باشگاه کتابخوانی

باشگاه کتابخوانی

باشگاه کتاب چیست؟


 باشگاه کتابخوانی یا گروه کتابخوانی، دسته ای از خوانندگان هستند که در نشست های بحث و گفت و گوی کتاب که به طور هفتگی یا ماهانه برگزار می شود شرکت کنند.

به طور سنتی باشگاه های کتاب دارای چندین عضو هستند که ماهانه برای گفت و گو درباره ی یک اثر خاص با هم دیدار می کنند. افزون بر این باشگاه کتاب مکانی برای خرید کتاب نیز می تواند باشد.

منظور از باشگاه کتابخوانی، گروه‌های حداقل ۱۲ تا ۱۵ نفری از کودکان یا نوجوانان هستند که زیر نظر یک هماهنگ کننده بزرگسال در زمینه کتابخوانی فعالیت دارند.

این باشگاه‌ها می‌تواند در شهر و روستا در کتابخانه‌ها، مدارس، مراکز کانون، فرهنسگراها، مجتمع‌های مسکونی، مساجد، کانون‌های اصلاح و تربیت، مراکز بهزیستی و هرجایی که کودکان و نوجوانان گردهم می‌آیند،  تشکیل شوند.

باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان امکان بهره‌مندی از تخفیف کتاب را از طریق کتابفروشی‌های شهرشان پیدا می‌کنند، کتابخانه‌های کوچک را تأسیس و یا تقویت می‌کنند، به صورت گروهی کتاب می‌خوانند، درباره کتاب‌های خوانده شده گفت‌وگو و داوری می‌کنند.

محمد افضلی

کتابخانه کودک

کودکان در سال های آغازین حیات خود تقریباً هیچگونه شناختی از جهان پیرامون خود ندارند، توان وآمادگی آنها برای شناسایی تا حد زیادی تحت تأثیرشرایط محیطی است. آنها بسیار کنجکاوند و سعی در شناخت جهان اطراف خوددارند. هرکودک باید بتواند درباره خود و اینکه چگونه می تواند با دنیای پیرامون ارتباط برقرارکند، آگاهی به دست آورد. بی شک توانایی های آنها در شناخت و برقراری ارتباط با پدیده ها بسیار متفاوت است. براساس همین تفاوت های فردی، هرکودک باید توانایی درک، جذب، انطباق و هماهنک ساختن واقعیت ها و همچنین اندیشه ها و باورها را درخود پرورش دهد.

کودکان امروز، بزرگان و پیران فردا می باشند و آینده ی این مملکت را آنها می سازند و این آینده روشن و نویدبخش در گرو افزایش آگاهی، آموزش هدف دار و بیداری این نسل مستعد است.

طی این فرایند وجود اشتیاق و انگیزه ی فراگیری بسیار ضروری است. یکی از مهمترین ابزارهایی که به کودک در شناخت جهان و محیط اطراف و پاسخ به سؤالات او به طور قابل توجهی کمک می کند، کتاب است.

 

 

 

ادامه نوشته

نقش کتابخانه ها در جوامع اطلاعاتی

کتابخانه ها یکی از موسسات آموزشی برجسته هستند که دانش و منابع را برای اقشار جامعه بر طبق نیازهایشان فراهم می نمایند و جزء خدمات آموزشی رسمی در دانشکده ها ، کتابخانه های پایه و بعنوان حمایت کنندگان از کوشش های آموزشی فردی در سالن های مستقل کتابخانه و بسترهای نرم افزاری مجازی محسوب می شوند . از این رو ، کتابخانه ها نقش مهمی را در آموزش به جامعه ایفا می کنند و بصورت منحصر به فرد عمل می نمایند . بخصوص ، کتابخانه ها بعنوان یکی از خصیصه های این تغییرات در جامعه اطلاعاتی محسوب می شوند . زیرا به منظورعملی کردن آن اشخاص می بایست در پارادیم آموزشی شرکت نمایند . افراد باید به کتابخانه بیایند و به خود یاری برسانند تا بصورت انفرادی و از طریق خدمات مجازی فعال کتابخانه ها تحقیقاتی را انجام دهند. این کوشش انفرادی حاصل مفهوم جامعه اطلاعاتی است که بر روی قدرت دانش و فراهم آوری مجدد دانش که نتیجه حاصل ذهن بشر است با مردمی که صاحب این دانش شده اند تمرکزدارد .
 
 

فواید مطالعه و كتابخوانی در كودكان و نوجوانان

انسان موجودی كمال گراست وبا سكون وسكوت سازگاری ندارد. او همیشه به دنبال راهی است كه یك قدم پیش گذارد و گرهای از مشكلات خود بگشاید. بنابراین او برای پیشرفت در عرصه های زندگی،احتیاج به شناخت نسبتا كاملی از خود و جامعه دارد وباید با گذشته وآینده ارتباط برقرار كند.

آیین مقدس اسلام ،فراگیری علم ودانش را عاملی برای رشد،پویایی و تعالی جامعه برشمرده است.از پیامبر عظیم الشان اسلام نیز روایت شده است: “هركس در جستجوی دنیاست،باید دانش فرا گیرد و هركس به آخرت دل بسته است،باید از علم بهره گیردو هركس دنیا وآخرت هردو را میخواهد، باز هم گریزی از دانش آموزی ندارد.”ودر جای دیگر میفرماید:“اگر روزی بر من بگذرد كه در آن روز به علم ودانش من افزوده نشود،آنروز ، روز مباركی نیست.”

با كتابخوب است كه انسان شناخته می شود،رشد می كندوبرای حركت آماده می شود.

