکزی آن واقع در سرچشمه تهران برگزار شد. موضوع جلسه تورم و انتخابات ریاست جمهوری آینده بود. پس از تلاوت قرآن و اعلام برنامه، سید محمد حسینی بهشتی سخنانش را به این شکل آغاز کرد:

ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند…

که در این لحظه انفجاری سالن اجتماعات را ویران کرد.

مدفن تعدادی از کشته‌شدگان این واقعه در بخشی از قطعه ۲۴ بهشت زهراقرار دارد که بعداً آرامگاه شهدای هفتم تیر در آن بنا گردید. محل انفجار نیز بعدها تبدیل به مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه و سازمان سبک زندگی طیبه شد.

سعید شاهسوندی عضو سابق کمیته مرکزی سازمان مجاهدین می‌گوید که این انفجار توسط سازمان مجاهدین خلق طراحی و اجرا شده‌است و او و گروه دیگری که در جریان انجام این عملیات قرار داشته‌اند در آن شب بی‌سیم سپاه را شنود می‌کردند تا از میزان موفقیت عملیات مطلع شوند. اجرای این عملیات را محمدرضا کلاهی به عهده داشت که خود از نیروهای خدماتی حزب به‌شمار می‌آمد. او پس از انفجار توانست فرار کند و بعد از آن راهی فرانسه شد و با اینکه از مجاهدین بریده‌بود ولی به دلیل سابقه‌اش امکان زندگی علنی را نداشت تا سرانجام به احتمال زیاد در یک ترور در سال ۱۳۹۴ کشته شد

جدول ضرب هگزادسیمال

جدول ضرب هگزادسیمال
دستگاه اعداد پایه ۱۶ یا دستگاه شانزده‌شانزدهی یا هِگزادِسیمال (به انگلیسی: hexadecimal) (به اختصار hex) در علوم کامپیوتر و ریاضیات، سامانهٔ عددنویسی بر پایه ۱۶ می‌باشد. این سیستم از اعداد ۰ تا ۹ برای مقادیر صفر تا نه استفاده می‌کند و از حروف A، B، C، D، E، F و برای مقادیر ۱۰ تا ۱۵ استفاده می‌کند.
 
تبدیل:
تبدیل دستگاه عدد دودویی به شانزده‌شانزدهی از تبدیل دودویی به ده‌دهی ساده‌تر است مثلاً در تبدیل ده‌دهی داریم:
    ۰۱۰۱۱۱۱۰۱۰۱۱۰۱۰۱۰۰۱۰۲    =
    ۲۶۲۱۴۴۱۰ + ۶۵۵۳۶۱۰ + ۳۲۷۶۸۱۰ + ۱۶۳۸۴۱۰ + ۸۱۹۲۱۰ + ۲۰۴۸۱۰ + ۵۱۲۱۰ + ۲۵۶۱۰ + ۶۴۱۰ + ۱۶۱۰ + ۲۱۰
  = ۳۸۷۹۲۲۱۰
 
همین عدد در تبدیل دودویی به دستگاه شانزده‌شانزدهی با جدا کردن ۴ رقم ۴ رقم از سمت راست عدد به صورت زیر محاسبه‌پذیر است:
۰۱۰۱۱۱۱۰۱۰۱۱۰۱۰۱۰۰۱۰۲    =    ۰۱۰۱     ۱۱۱۰     ۱۰۱۱     ۰۱۰۱     ۰۰۱۰۲
     =    5    E    B    5    2۱۶
     =    5EB52۱۶

هوش دیجیتال


جک ما، سرمایه‌دار بزرگ چینی و موسس شرکت علی‌بابا، معتقد است هوش هیجانی (EQ) کلید موفقیت است و حتی از آن بالاتر افراد را نیازمند LQ (یعنی IQ عشق) می‌داند. چه کسی با این جمله موافق باشد و چه نباشد، یک نکته کلیدی در لیست او نادیده گرفته شده است. این نوع هوش تنها برای هدایت همان کسب‌وکاری که خود جک بنیان‌گذارش بوده، لازم و ضروری است. هر چقدر سبک زندگی ما بیشتر به سمت متصل شدن همه چیز به هم می‌رود، هوش دیجیتال یا (DQ: Digital Quotient) برای موفقیت فردی و رفاه اجتماعی، اهمیت بیشتری می‌یابد. مشکل این است که بیشتر کشورهای دنیا به‌طور کامل با DQ و اثرات آن آشنایی ندارند.

هوش دیجیتال (DQ) چیست و چرا مهم است؟
بسیاری افراد فکر می‌کنند هوش دیجیتال (DQ) یعنی مهارت‌های مورد نیاز برای استفاده موثرتر از تکنولوژی؛ مثلا اینکه چطور مشکل کامپیوتری که روشن نمی‌شود را حل کنیم یا بلد باشیم از همه ویژگی‌های گوشی هوشمندی که داریم استفاده کنیم. اما در واقع این DQ نیست. برخی دیگر فکر می‌کنند
هوش دیجیتال (DQ) یعنی مدت زمان استفاده از صفحات دیجیتال و آگاه بودن از خطرات رو به افزایش این صفحات برای کودکانی که بیش از حد از آنها استفاده می‌کنند یا آگاهی از این مساله که چه زمانی باید اتصال دستگاه خود را قطع کنید و هر چیزی در این حوزه را که اعتیادآور است، از خودتان دور کنید.
 
