معرفی مجموعه کتاب های «مدرسه‌ی پرماجرا»

مجموعه 32 جلدی «مدرسه‌ی پر ماجرا» نوشته «دن گاتمن» به زبانی ساده و شیرین نوشته شده است. این مجموعه منتخب شورای کتاب کودک با رتبه چهار ستاره شده است. دن گاتمن در این مجموعه به زبانی ساده و طنز آمیز، ماجراهایی که در مدرسه اتفاق افتاده را، بیان می‌کند. همه کتاب‌های این مجموعه از زبان «اِی.جـِی،AJ» روایت می‌شوند که یکی از بچه‌های بازیگوش مدرسه‌ «الّامنتری» است. گرچه اِی.جِی همه کتاب‌های مجموعه را با جمله «اسم من اِی.جِی است و از مدرسه متنفرم» شروع می‌کند؛ اما شادترین لحظات خود را در مدرسه می‌گذراند؛مدرسه‌ای که مدیرش «آقای کلاتز»، برای شادی دانش‌آموزان حاضر است، لباس بابانوئل بپوشد، اسکیت‌سواری کند و حتی از سقف آویزان شود! مستخدمش یعنی «خانم لازار» هم از دیوار راست بالا می‌رود و معلم هنرش با دستمال‌های کهنه برای خودش لباس می‌دوزد.یک روز بچه های کلاس یک فکر تازه به ذهن‌شان می‌رسد: اجاره مدرسه برای یک شب و تبدیل کردن آن به یک مرکز بازی‌های کامپیوتری. اما پول اجاره مدرسه را از کجا تامین کنند؟داستان واقعگرای «بهترین فکر دنیا» که جلد نخست این مجموعه است، با موضوع آموزش به وسیله بازی و درونمایه تربیتی، از داستان‌هایی است که به کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای دارد. مدیر مدرسه با یک روش خلاقانه اجاره یک شب مدرسه را خواندن یک میلیون صفحه کتاب توسط دانش‌آموزان تعیین می‌کند. داستان علاوه بر پرداختن به موضوع‌های مورد علاقه بچه ها مثل فوتبال، بازی‌های کامپیوتری و سر به سر گذاشتن معلم‌ها، رفتن به کتابخانه و آموختن از راه بازی را تشویق می‌کند. زبان داستان شادی آفرین و طنز است و با شوخی‌های کلامی بسیاری همراه است.  همچنین به سبب بیان شیوه‌های تدریس خلاق، خواندن آن برای مربیان تربیتی و آموزشی بسیار جذاب و مفید است.

آشنایی با کتابخانه مجازی

کتابخانه مجازی، کتابخانه الکترونیک، کتابخانه پیوسته، کتابخانه رقمی، کتابخانه بدون دیوار و کتابخانه شبکه‌ای، همگی عبارات و اصطلاحاتی هستند که برای اشاره به کتابخانه‌های موجود در محیط شبکه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرندکتابخانه مجازی مفهومی است بر مبنای دسترسی از راه دور به محتوا و خدمات کتابخانه‌ها و دیگر مراکز اطلاع‌رسانی، مرکب از مجموعه‌ای از منابع روزآمد و پراستفاده در قالب چاپی و الکترونیکی و به همراه شبکه الکترونیکی دسترس‌پذیر به کتابخانه‌های جهانی و اطلاعات تجاری و منابع دانش به منظور کاربری و اشاعه آنها.کتابخانه دیجیتال (الکترونیک) کتابخانه‌ای است که در آن اسناد به جای کاغذ یا سایر رسانه‌های محلی به شکل الکترونیک ذخیره شده‌اند.اساس این کتابخانه‌ها ذخیره مدارک به شکل الکترونیک و نیز استفاده الکترونیک است. به این صورت که هر فردی در هر نقطه از جهان با استفاده از یک کامپیوتر معمولی و یک خط تلفن بتواند به تمامی اطلاعات یک کتابخانه عظیم دسترسی پیدا کند.از این رو کافی است منابع را جمع‌آوری کرده و در واحدهای حافظه در این نوع کتابخانه‌ها قرار داده شوند. مجموعه روش‌ها، خدمات و ساختارهای اطلاعاتی که باعث می‌شوند تا اطلاعات در قالب یک فن‌آوری نوین با دسترسی آسان، سریع، و گسترده ارائه شوند، کتابخانه دیجیتال نام دارد.به طور کلی، کتابخانه الکترونیک، سازمانی است حاوی منابع خاص که نگهداری آنها، دارای ارزش زیادی بوده و لذا در آن راهکارهایی جهت گزینش، سازماندهی، ارائه دسترسی‌های کنترل شده، امکان توزیع، حفظ یکپارچگی و اطمینان از ماندگاری مجموعه اطلاعات در طول زمان، پیش بینی گردیده‌ است.سهولت دسترسی به منابع و مقرون به صرفه بودن آن، امکان تبادل اطلاعات و منابع موجود با دیگر سازمان‌ها، بکارگیری مکانیزم‌هایی جهت حفظ، گسترش و توسعه، توجه به مسئله مالکیت معنوی، از مهمترین ملاحظات در کتابخانه دیجیتال می‌باشد.عبارت کتابخانه الکترونیکی به طور ضمنی بدان مفهوم است که فرایندهای اصلی کتابخانه، به طور اساسی باید دارای ماهیت الکترونیکی شوند.بدیهی است مهم‌ترین شیوه تحقق این امر، استفاده گسترده از رایانه برای دسترس پذیرکردن خدماتی چون نمایه درون خطی، امکانات کاوش و بازیابی متن کامل، بایگانی خودکار سوابق و تصمیم‌گیری مبتنی بر رایانه است

