روز قدس

مرداد سال 58 در حالی که کمتر از یک سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته بود بنیانگذار جمهوری اسلامی در اقدامی هوشمندانه از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعهٔ ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.

مقدمه

 قدس، دفتر خونین شجاعت و مقاومت اسلامی است. هرگلبرگ این دفتر، یادمان حماسه ای ماندگار، فریادی بی کرانه و مظلومیتی بی مرز است. قدس، قبله پیشین مسلمانان و قلب کنونی آنان است. قدس جغرافیای عشق، تاریخ ایثار و محراب نیایش های خونین است.

 

 

 

نامگذاری روز قدس
در 16مرداد 1358، پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای دفاعی اسرائیل، امام خمینی(ره) از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند. روز جهانی قدس، مناسبتی رسمی در جمهوری اسلامی ایران است که در حمایت از ملت فلسطین برگزار می‌شود. امام خمینی(ره) درباره روز قدس فرمودند: «روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است. روز قدس، جهانی است و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است.»

 

 

ادامه نوشته

زندگی نامه شهید دکتر مصطفی چمران

 

 مصطفی چمران  در سال 1311 در تهران، خیابان پانزده خرداد، بازار آهنگرها، سرپولك متولد شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیك پامنار، آغاز كرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ در دانشكده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشتة الكترومكانیك فارغ‏ التحصیل شد و یك‏ سال به تدریس در دانشكده‌ فنی پرداخت.

وی در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به امریكا اعزام شد و پس از تحقیقات‏ علمی در جمع معروف ‏ترین دانشمندان جهان در دانشگاه كالیفرنیا و معتبرترین دانشگاه امریكا - بركلی- با ممتازترین درجه علمی موفق به اخذ دكترای الكترونیك و فیزیك پلاسما گردید.

فعـالیت‏های اجتماعی

از 15 سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت‏الله طالقانی، در مسجد هدایت، و درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری  و بعضی از اساتید دیگر شركت می‏كرد و از اولین اعضاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود. در مبارزات سیاسی دوران دكتر مصدق  از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت‏ نفت شركت داشت و از عناصر پرتلاش در پاسداری از نهضت ‏ملی ایران در كشمكش‏های مرگ و حیات این دوره بود. بعد از كودتای ننگین 28 مرداد  و سقوط حكومت دكتر مصدق ،‌ به نهضت مقاومت ملی ایران پیوست و سخت‏ترین مبارزه‏ها و مسئولیت‏های او علیه استبداد و استعمار شروع شد و تا زمان مهاجرت از ایران، بدون خستگی و با همه قدرت خود، علیه نظام طاغوتی شاه جنگید و خطرناك‏ ترین مأموریت‏ها را در سخت‏‏ترین شرایط با پیروزی به انجام رسانید. در امریكا، با همكاری بعضی از دوستانش، برای اولین‏ بار انجمن اسلامی دانشجویان امریكا را پایه‏ ریزی كرد و از مؤسسین انجمن دانشجویان ایرانی در كالیفرنیا و از فعالین انجمن دانشجویان ایرانی در امریكا به شمار می‏ رفت كه به دلیل این فعالیت‏ها، بورس تحصیلی شاگرد ممتازی وی از سوی رژیم شاه قطع می‏ شود. پس از قیام خونین 15 خرداد سال 1342 و سركوب ظاهری مبارزات مردم مسلمان به رهبری امام‏خمینی(ره) دست به اقدامی جسورانه و سرنوشت‏ ساز می‏ زند و همه پل‏ها را پشت‏ سر خود خراب می‏ كند و به همراه بعضی از دوستان مؤمن و هم ‏فكر، رهسپار مصر می‏ شود و مدت دو سال، در زمان عبدالناصر،‌ سخت‏ ترین دوره‏های چریكی و جنگ‏های پارتیزانی را می‏آموزد و به عنوان بهترین شاگرد این دوره شناخته می‏شود و فوراً مسئولیت تعلیم چریكی مبارزان ایرانی به عهده او گذارده می‏شود.

به علت برخورداری از بینش عمیق مذهبی، از ملی‏ گرایی ورای اسلام گریزان بود و وقتی در مصر مشاهده كرد كه جریان ناسیونالیسم عربی باعث تفرقه مسلمین می‏ شود، به جمال عبدالناصر اعتراض كرد و ناصر ضمن پذیرش این اعتراض گفت كه جریان ناسیونالیسم عربی آنقدر قوی است كه نمی‏توان به راحتی با آن مقابله كرد و با تأسف تأكید می‏ كند كه ما هنوز نمی‏دانیم كه بیشتر این تحریكات از ناحیه دشمن و برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان است. به دنبال آن، به چمران و یارانش اجازه می‏ دهد كه در مصر نظرات خود را بیان كنند.

 .

 

 

ادامه نوشته

بازدید رئیس آموزش و پرورش شهرستان چناران از کتابخانه باقرالعلوم و نمایشگاه قرآن در آیینه هنر

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران رئیس آموزش و پرورش شهرستان چناران با همراهان خود از کتابخانه باقرالعلوم و نمایشگاه قرآن در آیینه هنر واقع در کتابخانه بازدید به عمل آورد.