اینها بخشی از هوش دیجیتال (DQ) و در واقع یکی از عواملی هستند که آن را تعریف می‌کنند. طبق اعلام موسسه DQ که در سال ۲۰۱۶ این مخفف را اختراع کرد، هوش دیجیتال عبارت است از: «مجموعی از توانایی‌های اجتماعی، احساسی و شناختی که به افراد امکان می‌دهند با چالش‌های این حوزه مواجه شوند و با نیازهای زندگی دیجیتال سازگاری پیدا کنند.» پلت‌فرم‌ها و رسانه‌های دیجیتال جدید هر سال معرفی می‌شوند و با توجه به اینکه کاربران آنها دائما در حال افزایش هستند و سن کودکانی که به آنها دسترسی پیدا می‌کنند در حال پایین آمدن است، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند. امروز، یک کودک ۸ ساله می‌تواند به راحتی دسترسی مستقل به اینترنت داشته باشد.
 
اما برخلاف IQ که معمولا توانایی هوشی در نظر گرفته می‌شود که به صورت ژنتیک از قبل مشخص شده، هوش دیجیتال (DQ) باید ایجاد شود. این نوع هوش، عنصر اساسی توسعه مهارت‌ها برای نیروی کار آینده است، چون مثل یادگیری زبان، در سنین پایین‌تر به شکل موثرتری جذب می‌شود.  مطالعه‌ای که اخیرا در مورد ۳۸ هزار کودک ۸ تا ۱۲ سال در ۲۹ کشور مختلف انجام شده، به این نتیجه رسیده که بیش از نیمی از این کودکان در معرض حداقل یک تهدید مرتبط با اینترنت هستند. این تهدیدها عبارت است از: کاهش همدلی دیجیتال (که منجر به افزایش اضطراب و فشارهای اجتماعی در میان همسن و سالان می‌شود)، استفاده بیش از حد از صفحات دیجیتال، اعتیاد دیجیتال، خشونت‌های سایبری، هک اطلاعات هویتی و سوء مدیریت حریم خصوصی آنلاین.  نکته هشداردهنده‌تر این است که جوانان در کشورهای نوظهور ۳/ ۱ برابر بیشتر از همسن و سالان خود در کشورهای توسعه‌یافته از نظر دیجیتالی، در معرض این تهدیدها هستند.این واقعیت که یک کودک می‌تواند با دست خودش، در هر زمان و مکانی به دنیای آنلاین دسترسی داشته باشد، نه فقط برای والدین و سازمان‌های جامعه مدنی، بلکه برای آموزش‌دهندگان، قانون‌گذاران، دولت‌ها، رسانه‌ها و حتی پلت‌فرم‌های مصرف‌کننده و برندها، باید بالاترین نگرانی موجود باشد.
 
معناسازی برای جامعه
به‌طور میانگین، سیستم‌های آموزشی در سراسر دنیا به خوبی تجهیز نشده‌اند تا استانداردها و دستورالعمل‌های مشخصی را برای زندگی آنلاین یک نوجوان تعیین کنند و ظرفیت‌سازی
 هوش دیجیتال (DQ) را درون مدارس آنها یکپارچه‌سازی کنند. در نتیجه، کودکان و والدین در این امور به حال خود گذاشته می‌شوند و حمایت چندانی از این موضوع صورت نمی‌گیرد.
 
عواقب این ماجرا بسیار مخرب است و در برخی قسمت‌های دنیا حتی آمار خودکشی در میان نوجوانان را بالا برده است. چیزی که کمتر مشهود است، اما برای جامعه حیاتی است، ارتباط بین DQ و گسترش اطلاعات غلط دیجیتالی است که به آن اخبار جعلی هم می‌گویند. افزایش ظرفیت خروجی‌ این اطلاعات غلط به هوش دیجیتال (DQ) پایین کاربرانی که این اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند مربوط می‌شود. بدون تشخیص دقیق اطلاعات دیجیتال و مهارت‌های تفکر نقادانه که باید در سنین پایین در انسان نقش ببندد، احتمال اینکه افراد اطلاعات غلط را بدون دانستن عواقب آن به اشتراک بگذارند، بیشتر می‌شود. درست است که در یک زنجیره از خبرنگاران گرفته تا سیاستمداران و سازمان‌ها باید مبارزه با انتشار اخبار جعلی را در دستور کار قرار بدهند، اما مسوولیت نهایی این کار با خود ما کاربران است. دیگر عواقب آشکار هوش دیجیتال (DQ) پایین عبارت است از مقاومت نکردن در برابر دستکاری‌های آنلاین و از بین رفتن حریم شخصی. این چالشی نیست که هر خانواده‌ای به تنهایی با آن دست و پنجه نرم کند، بلکه مشکلی است که جامعه باید به صورت جمعی به آن بپردازد.
 

کتابخوان ماه: کتب پیشنهادی تیر ماه 1397