معرفی کتاب پرستوها و آمازون / آرتور رانسوم برای کودکان

نویسنده با الهام از یک سفر تابستانی برای آموزش قایقرانی به کودکان دوستش داستان‌هایی از سرزمین آمازون و جنگل‌های وحشی روایت می‌کند. بچه‌ها علیه عمو جیم یا همان بلاکت پیر گروهی متحد را تشکیل می‌دهند و اعتقاد دارند او یک دزد دریایی بازنشسته است که مقاصد پلیدی دارد. بعد از روزهای متوالی قایقرانی، ماهیگیری و سفر در میان رودخانه‌ای که از میان جنگل‌های آمازون عبور می‌کند بچه ها تصمیم می‌گیرند خانه‌ی قایقی عمو جیم را تصرف کنند و ...

عید مبعث

بعثت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) يا برانگيخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترين فراز از تاريخ اسلام بوده و نزول قرآن کريم نيز از اين زمان آغاز مي‌گردد. کلمه بعثت به معناي «برانگيخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انساني از سوي خداوند متعال براي هدايت ديگران مي‌باشد.

همانطور که از روايات اسلامي و مطالعات تاريخي برمي‌آيد، مسأله بعثت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در اديان الهي با برخي از خصوصيات و نشانه‌ها، قبل از ظهور آن حضرت، مطرح بوده و بسياري از اهل کتاب و پاره‌اي از اعراب مشرک نيز با آن آشنايي قبلي داشته‌اند. نويد و بشارت ظهور پيامبر خاتم (صلي الله عليه و آله و سلم)، به تصريح قرآن در تورات و انجيل ذکر گرديده و حضرت عيسي (عليه السلام) نيز پس از تصديق توراتي که به حضرت موسي (عليه السلام) نازل شده بود، به برانگيخته شدن رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بشارت داده است. همچنين در اين کتب، حتي به خصوصيات رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و يارانشان نيز اشاره شده است.