● عادت به مطالعه و تاثیر آن در كودكی ونوجوانی پایدار است.

ادامه نوشته

بازدید روحانیون طرح هجرت چناران از کتابخانه عمومی باقرالعلوم علیه السلام

افزایش مطالعه در روستا موجب پیشرفت فرهنگی می شود.

روحانیون طرح هجرت شهرستان چناران بر نهادینه شدن فرهنگ مطالعه درمیان مردم باتلاش همگانی برای استفاده از هر زمان و مکان تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، نشست روحانیان شرکت کننده در طرح هجرت روستاهای شهرستان در محل کتابخانه عمومی باقرالعلوم (ع)برگزار شد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی با بیان این مطلب افزود: باید از توانمندی و ظرفیت روحانیان بسیجی برای ترویج کتابخوانی بهره جست.

سید مسعود موسوی گفت: کتابخانه های عمومی و دستگاههای فرهنگی با ترویج فرهنگ مطالعه می توانند در افزایش آگاهی مردم اثرگذار باشند.

همچنین وی تاکید کرد : الگو برداری از مناطق موفق در رفع مشکلات فرهنگی راهگشاست. اداره کتابخانه ها با هدف ترویج کتابخوانی و تعمیق فرهنگ دینی در مناطق محروم و روستاها توانسته در امر مهم تحقق مطالعه مفید و رشد فرهنگی گام بردارد و بر همین اساس در روستای دولت آباد یک باب کتابخانه مشارکتی زیر نظر این اداره فعالیت دارد.

حجه الاسلام و المسلمین مصطفایی، مسوول پیگیری امور مساجد گفت: تحول فرهنگی در روستا با دگرگونی و تغییر نگاه ها ممکن است که پیشرفت را به دنبال دارد. 
وی تاکید کرد: افزایش آگاهی مردم باید کانون توجه دستگاه های مربوطه باشد.

حجه الاسلام و المسلمین فاخر، رییس سازمان تبلیغات اسلامی از علت های گرایش اندک مردم به مقوله کتابخوانی در کشور گفت: گرانی کتاب، عادت به ادبیات شفاهی، کیفیت پایین کتاب به‌ویژه در رشته علوم انسانی و دینی و عدم وجود الگوی رفتاری کتابخوان در خانواده است.
 
وی افزود: باید به فکر کتابخوان نمودن مردم بود و آسان سازی دسترسی مردم به کتاب و به روز بودن کتاب از مهم ترین راهکارهای گسترش کتابخوانی در میان مردم است.

محمد افضلی

 

نقد کتاب بی شعوری

در این کتاب نویسنده محترم بی شعوری را یک بیماری می داند و سعی می کند انواع مختلف بیشعوری را بیان کند. نویسنده خود را کسی می داند که قبلتر خودش هم بیشعور بوده اما با درمان توانسته تبدیل به باشعورها شود. نویسنده نوشته که این کتاب را به زبان طنز نوشته و در آن از اسامی واقعی استفاده نکرده . این زبان طنز و این غیر جدی بودن در صورتیست که همه کسانی که این کتاب را برای مطالعه به دیگران پیشنهاد می کنند آن را به عنوان یک کتاب تفریحی به بقیه پیشنهاد نمی کننند بلکه آن را کتابی آموزشی می دانند که به شرایط ایران و مردمان ایران نزدیک است و باید خوانده شود. خود مترجم کتاب هم در مقدمه چنین چیزی را نوشته است.

حال چرا به نظر من این کتاب نه تنها مفید نیست که بلکه بسیار مضر است؟  اولین دلیل آن به قضاوتهای سطحی نویسنده بر می گردد. نویسنده به راحتی خود را در مقام قضاوت کننده همه چیز قرار داده و دلایل رفتار دیگران را پیش گویی کرده است. شما با خواندن این کتاب این مهارت را میابید که همه افراد مختلف از خانواده تا دوستانتان را با پیش گویی دلایل رفتارشان در یکی از این گروههای بیشعور قرار دهید.البته بعید است که خودتان را جز اینها تقسیم بندی کنید چون از درون خود دلیل دیگری برای کارهایتان دارید پس احتمالا همه خوانندگان کتاب بیشعوری باشعور هستند آن هم در شرایطی که همه خوانندگان بقیه را بیشعور می دانند. مثلا من می توانم  آقایی که این کتاب را به من پیشنهاد داد تا بخوانم را جز بیشعوران آب زیرکاه طبقه بندی کنم و خودم را باشعور. ولی او هم خودش را با شعور میداند و من را جز بیشعوران مثلا بیچاره طبقه بندی میکند.  و البته هیچ کداممان شاید داخل این گروه بندیها نباشیم. فقط در صورتی میشود افراد را داخل این دسته بندیها گذاشت که از قوه خلاقیتمان استفاده کنیم و به صورت کاملا ذهنی دلایل افراد برای انجام کارهایشان را بگوییم و در واقع قضاوتی بیجا کرده باشیم.

مسئله بعدی آن است که مطالب این کتاب به جداسازی و طبقه بندی جامعه می انجامد یعنی جامعه به دو گروه بیشعور و با شعور طبقه بندی میشود و این با شعورها هستند که اجازه دارند تا فکر کنند و دیگران را راهنمایی کنند و احتمالا نظرات بیشعورها هیچ اهمیتی ندارد. این در حالیست که به نظر من اولین شرط با شعوری این است که فرد احتمال بدهد بیشعور است یعنی اگر کسی واقعا با شعور باشد میداند  که بین او وبقیه مردم از منظر نوع رفتار و چیزهای دیگر تفاوت معناداری نیست. همه ما گاهی باشعور هستیم و گاهی بیشعور . اگر کسی گفت که  با شعور است مطمئن باشید که بیشعوری بیش نیست . تنها بیشعورها هستند که فکر میکنند با شعورند وگرنه یک با شعور واقعی میداند که آن قدر انسانها  پیچیده اند و آن قدر زوایای حل نشده بسیاری دارند که نمیشود فردی خودش را یک با شعور بداند. با توجه به آنچه نوشتم نویسنده این کتاب که خودش را با شعور دانسته بیشعوری بیش نیست.

