شهادت امام جعفر صادق تسلیت باد

ای پرچمدار شیعه و رئیس مذهب جعفری، ای بلند اختر! در شب هجران تو، عالم دگرگون شده است. ای ششمین نور سرمدی، تاریخ از كدام مصیبت تو شكوه كند، آری تاریخ، شرمنده از حكایت غربت توست.

السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق، یابن رسول الله

نام:جعفر (به معنى نهر جارى پرفایده)
كنیه: ابو عبداللّه  لقب:صادق
 پدر: حضرت محمد بن على (ع)
مادر:معروف به ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابى بكر

تاریخ ولادت: یكشنبه 17 ربیع الاول ، سال 83 هجرى

مكان ولادت:مدینه     مدت عمر مبارک : 65 سال
علت شهادت:
مسمومیت   قاتل ملعون:
منصور دوانیقى (خلیفه عباسى)

زمان شهادت: یكشنبه 25 شوال ، سال 148 هجرى

مدفن مطهر:  قـبـر شریفش در قبرستان بقیع (واقع در مدینه منوره) در كنار قبر پدر و جدّ و عمویش امام حسن مجتبى (علیه السلام) مى باشد.
 

زندگینامه امام جعفر صادق(ع)

امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه یا دوشنبه هفدهم ربیع الأول سال 80 هجرى، معروف به سال قحطى، در مدینه دیده به جهان گشود. اما بنا به گفته شیخ مفید و كلینى، ولادت آن حضرت در سال 83 هجرى اتفاق افتاده است. لیكن ابن طلحه روایت نخست را صحیح ‏تر میداند و ابن خشاب نیز در این باره گوید: چنان كه ذراع براى ما نقل كرده، روایت نخست، سال 80 هجرى، صحیح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزى از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روایتى نیمه ماه رجب سال 148 هجرى روى داده است. با این حساب مى‏توان عمر آن حضرت را 68 یا 65 سال گفت كه از این مقدار 12 سال و چند روزى و یا 15 سال با جدش امام زین العابدین (ع) معاصر بوده و 19سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زیسته است كه همین مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار میآید و نیز بقیه مدتى است كه سلطنت هشام بن عبد الملك، و خلافت ولید بن یزید بن عبد الملك و یزید بن ولید عبد الملك، ملقب به ناقص، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ادامه داشته است.

كنیه مادر امام (ع) را ام فروه گفته ‏اند. برخى نیز كنیه او را ام القاسم نوشته و اسم او را قریبه یا فاطمه ذكر كرده ‏اند. كنیه آن حضرت ابو عبد الله بوده است و این كنیه از دیگر كنیه ‏هاى وى معروف‏تر و مشهورتر است. محمد بن طلحه گوید: برخى كنیه آن حضرت را ابو اسماعیل دانسته ‏اند. ابن شهر آشوب نیز در كتاب مناقب می ‏گوید: آن حضرت مكنى به ابو عبد الله و ابو اسماعیل و كنیه خاص وى ابو موسى بوده است.

 

 لقب امام صادق (ع)

 آن حضرت القاب چندى داشت كه مشهورترین آنها صادق، صابر، فاضل و طاهر بود. از آنجا كه وى در بیان و گفتار راستگو بود، او را صادق خواندند. 

 

 فضایل امام جعفر صادق (ع)

مناقب آن حضرت بسیار است كه به اختصار از آنها یاد می ‏كنیم. فضایل امام صادق بیش از آن است كه بتوان ذكر كرد. جمله ای از مالك بن انس امام مشهور اهل سنت است كه: «بهتر از جعفر بن محمد، هیچ چشمی ندیده، هیچ گوشی نشنیده و در هیچ قلبی خطور نكرده است.» از ابوحنیفه نیز این جمله مشهور است كه گفت: «ما رأیت افقه من جعفر بن محمد» یعنی: «از جعفر بن محمد، فقیه تر ندیدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنویم ضریس می گوید: امام صادق در این آیة شریفة: كل شیء هالك الا وجهه، یعنی: «هر چیز فانی است جز وجه خدای متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذی یوتی الله منهم» یعنی «ماییم آیینه ای كه خداوند از آن آیینه شناخته می شود.» بنابراین امام صادق (ع) فرموده است او آیینه ذات حق تعالی است.