بنابراين (و همانگونه که قرآن نيز ذکر مي‌نمايد) دانشمندان اهل کتاب، پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را همچون نزديکترين کسان خود مي‌شناخته اند. با مراجعه به تاريخ مي‌توان افراد زيادي را يافت که در انتظار ظهور و بعثت پيامبر خاتم (صلي الله عليه و آله و سلم) بوده‌اند و افرادي از ميان آنها، حتي به اميد ديدار پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) به محل سکونت، مکان هجرت و يا حتي گذرگاه عبور و مرور آينده پيامبر هجرت کرده بودند که به عنوان نمونه، مي‌توان به “بحيراي راهب” اشاره نمود.بنابر اين بعثت پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم)، حادثه‌اي بس بزرگ در سرنوشت هدايت بشري بوده و عظمت اين امر سبب مي‌شد که خداوند متعال به عنوان مقدمه اين امر بزرگ، تربيت و پرورش آن حضرت را به عهده داشته و ايشان را براي آينده دشواري که در پيش رو داشتند، آماده سازد. به دنبال همين تربيت الهي بود که پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در سالهاي قبل ازبعثت نيز حالات فوق العاده معنوي و مشاهدات روحاني داشته و نتيجتاً ايشان تمام اين دوران را با پاکي و طهارت و معنويت سپري کرده‌اند. حضرت علي (عليه السلام) مي‌فرمايند: “خداوند بزرگترين فرشته خود را از خردسالي پيامبر، همدم و همراه ايشان ساخت. اين فرشته در تمام لحظات شبانه روز با آن حضرت همراه بود و او را به راههاي بزرگواري و اخلاق پسنديده و شايسته رهبري مي‌کرد.”پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) به خاطر همين حالات معنوي و طهارت روحي، ناگزير از وضع نابسامان مردم و از جهل و فسادي که بر جامعه آن روز و بويژه در شهر مکه حاکم بود، رنج مي‌بردند. همچنين به منظور تفکر و عبادت در مکاني خلوت، مدتي محدود در سال را از آنها کناره مي‌گرفتند و به کوه حرا (که در شمال شرقي مکه واقع است) مي‌رفتند. اين کناره‌گيري براي حُنَفا و برخي يکتاپرستان قبل از پيامبر نيز وجود داشته است. گويند عبدالمطلب، جد بزرگوار پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) پايه‌گذار اين رسم بوده است. او به هنگام ماه رمضان براي خلوت و عبادت به کوه مي‌رفت و مستمنداني را که از آنجا مي‌گذشتند، اطعام مي‌نمود.در واقع مي‌توان گفت که اين خلوت‌گزيني، زمينه‌اي براي تقويت هرچه بيشتر حيات روحاني رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و مقدمه‌اي براي بعثت و نزول وحي به آن حضرت به شمار مي‌رفته است.
در دوران اين خلوت‌گزيني‌ها نيز همچون ساير مراحل گوناگون زندگي رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، حضرت علي (عليه السلام) (که پرورش يافته در خانه پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) و در دامان ايشان است)، پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) را همراهي مي‌نمود و گاهي اوقات براي ايشان آذوقه و آب و غذا مي‌برد.پس از سپري شدن ايام عبادت، پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) به مکه برگشته و پيش از اينکه به خانه خويش بازگردند، خانه خدا را طواف مي‌نمودند.اين حالات همچنان ادامه يافت تا اينکه سن آن حضرت به چهل سالگي رسيد و خداوند که دل ايشان را برترين و مطيع‌ترين و خاضع و خاشع‌ترين دلها در برابر خويش يافت، ايشان را مبعوث کرد و به پيامبري گرامي داشت، تا به وسيله قرآني که آن را روشن و استوار گردانيده، بندگانش را از پرستش بر بتان خارج ساخته و به پرستش خويش هدايت کند.نزول اولين وحي به عقيده اکثر علماي شيعه، بعثت پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) در روز ۲۷ ماه رجب، پنج سال پس از تجديد بناي کعبه، اتفاق افتاد و پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در اين هنگام، چهل سال داشتند.پيامبر اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم)، طبق رسم خويش چند روزي بود که براي عبادت و تفکر به غار حرا آمده بودند. در روز بيست و هفتم ماه رجب بود که جبرئيل (يکي از چهار فرشته مقرب الهي و مأمور ابلاغ وحي از جانب پروردگار به پيامبران) به سوي ايشان نازل شد. او بازوي پيامبر را گرفت و تکان داد و گفت: اي محمد بخوان. پيامبر فرمود: چه بخوانم؟ جبرئيل آيات آغازين سوره علق را از جانب خداوند نازل نمود:“بسم الله الرحمن الرحيم. اقرأ باسم ربک الذي خلق. خلق الانسان من علق. اقرأ و ربک الاکرم. الذي علم بالقلم. علم الانسان مالم يعلم. به نام خداوند بخشنده مهربان. بخوان به نام پروردگارت که بيافريد. آدمي را از علق بيافريد. بخوان و پروردگار تو ارجمندترين است. خدايي که به‌وسيله قلم آموزش داد و به آدمي آنچه را که نمي‌دانست، آموخت.”همراه اولين نزول وحي و در لحظه بعثت، حوادثي بزرگ اتفاق افتاد که از آن جمله مي‌توان به شنيده شدن صداي ناله‌اي اشاره نمود. حضرت علي (عليه السلام) در اين باره مي‌گويد: “صداي ناله شيطان را در هنگام نزول اولين وحي به آن حضرت شنيدم. عرضه داشتم: “يا رسول الله اين ناله چيست؟” فرمود: “اين شيطان است که از اطاعت شدن مأيوس و نااميد شده و چنين به ناله در آمده است.” سپس رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) اضافه فرمود: “تو مي‌شنوي آنچه را من مي‌شنوم و مي‌بيني آنچه را که من مي‌بينم الا اينکه تو مقام نبوت نداري و فقط وزير و کمک کار من هستي و از راه خير جدا نمي‌شوي.”همانطور که قبلاً نيز بيان شد، حضرت علي (عليه السلام) در مواقع مختلف از جمله در دوران خلوت‌گزيني‌هاي پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) همراه حضرت بوده‌اند و اين سخن امام علي (عليه السلام) در نهج البلاغه نيز به طور خاصي بيان مي‌دارد که ايشان در لحظه نزول اولين وحي، در کنار پيامبر حضور داشته‌اند. البته مطالعات تاريخي بيان مي‌نمايد که تنها شخصي که در آن لحظات، پيامبر را همراهي نموده، امام علي (عليه السلام) بود و احدي جز ايشان، ادعاي همراهي رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در آن لحظات را ننموده است. جبرئيل پس از انجام وظيفه خود و ابلاغ آيات الهي، بار ديگر به آسمان بازگشت.

شهادت امام موسی کاظم(ع)

زندگی‌نامه امام موسی كاظم علیه السلام:

نام:موسى‏ بن جعفر.

كنیه: ابو ابراهیم، ابوالحسن، ابوالحسن اوّل، ابوالحسن ماضى، ابوعلى و ابواسماعیل.

القاب: كاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح.

نكته:امام موسی كاظم علیه السلام در میان شیعیان به «باب الحوائج» معروف است.

منصب: معصوم نهم و امام هفتم شیعیان.