 

سودمندی های کتابخوانی

کتاب خواندن مناسب می تواند ما را از بسیاری از مردم پیش بیندازد.

خیلی از آدمها از فواید خوندن یه کتاب خوب خبر ندارن. با روزی ۱۰ دقیقه کتاب خوندن، شما میتونید وارد یک دنیای جدید بشید، و با یاد گرفتن چیزهای جدید از این دنیا، زندگی خودتون رو بهبود ببخشین. پس با هم ۱۱ تا سودمندی کتاب خوندن که باعث بهتر شدن زندگی میشه رو بخونیم:

 

۱_ خوندن باعث جلوگیری از آلزایمر میشه

تحقیقات خیلی وقته که نشون داده کسانی که زمان مطالعه مرتب ندارند، دو و نیم برابر بیشتر از کسانی که به طور مرتب مطالعه می کنند در معرض بیماری آلزایمر قرار دارند. این به این معنی نیست که تنها با خوندن کتاب میشه از این بمیاری پیشگیری کرد، اما نشون میده که قطعا رابطه ای بین خوندن و پیشگیری از این بیماری وجود داره!

 

۲_همیشه در حال یاد گرفتن چیزهای جدید هستید

اگه تا حالا نمیدونستید، از الان دیگه بدونید! کتاب خوندن مغزتون رو با اطلاعات جدید پر میکنه. اطلاعاتی که نمیدونیم کی و کجا، اما قطعا به موقع به یادمون میان و کارهامون رو راه میندازن. خوندن آدمها رو باهوش میکنه، چون نه تنها اطلاعات جدیدی به مغز اضافه میکنه، بلکه باعث میشه بتونیم اونها رو به راحتی به خاطر بیاریم.

 

۳_کسانی که کتاب میخونن به احتمال زیاد ورزش میکنن، رای میدن، و اجتماعی تر هستن

آمارگیری ها نشون داده کسانی که زیاد مطالعه میکنن، از لحاظ مدنی و اجتماعی موقعیت های بهتری دارن. این به تنهایی نشون میده که کتاب خوندن باعث میشه توی زندگی برنده شی.

 

۴_کتاب خوندن استرس رو از بین میبره و حالت رو خوب می کنه

وقتی که کتاب میخونی، خودت و ذهن نگرانت رو به یه دنیای دیگه منقل می کنی، برای اینکه سختی های زندگی رو برای دقایقی از زندگیت حذف کنی. تحقیقت نشون داده که فقط ۶ دقیقه کتاب خوندن میتونه تا ۶۸% استرس رو کاهش بده!

 

۵_کتاب درمانی کنید!

کتاب خوندن – مثل فیلم دیدن یا گوش دادن به یه موزیک خوب – میتونه باعث بشه که تجربیات گذشته رو دوباره زندگی کنیم، و از یه بعد جدید بهشون نگاه کنیم. مثلا وقتی داری کتابی میخونی که توش مشکلات شخصیت داستان به مشکلات خودت شباهت داره، میتونی کلی از این فرصت استفاده کنی تا تصمیم های بهتری توی زندگیت بگیری.

 

۶_خوندن باعث میشه شما فرد جذاب تری به نظر برسید!

آمار ها یه بار دیگه نشون دادن که یکی از معیارهای مهم موقع جذب شدن به جنس مخالف، میزان هوش اون هست. کیه که از آدمی که پر از اطلاعاته و همیشه حرفهای جدید برای گفتن داره خوشش نیاد؟ پس بهتره سرتون رو بکنید توی کتاب، تا اطرافیان خودشون رو به تکاپو بندازن تا حواستون رو پرت کنن!;)

 

۷_کتاب خوندن قدرت آنالیز کردن رو بالا میبره

درسته! دکترها، مهندسین، و وکلای آینده! هر چقدر بیشتر بخونید، قابلیت تشخیص دادن الگوها و آنالیز کردن روابط براتون راحت تر میشه!

 

۸_خوندن دایره ی لغاتتون رو وسیع تر میکنه، بنابراین باسواد تر به نظر میرسین

هرچی کتاب های بیشتری باز کرده باشی، با کلمات بیشتری درگیر شدی. این کلمات بالاخره یه روزی جاشون رو توی ادبیات روزمره تون پیدا می کنند. و به خاطر اینکه همه ی ما بالاخره توی یه مرحله ای از شغلمون به کلمات و قوه ی تکلم احتیاج داریم، احتمالش هست که باعث موفقیت های کاریمون هم بشه.

 

۹_باز کردن کتاب شما رو نویسنده ی بهتری می کنه

باز هم تحقیقات نشون داده که خوندن یه کتاب خوب میتونه باعث بشه که مهارت های نوشتن اون نویسنده روی مهارت های خودتون تاثیر بذاره. درست مثل وقتی که گوش دادن به موزیک خوب میتونه به سلیقه ی موسیقایی تون جهت بده.