شیخ مفید در ارشاد مى‏نویسد: علومى كه از آن حضرت نقل كرده‏ اند به اندازه ‏اى است كه ره توشه كاروانیان شد و نامش در همه جا انتشار یافت. دانشمندان در بین ائمه (ع) بیشترین نقل ها را از امام صادق روایت كرده ‏اند. هیچ یك از اهل آثار و راویان اخبار بدان اندازه كه از آن حضرت بهره برده ‏اند از دیگران سود نبرده ‏اند. محدثان نام راویان موثق آن حضرت را جمع كرده ‏اند كه شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقیده و گفتار، به چهار هزار نفر مى‏رسد.

بیشترین حجم روایات، احادیثی است كه از امام صادق (ع) نقل شده است، اهمیت معارف منقول از جعفر بن محمد (ص) به میزانی است كه شیعه به ایشان منسوب شده است: ”شیعه جعفری“. كمتر مسئله دینی (اْعم از اعتقادی، اخلاقی و فقهی) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است. كثرت روایات منقول از امام صادق (ع) به دو دلیل است:

یكی اینكه از دیگر ائمه عمر بیشتری نصیب ایشان شد و ایشان با شصت و پنج سال عمر شیخ الائمه محسوب می شود (148 – 83 هجری)، و دیگری كه به مراتب مهمتر از اولی است، شرائط زمانی خاص حیات امام صادق (ع) است. دوران امامت امام ششم مصادف با دوران ضعف مفرط امویان، انتقال قدرت از امویان به عباسیان و آغاز خلافت عباسیان است. امام با حسن استفاده از این فترت و ضعف قدرت سیاسی به بسط و اشاعه معارف دینی همت می گمارد. گسترش زائدالوصف سرزمین اسلامی و مواجهه اسلام و تشیع با افكار، ادیان، مذاهب و عقاید گوناگون اقتضای جهادی فرهنگی داشت و امام صادق (ع) به بهترین وجهی به تبیین، تقویت و تعمیق “هویت مذهبی تشیع” پرداخت. از عصر جعفری است كه شیعه در عرصه های گوناگون كلام، اخلاق، فقه، تفسیر و… صاحب هویت مستقل می شود. عظمت علمی امام صادق (ع) در حدی است كه ائمه مذاهب دیگر اسلامی از قبیل ابوحنیفه و مالك خود را نیازمند به استفاده از جلسه درس او می یابند. مناظرات عالمانه او با ارباب دیگر ادیان و عقاید نشانی از سعه صدر و وسعت دانش امام است. اهمیت این جهاد فرهنگی امام صادق (ع) كمتر از قیام خونین سید الشهداء (ع) نیست.

ادامه نوشته

معرفی کتاب

روی ماه خداوند را ببوس
 

معرفی اجمالی محصولکتاب روي ماه خداوند را ببوس اثر مصطفي مستور

رمان �روی ماه خداوند را ببوس� نوشته‌ی �مصطفی مستور� نویسنده‌ی نام‌آشنای معاصر است. به نظر بسیاری از صاحب‌نظران حوزه‌ی ادبیات داستانی، این اثر که مخاطب عام و خاص را با خود همراه ساخته، از موفق‌ترین کارهای مصطفی مستور است. داستان حاضر، زندگی مردی که در مورد خودش و خدایی که تا چندی قبل می‌شناخته دچار شک و تردید شده است را روایت می‌کند. یونس دانشجوی دکترای پژوهشگری اجتماعی شخصیت اصلی داستان است. او در حال تحقیق و جستجوی دلیل جامعه‌شناختی خودکشی جوانی به نام پارسا است که دکترای فیزیک داشته است. در بخشی از داستان می‌خوانیم: �چه با شتاب آمدی! گفتم برو! اما نرفتی و باز هم کوبه در رو کوبیدی. گفتم: بس است برو! گفتم اینجا سنگین است و شلوغ. جا برای تو نیست. اما نرفتی. نشستی و گریه کردی آن‌قدر که گونه‌های من خیس شد. بعد در رو گشودم و گفتم نگاه کن چه قدر شلوغ است! و تو خوب دیدی که آنجا چه قدر فیزیک و فلسفه و هنر و منطق و کتاب و مجله و روزنامه و خط کش و کامپیوتر و کاغذ و حرف و حرف و حرف و تنهایی و بغض و یاس و زخم و دل‌تنگی و اشک و آشوب و مه و مه و مه و تاریکی و سکوت و ترس و اندوه و غربت در رهم ریخته بود و دل گیج گیج بود. و دل سیاه و شلوغ و سنگین بود. گفتی اینجا رازی نیست؟ گفتم: راز؟ گفتی: من آمدم.� کتاب حاضر را نشر �مرکز� منتشر کرده است.