تاریخ ولادت امام موسی كاظم:هفتم ماه صفر سال 128 هجرى. برخى نیز سال 129 را ذكر كردند.

محل تولد امام موسی كاظم: ابواء (منطقه‏اى در میان مكه و مدینه) در سرزمین حجاز (عربستان سعودى كنونى).

نسب پدرى: امام جعفر بن محمد بن على بن حسین بن على بن ابى‏طالب علیهم السلام.

 

نام مادر امام موسی كاظم:حمیده مصفّاة. نام‏هاى دیگرى نیز مانند حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز براى او نقل شده است. این بانو از زنان بزرگ زمان خویش بود و چندان فقیه و عالم به احكام و مسائل بود كه امام صادق علیه السلام زنان را در یادگیرى مسائل و احكام دینى به ایشان ارجاع مى‏داد. و درباره‏اش فرمود: «حمیده، تصفیه شده است از هر دنس و چركى؛ مانند شمش طلا. پیوسته فرشتگان او را حفاظت و پاسبانى نموده تا رسیده است به من، به خاطر آن كرامتى كه از خداى متعال براى من و حجت پس از من است.»

مدت امامت امام موسی كاظم: از زمان شهادت پدرش، امام جعفر صادق علیه السلام، در شوال 148 هجرى تا رجب سال 183 هجرى، به مدت 35 سال. آن حضرت در سن بیست سالگى به امامت رسید.

تاریخ و علت شهادت امام موسی كاظم: 25 رجب سال 183 هجرى، در سن 55 سالگى، به‏ وسیله زهرى كه در زندان سندى بن شاهك به دستور هارون ‏الرشید به آن حضرت خورانیده شد.

محل دفن: مكانی به نام مقابر  قریش در بغداد (در سرزمین عراق) كه هم اكنون به «كاظمین» معروف است.

چگونه یک کتاب را در ده دقیقه بخوانیم

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای شناسایی مجموعه‌، استفاده از تکنیک «خواندن کتاب در ده دقیقه» است. این تکنیک استاندارد در کارگاه‌ها و همایش‌های زیادی تدریس شده و عنصر اساسی مجموعه مهارت‌های مشاورۀ خوانندگان به شمار می‌رود. «جان هیرش[۱]» از دپارتمان کتابخانه‌های عمومی مریلند یکی از توسعه‌دهندگان اصلی این تکنیک‌هاست که بعدها به وسیله «لیزا سمپلی[۲]» (کتابخانۀ شهر سبز اسپرینگفیلد) با انتشار در مجلۀ دنیای کتابداری توسط ماری چلتون[۳] و جویس اسریکس[۴] برای ارائه در کارگاه‌ها منتشر شد.

برای شروع، کتابی را که تاکنون نخوانده‌اید و نویسنده‌اش را نمی‌شناسید و یا در آینده قصد خواندنش را ندارید، انتخاب کنید. نسخۀ مناسب برای این‌گونه خواندن، کتاب‌هایی با جلد تمام رنگی، توضیحات و اطلاعات در مورد نویسنده هستند. به خاطر داشته باشید شما تنها ده دقیقه فرصت دارید، بنابراین بخوانید و مطالب کلیدی را در برگه‌های یادداشت، خیلی سریع بنویسید!

چگونه یک کتاب را در ده دقیقه بخوانیم: هشت قدم آسان

۱. با جلد شروع کنید: همۀ رنگها، تصاویر و متن روی جلد حاوی پیام هستند. اینها عناصر اساسی بازاریابی کتاب توسط ناشران هستند و می‌توانند حامل مطالب زیادی برای خواننده باشند. جلد کتاب به ما می‌گوید که؛

الف) آیا تصاویر نشانگر جنسیت یا سن هستند؟
ب) آیا تصویر جلد، مخاطبان مورد نظر را مورد توجه قرار می‌دهد؟
ج) آیا به شما ایده‌ای برای ماهیت محتوا یا پتانسیل مطالعه می‌دهد؟
د) جلد دربارۀ نویسنده چه می‌گوید؟ آیا نویسنده جایزه‌ای را کسب کرده است؟
ه) آیا نام نویسنده یا عنوان به بزرگی چاپ شده است؟ نام‌های درج شده با فونت درشت سرنخ خوبی هستند.
و) آیا فونت یا رنگ‌های غیر معمول در جلد به کار رفته است؟ متن یا رنگ قرمز شبیه متن پررنگ شده نشانه‌ای برای کتاب‌های ترسناک هستند.

۲. معرفی روی جلد یا مقدمه کتاب یا هردو را بخوانید.

الف) معرفی روی جلد یا مقدمۀ کتاب به شما چه می‌گوید؟
ب) در مورد نویسنده چه می‌گوید؟ آیا فهرستی از کتا‌ب‌های قبلی نویسنده را ارائه می‌کند؟
ج) نویسندگان دیگر دربارۀ کتاب چه فکری می‌کنند؟

۳. صفحات مختلف را به صورت اتفاقی باز و مطالعه کنید.