 

۱۰-کتاب خوندن باعث میشه دیگران رو بهتر درک کنید

با خوندن کتاب های داستان، شما این قابلیت رو پیدا میکنید که زندگی ای به غیر از زندگی خودتون، با قابلیت های خیلی بالاتر رو تجربه کنید. مثلا ممکنه که هیچوقت توی زندگیتون پیش نیاد که به اروپا سفر کنید، اما با خوندن راجع به فرهنگ و زندگی مردم این کشور، شما میتونید احساس نزدیکی بیشتری به مردم جهان بکنید.

 

۱۱_در کل کسانی که بیشتر مطالعه میکنند، شغل و زندگی بهتری نسبت به بقیه دارند!

ویلسون فلچر،کارگردان معروف، گفته: “خوندن درهای زیادی رو برای آدم باز میکنه و زندگی رو راحت تر می کنه. در آخر روز نمیفهمی چطور، اما کتاب خوندن کلی حالت رو بهتر میکنه!”

محمد افضلی

نقش کتابخانه در توسعه فرهنگی

 

 

جامعه انسانی در برگیرنده انسان ها و میراث بشری است. تعامل انسان ها فرهنگ را در محیط پدید می آورد که به طور مداوم تکامل می یابد. مطالعه تاریخ تکامل فرهنگی در گذشته نشان می دهد که به دنبال انقلاب صنعتی تغییرات عمده ای در کل ساختار نظام اجتماعی - فرهنگی جامعه بشری رخ داده است. جهان در چند قدمی انقلاب بزرگ دیگری به نام انقلاب اطلاع رسانی قرار دارد که تاثیر بنیادین آن بسیار بیشتر از انقلاب صنعتی بوده است.

انقلاب اطلاع رسانی را می توان برای بیان فرهنگ ها و اندیشه ها به کار گرفت. استفاده صحیح و مناسب از این فناوری ها سطح گفتگوی تمدن ها را در میان ملل مختلف ارتقا می بخشد و از میان برداشتن فواصل فیزیکی میان ملل و اقوام مختلف، امکان بیان و شناخت فرهنگ ها را هموار ساخته است. به کارگیری این فناوری ها در کتابخانه های امروزی شیوه های سنتی اشاعه اطلاعات فرهنگی را دچار تغییر و تحولات اساسی کرده و دستاوردهای نوینی را برای ارتقاي سطح تعاملات فرهنگی در سراسر جهان به ارمغان آورده است.

 

تشریح فعالیتهای دهه فجر در کتابخانه های عمومی چناران

تشریح فعالیتهای دهه فجر در کتابخانه های عمومی چناران

رییس اداره کتابخانه ها و دبیر ستاد دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی فعالیتهای دهه فجر در کتابخانه های عمومی شهرستان را تشریح کرد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، رییس اداره کتابخانه ها و دبیر ستاد دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی شهرستان گفت: کتابخانه ها در این ایام میزبان بازدید تعدادی از دانش‌آموزانِ مدارس بود و در این بازدید‌ها آنان با کتابخانه و خدمات فرهنگی موجود آشنا شدند.
 
سید مسعود موسوی خاطرنشان کرد: در این ایام با توجه به ستاد بودن این اداره در محل کتابخانه عمومی باقرالعلوم، ضمن توزیع اقلام و پوسترهای مربوط به دهه مبارک فجر در سطح شهرستان، کتابخانه میزبان مسئولین شهرستان بود که با کتابخانه آشنا شدند.

رییس اداره کتابخانه های چناران ادامه داد: برپایی نمایشگاه تازه‌های کتاب، مسابقات نقاشی، انتشار مطالب در وبلاگ ها، نشست های کتاب خوان کتابخانه ای و آموزشگاهی، تزئینات محیط پیرامون و آذین‌بندی کتابخانه های شهرستان، برگزاری مسابقه کتابخوانی و... از دیگر برنامه های این دهه مبارک بود.

 

محمد افضلي 

پاتوق کتاب

 

کشتی پهلو گرفته

سید مهدی شجاعی
 


کشتی پهلوگرفته، پرفروش‌ترین اثر سید مهدی شجاعی و هم‌چنین پرتیراژترین کتاب ادبیات داستانی ایران – طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ششصدهزار – ، ضمن مروری بر نقاط عطف حیات حضرت فاطمه ی زهرا(س)، روایت مصائب زندگی ایشان از زبان اطرافیانشان و نیز شخص خودشان است. در واقع می توان گفت این کتاب مرثیه ای است منثور از زبان و دل صاحبان عزای فاطمی. کتاب از ۱۴ فصل تشکیل یافته و راوی اول شخص در هر کدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه (س) هستند؛ فصل اول حضرت رسول، فصل دوم حضرت خدیجه (س)، فصل سوم خود حضرت زهرا (س)، فصل چهارم حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، فصل پنجم امام حسن (ع)، فصل ششم امام حسین (ع)، فصل هفتم مجدداً حضرت زهرا (س)، فصل هشتم حضرت زینب (س)، فصل نهم فضّه، فصل دهم حضرت ام کلثوم (س)، فصل یازدهم اسماء، فصل دوازدهم برای بار سوم حضرت فاطمه (س)، فصل سیزدهم مجدداً حضرت امیر (ع) و فصل چهارم از زبان آسمان روایت می شود. در این کتاب می خوانیم: روزگار غریبی است دخترم! دنیا از آن غریب تر! این چه دنیایی است که دختر رسول خدا را در خویش تاب نمی آورد؟ این چه روزگاری است که «راز آفرینش زن» را در خود تحمل نمی کند؟ این چه عالمی است که دردانه ی خدا را از خویش می راند؟ روزگار غریبی است دخترم. دنیا از آن غریب تر. آنجا جای تو نیست، دنیا هرگز جای تو نبوده است. بیا دخترم، بیا، تو از آغاز هم دنیایی نبودی. تو از بهشت آمده بودی، تو از بهشت آمده بودی …

نویسنده :هاشمی زاده

وفات حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد

زهرا(س) از شدت جراحات به شهادت رسید یا ...

شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) واقعيتى است كه منابع حديثى و تاريخ شيعه و سنّى بر آن گواه است. برخى به علت عدم آشنائى با حديث و تاريخ، در اين واقعيت ترديد نموده ‏اند.روشن است زنى كه در اثر تهديد به احراق بيت و آتش زدن خانه‏اش و سقط جنينش و... مريض گردد و مرض او در زمان كوتاهى منجر به فوت وى شود، اين فوت شرعاً و عرفاً و عقلاً قتل و شهادت محسوب می‏گردد، و به عامل جنايت مستند می‏باشد، و نيازى به دليل ديگرى ندارد. از اينرو است كه ائمه معصومين: واهل‏بيت رسول‏خدا (ص) مادر خود را شهيد می‏خواندند. چنانكه حضرت موسى بن جعفر (ع) فرمود:

 «إنّ فاطمة (س) صديقة شهيدة»

 اصول كافي، ج 1، ص 381، ح 2.

با آنچه گفته شد جاى ترديدى باقى نمی‏ماند، و شهادت دختر پيامبر (ص) براى هيچ شيعه و سنى منصف و غيرمتعصبى قابل انكار نيست. در عين حال باز هم اين قصّه بر باورهاى بسيارى سنگين می ‏آيد و جا دارد كه فرياد برآورند كه: آه چه می‏گوئى؟ چه می‏نويسى؟ ساكت باش؟ مگر ممكن است راست باشد؟ اگر راست است، پس چرا افلاك می‏گردند؟ خورشيد می‏تابد؟ و.... مگر خدا به پيامبرش نفرمود: «لولاك لما خلقت الأفلاك» و پيامبر اكرم (ص) درباره دخترش نفرمود: «فاطمة بضعة منّى؛ فاطمه پاره ‏تن من است»؟چون فاطمه وفات كرد شوهرش علي (ع) وى را شبانه به خاك سپرد وابوبكر را خبر نكرد وخود بر او نماز گزارد.

نویسنده :هاشمی زاده

 

پاتوق کتاب

همه چیز با خدا ممكن است

«م. حورایی» یکی از آرمان‌های دیرینه‌ی بشر، کسب موفقیت در عرصه‌های گوناگون زندگی بوده و هست. آرزوی موفقیت در بُعدهای مختلف زندگی  و دست‌یابی به موفقیت‌های درخشان، آن‌چنان برای انسان بااهمیت بوده که جهت رسیدن به آن، رنج‌ها و مشکل‌های بسیاری را تحمل نموده است. شاید کمتر کسی توانسته راه موفقیت را پیدا کند

اساس صحبت قانونمندی طبیعت، قوانینی است که بر زندگی ما جاری‌ است. خداوند مهربان وقتی هستی را آفرید، یک سری قوانین بر آن حاکم ساخت که تحت عنوان سنت‌های‌الهی یا قانونمندی طبیعت از آن یاد می‌شود.

در واقع می‌توان گفت با اینکه انسان در رأس هرم مخلوقات قرار دارد در هر حال جزئی از این هرم است و عنصری از یک مجموعه که باید قوانین حاکم بر آن را اجرا کند. اگر اجرا کند حمایت و پاداش طبیعت را می‌بیند.

نویسنده :هاشمی زاده

پاتوق کتاب

نگاهي به مجموعه داستان« وقتي آقاجان دستگير شد»

«وقتي آقاجان دستگير شد»، مجموعه‌اي از شش داستان کوتاه ويژه نوجوانان است به قلم داود اميريان، که در سال 1388 از سوي انتشارات سوره مهر حوزه هنري، براي دومين بار منتشر شد.

اين مجموعه توليد دفتر کودک و نوجوان مرکز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري است و شش داستان يکدست از وقايع هم تراز گروه سني نوجوان در آن ديده مي شود.

 اين داستان‌ها از زبان نوجواناني که حوادث پيرامونشان را از دريچه ذهن خود بررسي مي کنند، روايت مي شود، شخصيت‌هايي که از دوره کودکي فاصله گرفته اند و اجازه دارند وارد ماجراهايي شوند که فرجام اين حوادث خواسته يا ناخواسته بر روند زندگي آنها تاثير عميقي مي‌گذارد، همين طور درمرحله اي قرار دارند که بزرگترها به خودشان اجازه مي دهند حضور آنها را به عنوان شخصيت‌هايي قابل اعتنا پيرامون خود احساس کنند، البته اين بدان معنا نيست که با آنان همراه شده و درکشان کنند، اتفاقا بيشترين تمرکز نويسنده بر عدم اين همراهي، بين دو نسل است.     

در اکثر اين آثار رابطه بين والدين و فرزندان به واسطه اختلاف نسل دچار خدشه شده، اما هرگز گسسته نمي‌شود، چرا که نويسنده در پايان بندي هر داستان با ظرافت مي‌کوشد از عنصري موثر به نام عاطفه- با توجه به زمينه فرهنگي کشورمان- سود ببرد تا اين شکاف را پيوند زده و در عين حال نگاه انتقاد آميز خود را از عملکرد افراطي نسلي کهنه تر بيان کند.