نویسنده :هاشمی زاده

مطالعه و کتابخوانی: پدیده‌ای فرهنگی یا زیستی یا زیستی-فرهنگی

 

مطالعه و کتابخوانی یک پدیدۀ فرهنگی است؛ مانند همۀ پدیده‌های فرهنگی دیگر که نیازهای زیستی و توانایی‌هایی زیست‌شناختی آن را شکل داده است.

پدیده‌های فرهنگی را در اینجا نقطۀ مقابل پدیده‌های زیست‌شناختی  قرار داده‌ام که از طریق تکامل به انسان منتقل شده است و حتا اغلب با سایر حیوانات نیز در این قسمت مشترک است.

همه فعالیت‌ها و رفتارهای انسان از هر نوعی را می‌توان یک رفتار زیستی تلقی کرد. در اینجا زیست در معنای زندگی به کار رفته است؛ یعنی همۀ کارهایی که آگاهانه و ناآگاهانه در زندگی‌مان انجام می‌دهیم که می‌توان آن را به شکل گوناگون دیگر دسته‌بندی کرد: مثل زیست/ زندگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و غیره. فرهنگ در معنی گوناگونی در متون حوزه‌های گوناگون علمی استفاده شده است. تعریف پذیرفته‌شدۀ فرهنگ در متون علمی شامل مجموعۀ باورها و اعتقادات و .... ؟؟؟ تعریف شده است. در معنایی خاص‌تر فعالیت‌های فرهنگی به فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، ادبی، هنری و و مانند آن اطلاق می‌شود. اما در این قسمت به دلایلی عمدا جنبه‌های فرهنگی زندگی در مقابل جنبه‌های زیستی یا زیست‌‌شناختی آن استفاده شده است که اغلب در متون مرتبط با علوم زیستی و عصب‌زیست‌شناختی از آن استفاده می‌شود. منظور ما از جنبه‌های زیستی یا زیست‌شناختی در اینجا صرفا تاکید بر آن بخش از زندگی انسان یا هر موجود زنده دیگری است که کم و بیش از این نظر مشترک است که طی تکامل در وجود همه به ودیعه گذاشته شده است و به همین ترتیب به صورت ژنتیکی به فرزندان می‌رسد. مانند توانایی‌هایی چون دیدن، خوابیدن، خوردن، رشد کردن، تولید مثل، شنیدن، حس کردن و مانند آن که در اغلب حیوانات کم و بیش مشترک است. ظاهرا به جز انسان تمام موجودات زنده دیگر از همین توانایی بهره می‌گیرند. اما انسان‌ها این توانایی خاص را پیدا  کردند که بر پایۀ همین توانایی‌ها زندگی دیگری را تجربه کنند که متمایز از سایر حیوانات است مانند بیشتر آنچه که در تمدن بشری فراتر از جنبه‌های زیستی می‌بینیم که به طور کل همۀ آنها را جنبه‌های فرهنگی می‌نامیم.

چون عادت به مطالعه و کتابخوانی به معنای غیرزیستی بودن این پدیده‌ها و رفتارها نیست بلکه به کم و کیف زندگی و تعامل انسان‌ها با محیط درونی و بیرونی وابسته است. در واقع این رفتارها و مهارت‌ها از طریق ساز و کارهای آموزشی و تجربی به وی منتقل می‌شود و حاصل یادگیری است. تلاش انسان‌ها و حیوانات برای کسب غذا و زندگی اجتماعیِ برخی از حیوانات یک پدیدۀ زیست‌شناخیی است اما کم‌وکیف مدیریت نهادهای اقتصادی و اجتماعی در جوامع پیشرفته یک پدیدۀ فرهنگی است و به آموزش و یادگیری انسان‌ها و بخصوص مدیریت جمعی آنها وابسته است. دیدن، یک توانایی زیستی است اما استفاده از آن برای خواندن یک کتاب حاوی جنبه‌های فرهنگی بسیار زیاد و پیچیده‌ای مثل ساخت انواع ماشین‌آلات چاپ و رنگ و کاغذ، ابداع خط، نگارش و انتقال تجربه به شکل مکتوب، و در نهایت تولید کتاب است.