الف) آیا به آسانی خوانده می‌شود؟
ب) آیا شیوۀ حروف‌چینی برای خوانندگان جوان و پیر مناسب است؟
ج) آیا چیز غیرمعمول یا قابل توجهی وجود دارد؟
د) آیا بیش از یک نوع حروف‌چینی استفاده شده است؟
ه) آیا مصور است؟ داستان‌گونه و قسمتی از یک داستان است؟

۴. خصوصیات فیزیکی اثر را بررسی کنید.

الف) آیا خوانندگان به آسانی می‌توانند کتاب را حمل کنند؟ بزرگی و سنگینی آن چگونه است؟
ب) آیا مخاطبان مورد نظر قادر به نگهداری و حمل کتاب هستند؟
ج) آیا جلد مقاوم دارد یا جلد کاغذی؟
د) آیا کتاب در هنگام مطالعه به آسانی باز می‌شود؟

۵. قسمتی را به عنوان نمونه بخوانید.

الف) فصل اول را بخوانید. در آغاز چه چیزی اتفاق افتاده است؟ کدام شخصیت یا چه اتفاقی معرفی شده ‌است؟ داستان چگونه شروع می‌شود با توصیف یا اتفاق؟
ب) صفحاتی از اواسط کتاب را بخوانید. آیا شخصیت‌های مشابه یا اتفاقات هنوز وجود دارند؟ چه نوع اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ آیا متن بیشتر دیالوگ‌گونه است یا توصیفی؟ فضای سفید کتاب چقدر است؟
ج) فصل آخر را بخوانید (یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب کتاب) داستان چگونه پایان می‌یابد؟ آیا در پایان همه مشکلات حل شده است؟ پایان داستان باز است یا کمی باز گذاشته شده است؟ آیا داستان به همان اندازه جالب است که در پایان انتظار دارید؟ چه کسی هنوز زنده است/ سخن آخر چیست؟

۶. عوامل جذب کتاب را در نظر بگیرید.

الف) ضرب‌آهنگ: سرعت حرکت شخصیت‌های داستان چگونه است؟ آیا بیشتر دیالوگ است یا توصیف؟ چند فضا را بررسی کنید. داستان با دیالوگ بیشتر، فضای سفید بیشتری دارد. آیا جملات کوتاه و پاراگراف‌های کوتاه و فصل‌های کوتاه دارد؟ جملات کوتاه، پاراگراف‌های کوتاه و فصل‌های کوتاه سریع‌تر خوانده می‌شوند. آیا روند چندگانه وجود دارد یا خط سیر یکسان؟ انتهای آن باز است یا بسته؟
ب) قاب: آیا دورنمای داستان به جزئیات پرداخته یا کلیات؟ کتاب چگونه از احساس خوانندگان پشتیبانی می‌کند؟ آیا قالب خاص داستان با داستان همخوانی دارد؟ آیا خواننده به داشتن دانش خاصی (برای مثال اطلاعات اساسی موضوعی) برای فهم داستان نیاز دارد؟
ج) خط سیر داستان: آیا داستان روی شخص یا حادثه‌ای متمرکز است؟ کمدی است یا درام؟
د) شخصیت: آیا شخصیت‌ها به اندازه کافی بسط داده شده‌اند؟ آیا تمرکز روی یک شخص است یا چند نفر؟ آیا شخصیت جنبه بسیار مهمی از داستان است؟
ه) مهم‌ترین یا جذاب‌ترین عامل چیست؟

۷. در نظر گرفتن سایر عوامل

الف) طرح: کتاب واقعاً در چه موضوعی است؟ آیا می‌توانید کتاب را در سی ثانیه یا کمتر خلاصه کنید؟ اگر کسی از شما بپرسد «کتاب درباره چیست» چگونه پاسخ می‌دهید؟
ب) ماهیت محتوا: آیا کتاب بخشی از یک اثر است؟ چه اثری؟ آیا واژگان و شخصیت طرح با فرمول ماهیت محتوای کتاب مطابقت دارد و یا قانون‌شکنی می‌کند؟
ج) سری: آیا کتاب قسمتی از یک سری است؟ آیا باید سایر کتاب‌های سری قبل از این کتاب خوانده شود یا به‌تنهایی قابل فهم است؟ بر اساس پایان، خواننده تا چه اندازه مشتاق است که کتاب دیگری از مجموعه را بخواند؟
د) نویسنده: نویسندۀ اثر کیست؟ آیا نویسنده معمولاً در این سبک و محتوا می‌نویسید یا در این اثر تجربه جدیدی ارائه کرده است؟

۸. از همه اطلاعاتی که در سؤالات جمعآوری کردهاید برای ایجاد ارتباط بین کتاب‌ها استفاده کنید.