نویسنده :هاشمی زاده

 

 

پاتوق کتاب

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیام های الهی و معنوی امام خمینی «قدس سره» در سراسر جهان، طنین افکن گردید. ایشان با تاسی به آموزه های اسلام ناب محمدی«صلی الله علیه و آله» بسیاری از مناسبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان معاصر را عمیقاً متحول ساخت و نظام های مادی و الحادی را به […]با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیام های الهی و معنوی امام خمینی «قدس سره» در سراسر جهان، طنین افکن گردید. ایشان با تاسی به آموزه های اسلام ناب محمدی«صلی الله علیه و آله» بسیاری از مناسبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان معاصر را عمیقاً متحول ساخت و نظام های مادی و الحادی را به چالش کشاند و الگوی تازه ای به جهانیان معرفی کرد و عصر جدیدی را آغاز نمود عصری که ولی امرمسلمین جهان آن را «عصرامام خمینی» نامیدند.

کتاب «عصرامام خمینی» نوشته میراحمدرضا حاجتی به تحلیل و بررسی چیستی و چرایی این عصر می پردازد.

این کتاب هم اکنون چاپ شانزدهم خود را پشت سر نهاده و تلخیص آن نیز پنج بار تجدیدچاپ گردیده است.همچنین ترجمه عربی و ترکی آن نیز در کشورهای مختلف با استقبال خوبی مواجه شد.

 

نویسنده :هاشمی زاده

 

این چند کتاب به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی

تنظیم: محمد افضلی

پاتوق کتاب

emm ویژه نامه امام خمینی مخصوص دهه فجر

کتاب لحظه های انقلاب نوشته سید محمود گلابدره ای

"سیدمحمود گلابدره ای" و قلم ساده، خاص و شیرین او برای نسل اول و دوم آشنا با ادبیات انقلاب آشناست، اما نسل سوم و چهارم و نسل های بعدی چه؟ آیا نسل سوم کتاب «لحظه های انقلاب» او را دیده است؟ روایت های ناب گلابدره ای از لحظه لحظه های مبارزات مردم برای پیروزی انقلاب بسیار بسیار خواندنی ست. مگر چند کتاب این گونه نزدیک و ملموس با حادثه ها و مبارزات مردم در انقلاب داریم که اکنون "لحظه های انقلاب" گلابدره ای بخواهد این گونه مهجور بماند. سیمین دانشور درباره کتاب گفته است:‌ «این کتاب مستندگونه ای ست از لحظه های اسطوره ای انقلاب مردم ایران که نویسنده با تمام گوشت و خون و عصب خود شخصاً آزموده. یک نوع ادبیات تجربی ست. پیش درآمد ادبیات انقلابی ست که در انتظارش بودم و ... »

این کتاب توسط انتشارات عصر داستان و با قیمت 15000تومان چاپ شده است وبه تازگی نیز به چاپ دوم رسیده است. شما می توانید این اثر را از فروشگاه های زنجیره ای کتابستان تهیه کنید.

بخش هایی از این کتاب خواندنی و ارزشمند را در ادامه می خوانیم:

از چند روز پیش که ازهاری در پی فرار از مسئولیت و جواب دادن به استیضاح نمایندگان به ظاهر مخالف درِ مجلس را تخته کرده بود و مثل آموزگار که در تابستان تعطیلات تابستانی اعلام کرده بود، حالا باز تعطیلات زمستانی اعلام شده بود و کشت و کشتار زیادتر شده بود و حتی ریخته بودند استادان دانشگاه را که در دانشگاه متحصن شده بودند، شبانه زده بودند و تار و مارشان کرده بودند و استاد نجات اللهی را هم که از همه شان جوان تر بود و تیز تر و برنده تر و شاید هم باعث و بانی متحصن شدن او بود کشته بودند و در تشییع جنازه اش چند نفر و یک سرهنگ را هم که ول کرده بود و آمده بود توی مردم، کشته بودند و حالا امروز همه به بهشت زهرا آمده بودند. شهید پشت شهید می آمد.

یکی از بچه‌ها مغزی را کف دستش داشت و هی می‌دوید جلوی دوربین و داد می‌زد: «مسیو، این مغز! مغز انسان! مغز انسان!» و باز می‌دوید. همه می‌دویدند و بال بال می‌زدند. ناگهان لاهوتی را دیدم. زیر کَت، یک زخمی را گرفته بود. ...تا رسیدم زخمی از دستش افتاد. ...همه دویدیم. ...یکی سینه‌خیز جلو رفت و چنگ زد و کت زخمی را گرفت و کشید. دکمه‌های کتش کنده شد. زخمی اما تکان نخورد. یک باره دل و روده‌ی زخمی سرریز کرد کف خیابان. انگار کت و پیراهن، پوست شکمش بود. ... ناگهان درست دم تلفن سر کنج یکی کنار من افتاد. من هم افتادم. اول خیال کردم تیر خوردم. ولی دیدم چیزی، خونی، سوزشی حس نمی‌کنم. بلند شدم. زدم به پای پسر. چشمم به سربازها بود. تا برگشتم دیدم پسر سر ندارد! پایش را گرفتم. دو سه نفر آمدند. او را کشیدیم. یکی چنگ زد و مخش را از کف خیابان برداشت و دوید!