ادامه نوشته

حجاب وعفاف زنان

حجاب به معنای پرده است    ‘ ولی در اصطلاح عرف به معنای پوشش به کار می رود   ‘  زن در هنگام مواجه شدن با نامحرم باید پشت پرده قرار گیرد  چنانچه خداوند متعال در باره ی زنان پیامبر گرامی اسلام  در سوره ی احزاب آیه ی 53 می فرماید :

((پس آن هنگام که از زنان ( رسول خدا – صلی الله علیه و آله - ) متاعی را می طلبید از پس پرده بخواهید    )) .

غرض این است که باید زن خود را کاملا از مرد نامحرم بپوشاند و در اجتماع هم به گونه ای ظاهر شود که اندامش نمایان نباشد   ‘  پوشش کامل داشته باشد و بهترین پوششی که زن می تواند مطمئن شود از دید نامحرم در امان است   ‘  چادر می باشد   ; آن هم چادر مشکی و تا اندازه ای ضخیم  ; زیرا چادر غیر مشکی و یا چادر نازک جلب توجه کرده و نگاه نامحرم را به جانب خود جذب می کند . اینک به سخن حکیمانه  و گهر بار بی بی دوعالم حضرت فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها ) توجه می کنیم : '

(( انس می گوید : رسول خدا – صلی الله علیه وآله وسلم – از اصحاب سوال فرمودند که بهترین چیز برای زنان چیست ؟ ما در جواب ماندیم و پاسخی نداشتیم تا اینکه علی – علیه السلام – به نزد فاطمه –علیها السلام – رفتند و ایشان را از سوال رسول خدا ( صلی الله علیه وآله و سلم ) آگاه ساختند . پس فاطمه ی زهرا -  علیها السلام – فرمودند : بهترین چیز برای زنان این است که به مردان نظر نکنند و مردان نیز به آنها نظر نیندازند .   امیر المومنین – سلام الله علیها – برگشتند و رسول خدا -  صلی الله علیه و آله وسلم  - را از پاسخ فاطمه  - سلام الله علیها – خبر دادند .  پیامبر اکرم فرمودند : چه کسی این پاسخ را به تو تعلیم داد . علی  علیه السلام فرمودند : فاطمه .

رسول خدا – صلی الله علیه و آله  - در باره ی عظمت آن بانوی بزرگ فرمودند :  فاطمه پاره ی تن من است  )) .

جلسه تجمیعی انجمن های کتابخانه های عمومی چناران برگزار شد

 

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، در این جلسه سرپرست اداره کتابخانه های عمومی گفت: فعالیت کتابخانه ها یک فعالیت فرهنگی است و باید برای این کار مهم برنامه ریزی خوبی انجام دهیم که باعث رونق گرفتن فضای کتابخانه ها و ایجاد نشاط گردد.

مریم نوروزی افزود: فعالیت کتابخانه های عمومی در حال حرکت و پیشرفت و رو به رشد است.

نوروزی به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه های عمومی اشاره و بیان کرد: این جشنواره در راستای اهداف کلان نهاد کتابخانه های عمومی کشور مبنی بر ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزار شد.وی همچنین یادآور شد در این جشنواره، شهرستان چناران توانست رتبه پنجم از 28 شهرستان استان و کتابخانه باقر العلوم علیه السلام و سلمان فارسی گلبهار رتبه ششم و هفتم از بین 115 کتابخانه  استان را به دست آورند.
  
در ادامه این نشست هر یک از اعضا به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود پرداخته سپس مصوباتی از قبیل نشست مشترک نماینده اداره کتابخانه ها و شهرداری ها برای اعلام تفریغ بودجه، مطرح شدن درخواست های اداره کتابخانه ها از اداره آموزش و پرورش در شورای آموزش و پرورش شهرستان، بخشداران مرکزی و گلبهار روستاهای پرجمعیت به ویژه روستاهای آسیب دیده (مواد مخدر) را با همکاری دیگر ادارات شناسانده و گزارش دهند چه اقداماتی انجام شده و چه پیش بینی هایی برای آینده دارند تصویب شد.

در پایان این جلسه ضمن تشکر از قبول مسئولیت سرکار خانم نوروزی برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق شد و با اهدای لوح تقدیر از خدمات سید مسعود موسوی رئیس پیشین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان توسط فرماندار محترم تقدیم و هدایا و لوح‌های تقدیری از سوی ادارات به وی اهدا شد.