الف) کدام ماهیت محتوا برای این کتاب مناسب است؟
ب) کتاب‌های دیگر یا نویسندگان دیگری که عوامل مشابهی دارند، کدم‌اند؟
ج) چه قشری از خوانندگان از این کتاب لذت می‌برند؟

با یادداشت پاسخ سؤالات، نه تنها شما کتاب‌های خود را می‌خوانید بلکه آن‌ها را در ده دقیقه به خاطر می‌آورید؛ بر اساس استفاده از تکنیک مطالعه در ده دقیقه، شما به آسانی و به سرعت می‌توانید دانش کتاب‌ها و نویسندگانی را که می‌شناسید افزایش داده و در مورد بسیاری از کتاب‌هایی که نخوانده‌اید، اطلاعات کسب کنید.

کاربرگۀ چگونه کتاب را در ده دقیقه بخوانیم

  1. به جلد نگاه کنید: جلد در مورد کتاب به شما چه می‌گوید؟
  2. معرفی روی جلد یا کاور جلد یا هردو را بخوانید:
  3. حروف‌چینی را چک کنید.
  4. خصوصیات ظاهری را بررسی کنید.
  5. قسمتی را به عنوان نمونه بخوانید.
  6. عوامل جاذبۀ کتاب را در نظر بگیرید.
  7. سایر عوامل را در نظر بگیرید.
  8. با دیگر کتاب‌ها ارتباط برقرار کنید

نحوه دانلود کتاب

چگونه كتاب‌هاي گوگل را دانلود كنيم؟

سرويس كتاب‌هاي گوگل كتابخانه‌اي پر از كتاب‌ها و مجلات است. برخي از اين كتاب‌ها و مجلات را مي‌توان به صورت كامل مطالعه نمود و برخي هم تعدادي از صفحات خود را براي مطالعه گذاشته‌اند ولي در هر حال، امكان دانلود بخشي از كتاب يا كل آن از طريق خود گوگل در اختيار كاربران قرار داده نمي‌شود.

كساني كه نياز شديد به دانلود اين كتاب‌ها داشته‌اند (مثلاً براي پرينت كردن يا مطالعه در هنگامي كه به اينترنت دسترسي ندارند)، مي‌دانند كه با حقه‌هايي مثل عكس گرفتن از صفحه نمايش يا بررسي cache مرورگر خود به دنبال تصاوير اسكن‌شده‌ي صفحات كتاب (به فرمت png)، مي‌توانيم همان صفحاتي كه مشاهده مي‌كنيم را يكي يكي ذخيره كنيم كه البته كاري بسيار پرزحمت و زمان‌بر است.

امروز مي‌خواهيم روشي را معرفي كنيم كه دانلود كتاب‌هاي گوگل را براي شما راحت‌تر مي‌كند. با استفاده از اين روش مي‌توانيد تمام يا قسمت  دلخواهي از كتاب‌هايي كه گوگل امكان مشاهده آنلاين آنها را به شما داده است (و نه كتاب‌هايي كه فقط برش‌هايي از آنها در جستجوهاي گوگل نشان داده مي‌شوند) دانلود نماييد. ابتدا از مواد لازم شروع مي‌كنيم.مواد لازم:

۱- مرورگر فايرفاكس
۲- افزونه GreaseMonkey (كه با آن مي‌توانيد هر تغيير دلخواهي را با استفاده از اسكريپت‌هاي javascript بر روي صفحه‌ي اينترنتي دلخواهي كه داريد مشاهده مي‌كنيد اجرا نماييد.)
۳- اسكريپت Google Book Downloader (اسكريپتي كه يك دكمه‌ي download به صفحه‌ي Google Books اضافه مي‌كند!)
۴- افزونه DownThemAll (كه يكي از بهترين برنامه‌هاي مديريت دانلود در فايرفاكس به شمار مي‌رود و براي دانلود سريع و راحت صفحات كتاب به آن نياز خواهيد داشت!)

حالا با فرض اينكه فايرفاكس را دانلود و نصب كرده‌ايد، شروع به كار مي‌كنيم. ابتدا بايد فايرفاكس خود را آماده كنيم.

آماده‌سازي فايرفاكس:

۱- نرم‌افزار فايرفاكس را باز كرده و به صفحه نصب افزونه‌ي GreaseMonkey برويد. در اين صفحه، دكمه‌ي سبزرنگ Add to Firefox را كليك كنيد و اگر از شما اجازه خواست تا آن را نصب كند، دكمه‌ي Allow و بعد هم Install را بزنيد تا شروع به نصب كند. بعد از نصب پيغام مي‌دهد كه بايد Firefox را restart كنيد.
۲- قدم اول را براي نصب افزونه‌ي DownThemAll هم دقيقاً تكرار كنيد.
۳- حالا به صفحه نصب اسكريپت Google Book Downloader برويد و دكمه سبزرنگ Install را بزنيد و در پنجره‌اي كه باز مي‌شود دكمه Install را كليك كنيد تا اين اسكريپت روي GreaseMonkey نصب گردد.

حالا فايرفاكس شما آماده‌ي دانلود كردن كتاب از گوگل است. از اين به بعد، هر بار كه خواستيد كتابي از كتاب‌هاي گوگل را دانلود كنيد به روش زير عمل كنيد.