نویسنده :هاشمی زاده

دهه فجر

ولادت حضرت زینب سلام الله علیها اسطوره صبر و مقاومت و پرستار صحرای کربلا

 

شعر عقیله (در مورد ولادت حضرت زینب سلام الله علیها)

 قلم به دست گرفتم که با خدا باشم

قلم به دست گرفتم که از شما باشم

قلم به دست گرفتم که از تو بنويسم

و با ثناي تو هم دوش انبيا باشم

قلم به دست گرفتم در انزواي خودم

که غرقتان شوم و از خودم جدا باشم

قلم به دست گرفتم که با دو بال غزل

در آسمان تو پَر وا کنم رها باشم

قلم به دست گرفتم در ابتدا امّا -

نشد مسافرتان تا به انتها باشم

قلم ز دست من افتاد و دم زدم از عشق

کبوتري شدم و پر زدم به شهر دمشق

براي آمدنت لحظه بي قراري کرد

زمين دوباره خروشيد و چشمه جاري کرد

فرشته روي زمين را به مَقدَمت مي شست

ملک زمينه ی شب را ستاره کاري کرد

مدينه آمدنت را در انتظار نشست

و بهر ديدن تو ثانيه شماري کرد

طلوع اشک فشانت به مادر و پدرت

هواي خانه ی شان را کمي بهاري کرد

شروع ابري و باراني تو و چشمت

مسير آمدنت را بنفشه باري کرد

ولي تمام، بهانست خوب مي دانم

من از نگاه تو شوق حسين مي خوانم

تو زينب آمدي و خواهر حسين شدي

تو زينت پدر و مادر حسين شدي

تو آمدي و من از خنده هات فهميدم

که ناز کرده اي و دلبر حسين شدي

تو در کتاب خدا نه، که بين مصحف عشق

نزول کرده اي و کوثر حسين شدي

رسيده اي و خداوند کرده مبعوثت

که بعد واقعه پيغمبر حسين شدي

تمام کوفه به هم ريخت تا لبت وا شد

چو خطبه خوان شدي و حيدر حسين شدي

اگرچه بانويي اما عليِ کرّاري

فقط به دست خودت ذوالفقار کم داري

کدام واژه رسد بر مقام تقديرت

کدام شعر و غزل مي کنند تصويرت

به فهم و درک مقامت عقول کل بشر

هنوز هم که هنوز ست مانده درگيرت

مفسران همه انگشت بر دهان هستند

ز آيه اي که شنيدي و طرز تفسيرت

حديث چشم تو ديده به ديده مي چرخد

و اشک ها همه مأمور امر تکثيرت

بدان که بعد علمدار، تو علمداري

فداي دست تو و شانه علمگيرت

تو در اسارتي اما جليله اي زينب

به حقِ حق، که تو الحق عقيله اي زينب

تويي انيس غم و غم مجانبت بانو

که اشک و غصه شده قوت غالبت بانو

چه باشکوه به صحرا رسيدي اما بعد

کسي نماند که باشد مراقبت بانو

از آن طرف که بلا پشت هر بلا ديدي

ولي به عرش رسيده مراتبت بانو

به دست خط خودت حک شده به دفتر غم

تمام آنچه که ديدي، مصائبت بانو

ز دست مي دهد ايوّب عنان صبرش را

فقط ز خواندن قدري مطالبت بانو

اگر چه قد رشيدت خميد بي بي جان

کسي شکست شما را نديد بي بي جان

توان بده بپرم در هواي دستانت

توان بده که شوم غم سُراي دستانت

بگو از آن چه که حس کرد دست حيدريت

بگو که شعر بگويم براي دستانت

از آن امام بدون سپاه عاشورا

که بود ملتمس يک دعاي دستانت

از آن طناب ضخيم پُر از گل سرخي -

که داشت شرح غم ماجراي دستانت

از آن سه ساله ی پير پر از کبودي ها

که گيسويش شده بود آشناي دستانت

من از نسيم دو دست تو ياس مي بويم

به ذات فاطمي تو سپاس مي گويم

 

شاعر:محمدعلی بیابانی(عقیله)

تنظیم: محمد افضلی

خواستگاری از دختران کتابخوان

تنظیم: محمد افضلی

شعار دومين روز دهه مبارك فجر،  13 بهمن

 

 شعار سي و هشتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و دهه مبارك فجر سال 1395

"گفتمان انقلاب اسلامي،زمينه ساز امنيت پايدارو تحقق اقتصاد مقاومتي"

 

شعار روز چهارشنبه 13 بهمن 1395

"انقلاب اسلامي-مردم سالاري ديني-مشاركت اجتماعي ، عدالت و پيشرفت"

 

 

 


 روزشمار دهه فجر سال 95 سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

12 بهمن روز انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، ولایت فقیه و رهبری،

13 بهمن روز انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی، مشارکت اجتماعی، عدالت و پیشرفت

 14 بهمن روز انقلاب اسلامی، ایمان، جهاد، شهادت و رسالت زینبی (س) 

 15بهمن روز انقلاب اسلامی، قرآن، حاکمیت ارزش ها و حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) ،

16 بهمن روز انقلاب اسلامی، منزلت زن، تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی ایرانی اسلامی 

 17 بهمن روز انقلاب اسلامی، جوانان، نهضت علمی و اقتصاد مقاومتی،

18 بهمن روز انقلاب اسلامی، هویت دینی، ترویج معنویت، فرهنگ و تمدن اسلامی

19 بهمن روز انقلاب اسلامی، انقلابی گری، آمادگی دفاعی، اقتدار و عزت اسلامی 

 20 بهمن روز انقلاب اسلامی، وحدت ملی، حمایت از جبهه مقاومت و مبارزه با تروریسم بین المللی،

21 بهمن روز انقلاب اسلامی، الهام بخشی، استکبار ستیزی و مقابله با نفوذ دشمن

 22 بهمن سالروز پیروزی شکوهمند قیام اسلامی مردم ایران، روز انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی 