تحقیقات علمی درباره مزایای کتاب‌های دیجیتالی و چاپی

 

برخی فوائد عملی انتخاب کتاب دیجیتال بسیار روشن است؛ قابلیت حمل یک کتابخانه در یک دست‌افزار الکترونیکی به هر جا که می‌خواهید بسیار راحت است؛ به‌ویژه برای کسانی که دائم در سفر هستند یا آنانی که همیشه دنبال داستانی برای خواندن هستند.از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد که خواندن از روی کاغذ نیز مزایای خود را دارد؛ به‌علاوه این که حسی نوستالژیک را در خود دارد.دکتر «متئو اچ اشنپس»، مدیر مرکز تحقیقات آموزش‌های بصری و استاد رابط دانشگاه «بوستون» و «ام‌آی‌تی» آمریکا می‌گوید: «نخستین و مهم‌ترین نکته به پس‌زمینه زندگی هر فردی برمی‌گردد. برخی بیشتر دوست دارند تا کتاب را ببینند، بو و احساس کنند و این گروه از مردم تمایلی به ترک تجربه ارتباط فیزیکی به کتاب کاغذی را از خود نشان نمی‌دهند.»با وجود این، نکاتی علمی درباره انتخاب میان کتاب چاپی و دیجیتال وجود دارد:
 
کتاب الکترونیک ارجحیت جوانان
 
مطالعاتی که در سال 2014 انجام و منتشر شد نشان می‌دهد از میان هر 143 دانش‌آموز تا حدود 16 سال، بیشتر آن‌ها کتاب‌های الکترونیک را ترجیح می‌دهند. هم‌چنین پسرها و آن‌هایی که خیلی تمایل به کتاب‌خوانی ندارند نیز دست‌افزارهای کتاب‌خوانی را بیشتر می‌پسندند.
 
«آسه کریستین تویت»، مدیر گروه این مطالعات می‌گوید: «یک دست‌افزار کتاب‌خوانی از دیگر ابزارهای الکترونیک مقبولیت بیشتری دارد و جوانان از آن‌ها بیشتر از کتاب‌های چاپی استفاده می‌کنند؛ و همه این‌ها به امکاناتی چون تنظیم اندازه واژگان و حتی تنبلی برای ورق زدن کتاب برمی‌گردد.»
 
افزایش قدرت حافظه با خواندن از روی کاغذ
 
از برخی تحقیقات صورت گرفته این‌گونه برمی‌آید که خواندن کتاب چاپی به‌جای دیدن آن بر روی یک صفحه الکترونیکی برای تقویت حافظه و تمرکز مفیدتر است.
 
نشریه «گاردین» در گزارشی نوشته است که در کشور «نروژ» به تعدادی از مردم داستان کوتاهی بر دست‌افزار «کیندل» و چاپ شده در کتابی داده و سپس آنان را مورد آزمون قرار داده‌اند. نتیجه این آزمایش نشان داده است افرادی که کتاب چاپی را خوانده‌اند، بیشتر از بقیه پی‌رنگ داستان را به درستی بیان کرده‌اند.
 
«آن مورگن»، استاد دانشگاه «نروژ» می‌گوید: «هنگامی که صفحات کتاب را با انگشتان خود حس می‌کنید، دیگر حس‌های شما نیز فعال می‌شوند. شاید همین موضوع موجب می‌شود که خواننده احساس همبستگی بیشتری با داستان داشته باشد و داستان را بهتر درک کند.»
 
کاغذ چاپی مفید برای کم‌خواب‌ها و ماهیچه‌های چشم
 
سطح بالای میزان اشعه در صفحات کتاب الکترونیک ممکن است خستگی چشم را افزایش دهد و موجب خارش یا سوزش چشم شود. حتی امکان این موضوع در کسانی که در تاریکی شب کتاب الکترونیک می‌خوانند شدت بیشتری پیدا می‌کند.
 
دکتر «مارگارت مرگا»، کارشناس آموزش و مطالعه در استرالیا دراین‌باره می‌گوید: «نور مصنوعی تابیده از صفحات کتاب الکترونیک ممکن از موجب بی‌خوابی در خوانندگان شود که در نهایت برای سلامتی مضر خواهد بود.»
 
نتایج مطالعاتی که در سال 2014 در نشریه PNAS منتشر شد نشان می‌دهد که خواندن کتاب‌های دیجیتالی پیش از خواب «ملاتونین» یا همان هرمونی که بدن را برای خوابیدن آماده می‌کند، کاهش می‌دهد که ممکن از چند روز این کاهش تداوم داشته باشد.
  