دانلود كتاب‌هاي گوگل:

۱- صفحه‌ي مربوط به كتابي كه مي‌خواهيد دانلود كنيد را در سرويس كتاب‌هاي گوگل پيدا كنيد (مثلاً اين كتاب: رباعيات خيام)
۲- اگر آماده‌سازي فايرفاكس را به درستي انجام داده باشيد، در سمت چپ بالاي صفحه بايد دكمه‌اي به نام Download This Book براي دانلود تمام يا بخشي از صفحات كتاب و به موازات آن در سمت راست هم يك دكمه براي دانلود همان صفحه از كتاب وجود داشته باشد.

 

۳- اگر بخواهيد همين صفحه‌اي از كتاب كه الآن مي‌بينيد را دانلود كنيد، دكمه‌ي دوم كه در تصوير بالا هست را بزنيد. با اين كار، صفحه‌ي جديدي باز مي‌شود كه عكس اين صفحه از كتاب در آن قرار دارد و مي‌توانيد با راست‌كليك و save image as آن را روي كامپيوتر خود ذخيره كنيد.

۴- اگر بخواهيد صفحات بيشتري يا كل كتاب را دانلود كنيد، دكمه download this book را بزنيد.

 

۵- حالا صفحه شروع و پاياني كه مد نظرتان هست را انتخاب كنيد و سپس دكمه Get Download Links را كليك كنيد.

 

۶- همانطور كه در شكل بالا مي‌بينيد، لينك دانلود تمامي صفحات كتاب براي دانلود در اختيار شما قرار گرفته است. حالا مي‌توانيد هر تعداد از اين صفحات را كه مي‌خواهيد انتخاب كرده و سپس از منوي Tools گزينه‌ي DownThemAll را كليك كنيد. در پنجره‌اي كه باز مي‌شود، همه لينك‌هاي تصاوير را انتخاب كرده و پس از راست‌كليك، گزينه Check Selected Items را بزنيد. در آخر هم دكمه Start را بزنيد تا دانلود تمامي صفحاتي كه انتخاب كرده بوديد شروع شود

نمایشگاه آثار چکیده نویسی و نقاشی از کتاب ثروتمند مغرور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، نمایشگاه آثار چکیده نویسی و نقاشی های دانش آموزان سیدآباد از کتاب ثروتمند مغرور در کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام برگزار شد.رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران گفت: با هدف اشاعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مسابقه نقاشی و چکیده نویسی از کتاب ثروتمند مغرور در میان دانش آموزان روستای سیدآباد انجام و آثار برگزیده در کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام به نمایش گذاشته  شد.نوروزی افزود: در این راستا دانش آموزان روستای سید آباد با نقاشی و چکیده نویسی از کتاب ثروتمند مغرور برداشت های آزاد خود را به تصویر کشیده و  از آن کتاب چکیده نویسی جالبی ارائه دادند. وی در پایان گفت: امید است با برگزاری چنین مسابقاتی دانش آموزان ما روز به روز رابطه نزدیکتری با کتاب برقرار کنند و هر چه بیشتر به مطالعه ترغیب شوند.

جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران برای مهدی حاتمی عضو فعال کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران به مهدی حاتمی عضو فعال کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام چناران اهدا شد. نوروزی رئیس  اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران افزود: جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران به مجموعه شعر «درختی که حرف نمی زد» سروده مهدی حاتمی شاعر چنارانی اهدا شد. دبیرخانه‌ی این جایزه، در بخش کتاب سال مجموعه شعر «درختی که حرف نمی زد» سروده مهدی حاتمی  را به ‌عنوان اثر برگزیده دوازدهمین دوره جایزه کتاب سال شعر خبرنگاران معرفی کرد و این شاعر لوح و تندیس این جایزه را از آن خود کرد.نوروزی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران به مهدی حاتمی این موفقیت را تبریک گفت و از تمام کسانی که در جریان تکوین این جایزه در شهرستان چناران به ‌نوعی مشارکت داشته‌ اند، تشکر کرد و گفت اعتبار هر جایزه‌ ای گذشته از مقام همکاران و بنیان‌گذاران آن، در گرو تداوم و ماندگاری آن است.وی برای مهدی حاتمی آرزوی موفقیت و تندرستی نمود.

سفره هفت سین در کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام چناران به مناسبت سال نو

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، کتابداران کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام  به پیشواز سال نوی هجری خورشیدی رفتند.سالنمای هجری خورشیدی از لحاظ زمانی بهترین و مناسبترین مبدا تحویل سال نسبت به همه مبادی سال ها است.  زمان خوشی پرندگان و نظاره زیبایی های طبیعت و مظاهر شگفت انگیز آفرینش است. بهار و نوروز فصل ایمان و عقیده به حیات بعد از مرگ و احساس محاسبه روز واپسین است. کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام سفره هفت سین را برای آشنایی اعضای علاقه مند به فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی به ویژه نوروز به نمایش گذاشت.در این سفره هفت سین که با هفت کتاب که با سین شروع میشود علاوه بر آن با همزمانی زادروز حضرت فاطمه سلام ا... علیها قرآن کریم، آینه، گلسنبل و قرار داده شده است.