تنظيم: محمد افضلي

سال روز ورود امام خمینی به میهن و آغاز دهه فجر گرامی باد

امام خمینی پس از سال‌ها دوری و تبعید به كشور بازگشت. ایران اسلامی شاهد بزرگترین و تاریخی‌ترین استقبال بود. حضور میلیونی مردم كه صف مستقبلین را از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا امتداد داده بود، حاكی از عشق و علاقه بی‌نظیر آنها به رهبر خویش بود. * با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله اكبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. مستقبلین با خواندن سرود «خمینی ای امام»، اشك‌های مشتاقان را بر گونه‌هایشان جاری كردند. * حضرت امام طی بیاناتی در فرودگاه تهران گفتند: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشكر می‌كنم. * حضرت امام در اولین سخنرانی خود در میان انبوه مستقبلین مشتاق در بهشت زهرا، گفتند: من وقتی چشمم به بعضی از اینها كه اولاد خودشان را از دست داده‌اند می‌افتد، سنگینی‌ای در دوشم پیدا می‌شود كه نمی‌توانم تاب بیاورم. محمدرضا پهلوی فرار كرد و همه چیز ما را به باد داد. ممكت ما را خراب كرد و قبرستان‌های ما را آباد. ایشان اضافه كردند: من دولت تعیین می‌كنم، من توی دهن دولت می‌زنم ... من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌كنم. من به ارتش یك نصیحت می‌كنم و یك تشكر ..... [ما] می‌خواهیم ارتش مستقل باشد.  * شهرهای كشور در شادی ورود امام، غرق نور و گل و فریاد بود. *   امام خمینی در شب اول اقامت خود در مدرسه رفاه، طی سخنانی با اعضای كمیته استقبال، بر لزوم حفظ وحدت تأكید نمودند. * روحانیون متحصن در دانشگاه، با انتشار آخرین اعلامیه خود، به تحصن پایان دادند. * آیت‌الله شریعتمداری طی تلگرافی ورود حضرت امام خمینی را تبریك گفت. * در پی درخواست مجدد بختیار برای ملاقات با حضرت امام خمینی، ایشان گفتند: ملاقات با بختیار را در صورت استعفای وی می‌پذیرم. * شاپور بختیار در آستانه ورود امام خمینی پیامی انتشار داد. وی در پیام خود مردم را نسبت به ادامه اعتراضات و تظاهرات، خصوصا در روز ورود حضرت امام، تهدید كرد. * دكتر علی آبادی ، عضو شورای سلطنت، از عضویت این شورا كناره‌گیری كرد. * دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت ایران در آمریكا تظاهرات كردند. *

کتابهای نورسیده 20

تنظیم: محمد افضلی

کتابخوان بهمن ماه 1395

نویسنده: محمد افضلی

قوانين علم كتابداري

 

 

رانگاناتان دانشمندي با فضيلت در امور كتابداري بود. وي قصد داشت روشهاي علمي را در زمينه هاي مختلف علم كتابداري به كار  ببرد و  به اين منظور قواعدي كلي شامل قوانين‘ احكام و اصول تنظيم كرد و درباره كاربرد واژه هاي مزبور كنوانسيونهايي را برگزار  كرد تا اصول  مزبور را در مفاهيم مختلف به شرح زير تثبيت كند.

            قانون. در مفهوم حوزه علمي وسيعي مانند علم كتابداري به كار مي رود.

            حكم و قاعده. در مفهوم اولين تقسيمات در يك حوزه علمي وسيع كاربرد دارد‘ مانند انتخاب كتاب‘ طبقه بندي و فهرست نويسي.

            اصل. در مفهوم تقسيمات ثانويه يا بعدي يك حوزه علمي وسيع به كار مي رود‘ مانند ترتيب شكلي و طبقه بندي و الفبايي كردن در فهرست نويسي.

 رانگاناتان پنج قانون معروف خود در زمينه علم كتابداري را در سال 1924 ابداع كرد. اين پنج قانون در سال 1928 در قالب بيانيه هايي شكل گرفت و به عبارت صحيحتر در اين سال شكل نهايي خود را به دست آورد.

 پنج قانون علم كتابداري رانگاناتان در سال 1931 منتشر شد. اين يك اثر كلاسيك است و پنج قانون علم كتابداري و مفاهيم آنهارا به تفصيل شرح داده است. چكيده اين اثر عبارت از اين است كه كتابها براي استفاده هستند و استفاده كننده عامل اصلي است كه بايد در وقتش صرفه جويي شود. اين قوانين برخوردي علمي با علم كتابداري را فراهم آورده اند. روح اين قوانين در نوشته هاي رانگاناتان متجلي است. اين قوانين به عنوان پايه هاي علم كتابداري پذيرفته شده اند.

 پائولين ا. آترتون پنج قانون علم كتابداري را در كتابش تحت عنوان «كاربرد دانش» بدقت بررسي كرده است. به عقيده او «زماني كه نحوه فهرست نويسي كنوني را با ديدي انتقادي بررسي مي كنيم‘هر وقت كه طرز استفاده از كتابخانه هايمان را مورد ارزيابي قرار مي دهيم  و هنگامي كه چگونگي بهبود عملكرد خود و مديريت خدمات كتابخانه هايمان را مطالعه مي كنيم‘ اين قوانين به من (و  به دانشجويانم)  رهنمودها و دلايل اساسي مورد نيازمان را ارائه مي كنند.

            اين پنج قانون عبارتند از:

1.       كتاب براي استفاده است؛

2.       هر خواننده اي كتابش؛

3.       هر كتابي خواننده اش؛

4.       صرفه جويي در وقت خواننده اش؛

5.       كتابخانه يك سازمان در حال رشد است.

تذكر اول: نتيجه قانون چهارم علم كتابداري «صرفه جويي در وقت كاركنان» است.

تذكر دوم: امروزه مفهوم واژه كتاب بايد در بعدي وسيعتر به معني «مدرك» به كار رود.