کتاب دیجیتال مفید برای خوانش‌پریشان
 
کتاب‌های دیجیتال برای افرادی با ضعف بینایی یا اختلال در خواندن همچون «خوانش‌پریش»ها بسیار مفیدتر است زیرا دست‌افزارهای کتاب‌خوانی امکانات زیادی را چون تغییر اندازه واژگان و فاصله‌گذاری میان خطوط برای آن‌ها فراهم می‌کند.
 
در سال 2013 مقاله‌ای تحقیقی در نشریه PLOS One منتشر شد. در این مقاله درباره مشاهدات آزمایشی درباره درک و سرعت خواندن در میان 103 دانش‌آموز خوانش‌پریش مطالبی نوشته شده که نشان می‌دهد این‌گونه افراد کتاب‌های دیجیتال را نسبت به کتاب‌های چاپی راحت‌تر و سریع‌تر می‌خوانند.
 
«آشنپس» که مدیر گروه تحقیقاتی این مقاله نیز بود می‌گوید: «ابزارهای کتاب‌خوانی کمک می‌کنند فضای بسیار کم میان خط‌های یک متن را به میل خود تنظیم کنیم تا جایی که حتی در یک خط دو یا سه واژه بیشتر نداشته باشیم. به همین دلیل افراد دارای اختلال بینایی با تنظیم اندازه متن می‌توانند راحت‌تر داستان و یا کتابی را بخوانند.»
 
خاطرخواهی کتاب
 
برخی علاقه‌مندان به کتاب هم‌چنان گزینه‌های سنتی حس بصری را ترجیح می‌دهند.
 
دکتر «تویت» می‌گوید: «از نظر روانشناسی کتاب‌های چاپی طراحی و صفحه‌بندی‌های جذابی دارند، بوی خوبی می‌دهند و حمل آن‌ها به آدمی احساس انسان بودن بیشتری می‌دهد.»
  
تجربه «مرگا» با دانش‌آموزان استرالیایی نیز نشان می‌دهد که مشتاقان به کتاب خواند از روی کاغذ را بیشتر ترجیح می‌دهند. او می‌گوید: «یکی از دانش‌آموزان گفته است که خواندن و داشتن کتاب چاپی به‌جای احساس مصرف‌کنندگی به آدم حس مالکیت می‌دهد.»

13تیر مصادف با جشن تیر گان

یکی از این آئین ها که البته امروزه به بوته فراموشی سپرده شده است جشن تیرگان می باشد که ایرانیان باستان آن را در روز سیزدهم تیر به مناسبت تیر اندازی آرش پهلوان اسطوره ای ایران برگزار می کردند.

فرهنگ ایرانی پر است از جشنها و آئین هایی که به مناسبتهای گوناگون و در فصلهای مختلف سال برگزار می شده است ، آنچه که در اغلب این جشنها به چشم می خورد نوعی شادی درونی و نشاط گروهی است که با ذات ایرانیان قرین گشته و باعث شده است که حتی آئین های سوگواری نیز از شور و نشاط خالی نباشند.
یکی از این آئینها که البته امروزه به بوته فراموشی سپرده شده است جشن تیرگان می باشد که ایرانیان باستان آنرا در روز سیزدهم تیر برگزار می کردند. در واقع جشن فرخنده تيرگان  آغاز آن از روز تير از ماه تير می باشد و به مدت ۹ روز ادامه دارد.

 

علت برگزاری جشن تیرگان

جشن تيرگان به همراه نوروز و مهرگان و سده از جمله مهمترين جشنهای ايرانيان است که در گذشته برای ايرانيان اهميت وافری داشت و اين جشن را با شکوه و زيبا برگزار می کردند در مورد فلسفه جشن تيرگان دو روايت جالب است روايت اول مربوط به قهرمان ملی ايرانيان آرش است که تقريبا همه ما با آن آشنا هستيم :

آب‌پاشی
یکی از آئین های جشن تیرگان آب پاشی بوده است.جشن تیرگان در کنار آب‌ها، همراه با مراسمی وابسته با آب و آب پاشی و آرزوی بارش باران در سال پیش ِرو همراه بوده و همچون دیگر جشن‌هایی که با آب در پیوند هستند، با نام عمومی «آبریزگان» یا «آب پاشان» یا «سر شوران» یاد شده‌است.