حضور مدیر محترم  آموزش و پرورش شهرستان در کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام چناران

استارات آپ در کتابخانه های عمومی

برای درک روش استارتاپ ناب، بهتر است به تعریف ناب بپردازیم و بررسی کنیم که چگونه ناب در حال حاضر در کتابخانه‌ها استفاده می‌شود. روش ناب سنتی به بررسی فرایند تولید و یا کسب و کار می‌پردازد و  تعیین می‌کند کدام بخش‌های فرایند برای مشتری، ارزشمند هستند و کدام بخش‌ها اینگونه نیستند و بخش‌های غیرارزشمند را حذف می‌کند  اصول ناب برای اولین بار در صنعت تولید خودرو ژاپنی در تویوتا توسعه داده شد  ناب ابتدا برای بهبود بهره‌وری فرآیندهای تولید و برای کاهش ضایعات استفاده شد اما اکنون ناب برای حذف زمان تلف شده و یا مراحل غیر ضروری از هر فرآیند کسب و کار استفاده می‌شود. اصول ناب سنتی را می‌توان به هر فرآیند یا جنبش کالا و یا اطلاعات از طریق یک سیستم، از جمله کتابخانه استفاده نمود. هوبر توضیح می‌دهد که چگونه کتابخانه‌ها می‌توانند اصول ناب را بر روی سیستم‌های خود اعمال کنند تا بهره وری افزایش و اتلاف حذف شود. بهبود فرایند ناب سنتی در کتابخانه‌ها می‌تواند حفظ مشتری و یا تحویل کتاب جدید را برای مثال ساده کند. در دانشگاه شیکاگو، کرس استفاده موفقیت آمیز از ناب را در بهبود بهره‌وری قفسه‌بندی مجدد مواد کتابخانه گزارش کرد. رویکرد کرس نشان می‌دهد که ابزارهای سنتی ناب در فرآیندهای کتابخانه‌ای بهترین فایده را دارند که تکرار پذیر و استاندارد شده هستند؛ آنها برای مدیریت توسعه خدمات نوآورانه اساسی نیستند. روش‌های مدیریت دیگر با استفاده از اصول ناب شامل مدیریت پروژه قوی و تجربه کاربری است. در دانشگاه تامپره، گرونداستروم استفاده از مدیریت پروژه چابک را توضیح می‌دهد که اصول ناب از رضایت مشتری، فرآیندهای تکرار شونده، بهبود مستمر و فعالیت‌های ارزش‌آفرین را ترکیب می‌کند. اگر چه مدیریت پروژه قوی شامل فعالیت‌های ناب است اما برای رفع عدم اطمینان مدیریت یک نوآوری اثبات نشده ساخته نشده است. بررسی متنی گالیانت و رایت از تست UX با تمرکز تکرار از وب سایت‌های کتابخانه نشان داد که آزمایش کاربر روی تجارب آنلاین کاربر تمرکز می‌کند و برای رفع عدم اطمینان خدمات نوآورانه ساخته نشده است.

کتابخوان فروردین1397

عید نوروز

وروز همزمان با بهار فرا می‌رسد و حیات تازه خویش را از سر می‌گیرد و بدین ترتیب صفحه ای دیگر از كتاب بزرگ آفرینش، پیش روی ما گشوده می‌گردد تا با مطالعه و تأمل در آن، به زندگی پس از مرگ بیندیشیم و از هم‌اكنون خود را برای چنان حیاتی جدید و جاودان، به وسیله اعمال صالح مهیا سازیم كه به گفته شاعر خوش ذوق:

این بهـار نو، ز بعـد برگ ریز

هست برهان بر وجود رستخیز

به همین مناسبت، قرآن كریم باتوجه دادن به كیفیت حیات دوباره طبیعت، زندگی پس از مرگ را به آنان یادآور می‌شود و می فرماید:

«خداوند كسی است كه بادهارا فرستاد و ابرها را برانگیخت،سپس آن را بسوی زمین مرده سوق می‌دهیم،و ما بدین وسیله به زمین، پس از مرگش زندگی می‌بخشیم، رستاخیز همین گونه است».

بنابراین فرارسیدن نوروز، باید ما را به یاد زندگانی پس از مرگ بیافكند تا بكوشیم همراه باتحول طبیعت، تغییر و تحولی در خویش پدید آوریم. چانكه رهبر عظیم الشأن انقلاب حضرت آیه الله العظمی خامنه ای در پیام نوروزی سال 1369 فرمودند:

« تحول هر سال جدید شمسی؛ كه مصادف با نوعی تحول در عالم طبیعت می باشد، فرصتی است برای اینكه انسان به تحول درونی و به اصلاح امور روحی، معنوی و مادی خود بپردازد، ایجاد تحول كار خداست...؛ ما موظفیم كه برای این تحول درون خود، در زندگی خود و در جهان اقدام كرده و همت و تلاش به عمل آوریم».