 نویسنده :هاشمی زاده

 

اهمیت مطالعه در یادگیری

یادگیری انسان از طرق مختلفی صورت می‌گیرد، ولی اگر بخواهیم یادگیری را محدود به یک جنبه خاص کنیم و یا به عبارتی آن نوع یادگیری را در نظر بگیریم که با اراده فرد صورت می‌گیرد و هدف کسب اطلاعات می‌باشد که در زمینه خاصی مورد نظر یادگیرنده است. شیوه‌هایی چون یادگیری از راه تدریس و سخنرانی و یادگیری از راه مطالعه برخورد می‌کنیم.

یادگیری از راه مطالعه فرآیندی است که یادگیرنده خود ، اقدام به اجرای اعمالی می‌کند که نتیجه آن کسب اطلاعات از یک منبع مشخص می‌باشد. این منبع عمدتا کتاب ، مجله ، مقاله و یا سایر منابع مشابه است. روشن است با هر نوع مطالعه‌ای یادگیری عمیق اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین شیوه مطالعه در چگونگی یادگیری موثر خواهد بود. از این جهت شیوه مطالعه به عنوان یک روش برای یادگیری اهمیت قابل توجهی دارد.
شیوه‌های نادرست مطالعه یادگیری و یادآوری را دچار مشکل می‌کنند.
•یکی از روشهای نادرست مطالعه که یادگیری و یادآوری را دچار مشکل می‌کنند، مطالعه مطالب مشابه به یکدیگر می‌باشد. مطالبی که تشابه زیادی با یکدیگر دارند در صورتی که هم زمان یا بلافاصله پشت سر هم مورد مطالعه قرار گیرند، دچار در هم آمیخته شدن مطالب ، یادگیری را نابسامان و یادآوری را دچار مشکل خواهد ساخت. به عنوان مثال مطالعه دو کتاب فیزیک و جغرافی پشت سرهم چنین مشکلی را بوجود نخواهد آورد. در حالی که مطالعه بینش و فلسفه چنین تداخلی را ایجاد خواهد کرد.
•مطالعه سطحی روش نادرست دیگر است. اغلب افراد عادت دارند مطالب را به صورت روزنامه‌وار مطالعه کنند. مسلما با چنین روشی یادگیری توجه و دقت روی مطالب مورد مطالعه است. به عبارتی در مطالعه سطحی مطالب به حافظه دراز مدت منتقل نمی‌شوند.
•حفظ مطالب تنها بخشی از مطالعه را شامل می‌شود و همه روند مطالعه نیست. برخی افراد عادت دارند از همان ابتدا شروع به حفظ مطالب کنند، بدون آن که ارتباط معناداری بین مطالب بدست آورده باشند. این روش نه تنها یادگیری را بسیار کند ، عذاب آور و کسل کننده می‌سازد، بلکه مدت نگهداری اطلاعات کسب شده نیز بسیار کم خواهد بود.
روشهایی برای مطالعه صحیح جهت یادگیری بهتر
1.شیوه مطالعه خود را بهبود بخشید. مطالعه روزنامه‌وار چیزی عاید شما نمی‌کند و همانطور که مکث زیاد روی مطالب زمان شما را به هدر خواهد داد. از اینرو با بکار بردن شیوه‌های مناسب فرآیند مطالعه را پویاتر و جذابتر بکنید و فعالانه شروع به مطالعه کنید. برای این کار ابتدا به صورت گذرا نگاهی کلی به مطالب مورد نظر برای مطالعه بیاندازید. عناوین سرفصلها و جداول و نمودارها را بخوانید و سعی کنید سوالاتی را برای خود ایجاد کنید.
مثلا سعی کنید حدس بزنید که یک عنوان مشخص به بررسی چه مطالبی می‌پردازد و از این قبیل ، بعد از آن مطالب را به صورت کلی‌تر بخوانید. در این مرحله می‌توانید هم به سوالات مطرح شده در مرحله قبل پاسخ کلی بدهید و هم سوالات جدیدی برای خود مطرح کنید. در مرحله بعد شروع به مطالعه دقیقتر بکنید و تلاش کنید پاسخ سوالات خود را بیابید و اگر بتوانید آن را برای خود شرح دهید.
2.همیشه طوری مطالعه کنید که گویا قرار است همین حالا مطلب مورد مطالعه را برای فردی توضیح بدهید و اگر توانستید همین کار را هم بکنید.
3.یادداشت برداری کنید. برای این منظور در مراحل مختلف می‌توانید این کار را انجام دهید. برخی این کار را در پایان مطالعه انجام می‌دهند و برخی آن را مرحله به مرحله می‌نویسند و کاملتر می‌کنند. توجه کنید که منظور از یادداشت برداری کپی برداری نیست. بلکه توضیح و شرح خلاصه یا نکات مهمی از مطالب مورد مطالعه به زبان خود فرد است.
4.بین مطالبی که مطالعه می‌کنید با مطالبی که قبلا یاد گرفته‌اید ارتباط برقرار کنید. مثال و نمونه‌هایی برای مطالب مورد مطالعه پیدا کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید.
5.در مورد یک مطلب از چند منبع متعدد مطالعه کنید. این کار ذهن شما را فعالتر می‌سازد و یادگیری از زبان چند نویسنده مختلف ، یادگیری شما را بهبود می‌بخشد.
6.برنامه مناسبی برای مطالعه خود انتخاب کنید و از قرار دادن مطالب مشابه هم در یک برنامه همزمان اجتناب کنید.
7.برای مطالعه زمان خاصی را در نظر بگیرید و از انجام چند کار همزمان با مطالعه اجتناب کنید. می‌توانید در فاصله زمانی بین دو مطالعه فعالیتهای دلخواه خود را قرار دهید. اما انجام همزمان چند فعالیت با یکدیگر عملکرد شما را کند خواهد ساخت.
8.مکان مشخصی برای مطالعه در نظر بگیرید و از مطالعه در حالت دراز کش و خوابیده و در شرایط نامناسب خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه به حالت دراز کش با تداعی فرآیند خواب و استراحت یادگیری را کند خواهد ساخت. همچنین تحقیقات مختلف نشان می‌دهد شباهت بین شرایط مطالعه و یادآوری ، فرآیند یادآوری را بهبود خواهد بخشید. به عنوان مثال اگر یادآوری شما در جلسه یک امتحان کتبی انجام خواهد شد، سعی کنید مطالعه خود را با استفاده از یک میز و صندلی یا نیمکت انجام دهید.

کتابخوان تیر ماه

کتاب خوان تیرماه

زندگی نامه شهید بهشتی

شهید سید محمدحسین بهشتی در دوم آبان 1307 هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لومبان بود. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را رها و در سال 1321 وارد حوزه علمیه شد. به سال 1325 یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال 1327 موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد. در همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد و در سال 1330 با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد. در سال 1331 ازدواج نمود که حاصل این پیوند، دو پسر و دو دختر بود. وی در سال 1333، دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس نمود و تا سال 1342 سرپرستی آن را برعهده داشت. در فاصله سال های 1335 تا 1338، دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال های 41 و 42 از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران گردید. این شهید راست قامت تاریخ به پیشنهاد و درخواست آیت الله حائری رحمه الله و آیت الله میلانی رحمه الله به هامبورگ عزیمت و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده دار و به فعالیت های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. در طی این مدت سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق(به منظور دیدار امام رحمه الله) انجام داد.

سرانجام در سال 1349، به ایران بازگشت و به فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذرماه 1357 به فرمان امام خمینی رحمه الله شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می پرداخت. حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه گذاری نمود. در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال 1358، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی رحمه الله به ریاست دیوان عالی کشور منصوب گردید. وی سرانجام در حین انجام وظیفه در این سمت بود که در شامگاه 7 تیر سال 1360 در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان 72 نفره خود به خیل عظیم شهدای کربلا پیوست.

عید سعید فطرمبارک باد

عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه داری به پا داشته و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در یکی از اعیاد فطر خطبه ای خوانده اند و در آن مؤمنان را بشارت و مبطلان را بیم داده اند.

خطب امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام یوم الفطر فقال: ایها الناس! ان یومکم هذا یوم یثاب فیه المحسنون و یخسر فیه المبطلون و هو اشبه بیوم قیامکم، فاذکروا بخروجکم من منازلکم الی مصلاکم خروجکم من الاجداث الی ربکم و اذکروا بوقوفکم فی مصلاکم و وقوفکم بین یدی ربکم، و اذکروا برجوعکم الی منازلکم، رجوعکم الی منازلکم فی الجنه.

عباد الله! ان ادنی ما للصائمین و الصائمات ان ینادیهم ملک فی آخر یوم من شهر رمضان، ابشروا عباد الله فقد غفر لکم ما سلف من ذنوبکم فانظروا کیف تکونون فیما تستانفون (1)

ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مایوس و نا امید می گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یاد آورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یاد آورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت به سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به سوی منازلتان در بهشت برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه دار داده می شود این است که فرشته ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می دهد و می گوید:

«هان!بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.»