 

برگزاری نمایشگاه قرآن در آیینه هنر در کتابخانه باقرالعلوم (ع) چناران


به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران ، مریم نوروزی با اعلام این خبر عنوان داشت همزمان با ایام پرفضیلت ماه مبارک رمضان و به منظور آشنایی اعضای کتابخانه ها و عموم مردم با هنرهای اسلامی نمایشگاه هنرهای تجسمی قرآن در آیینه هنر با مشارکت شهرداری چناران ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کتابخانه های عمومی برگزار گردید.
سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران خاطر نشان کرد این نمایشگاه به مدت 4 روز و با ارائه آثار ارزشمند از هنرمندان این شهرستان برگزار می گردد.
علاقه مندان جهت بازدید از آثار ارائه شده می توانند در تاریخ 21 لغایت 24 خردادماه همه روزه از ساعت 9 صبح الی 12 ظهر و 16 لغایت 19 بعدازظهر به محل کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) شهرستان چناران مراجعه نمایند.

 
 
 
 
 

نمایشگاه کتاب به مناسبت رحلت امام راحل در کتابخانه باقر العلوم(ع)

 

در این نمایشگاه تعدادی از کتابهای مربوط به سیره زندگی و شخصیت امام خمینی (ره) توسط کتابدار کتابخانه در معرض دید عموم مراجعین به کتابخانه قرار گرفته شده است.

(برای شادی روح امام شهدا صلوات )

نویسنده:هاشمی زاده

برگزاری هفتمین جشنواره رضوی در مدرسه شمس الشموس

 

 

 مسابقه نقاشی به مناسبت هفتمین جشنواره رضوی توسط کتابدار کتابخانه باقر العلوم (ع) چناران برگزار شد.

نویسنده :هاشمی زاده

برگزاری مسابقه نقاشی هفتمین جشنواره رضوی در آموزشگاه رشدآفرین

برگزاری مسابقه نقاشی هفتمین جشنواره رضوی در آموزشگاه رشدآفرین

تنظیم: محمد افضلی

به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی رحمه الله

 

در روز بیستم جمادی الثانی 1320 ق، مطابق با 30 شهریور 1281 ش، در شهرستان خمین از توابع استان مرکزی، در خانواده ای اهل علم و هجرت و جهاد، و در خاندانی از سلاله زهرای اطهر علیهاالسلام ، روح اللّه الموسوی الخمینی چشم به جهان گشود. او وارث سجایای آبادی و اجدادی بود که نسل در نسل در کار هدایت مردم و کسب معارف الهی کوشیده بودند.

پدر بزرگوار امام خمینی، مرحوم آیت اللّه سید مصطفی موسوی، از معاصران مرحوم آیت اللّه العظمی میرزای شیرازی رحمه الله ، پس از آن که سالیانی چند در نجف اشرفْ علوم و معارف اسلامی را فرا گرفته و به درجه اجتهاد نایل آمده بود، به ایران بازگشت و در خمینْ پناه گاه مردم و هادی آنان در امور دینی بود. در حالی که بیش از پنج ماه از ولادت روح اللّه نمی گذشت، طاغوتیان و خان های زیر پرچم حکومت وقت، ندای حق طلبی پدر را که در برابر زورگویی های ایشان به مقاومت برخاسته بود، با گلوله پاسخ گفتند و در مسیر خمین به اراک، وی را به شهادت رساندند.
تحصیلات
امام خمینی درس های ابتدایی و مقدمات علوم دینی را در خمین شروع کرد و سپس برای ادامه تحصیل به اراک رفت. ایشان پس از هجرت مرحوم آیت اللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی رحمه الله از اراک به قم، به این شهر هجرت و به سرعت مراحل تحصیلات تکمیلی علوم حوزوی را نزد اساتید حوزه علمیه قم طی کرد. حضرت امام خمینی رحمه الله معانی و بیان را نزد آقا میزرا محمدعلی ادیب تهرانی، تکمیل دروس سطح را نزد مرحوم آیت اللّه سیدمحمدتقی خوانساری و مرحوم آیت اللّه سید علی یثربی کاشانی، و دروس خارج فقه و اصول را نزد زعیم حوزه قم آیت اللّه العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی رحمه الله گذراند. روح حسّاس و جست وجوگر امام خمینی باعث شد تا ایشان تنها به ادبیات عرب و دروس فقه و اصول بسنده نکند و به دیگر رشته های علمی نیز علاقه مندانه روی آورد.
تبعیدامام خمینی ازترکیه به عراق :
روز 13 مهرماه 1343 حضرت امام به هـمـراه فرزنـدشان آیه الله حاج آقا مصطفـى از تركیه به تبعیدگاه دوم، كشـور عراق اعزام شدند. امام خمینى پس از ورود بـه بـغداد بـراى زیارت مرقـد ائـمه اطهار(ع) به شهــرهــاى كاظمیـن، سامـرا و كـربلا شتـافت ویك هـفـته بعد بـه محل اصلـى اقـامت خـود یعنـى نجف عزیمت كرد.
دوران اقامت 13 ساله امام خمـینى در نجف در شرایطى آغاز شد كه هر چند در ظاهر فشارها و محدودیـتهاى مستقیـم در حـد ایـران و تـركیه وجـود نـداشت اما مخالفـتها و كارشكـنـیها و زخـم زبانهـا نـه از جـبـهـه دشمـن رویاروی بـلكه از ناحیه روحانى نمایان و دنیا خـواهان مخفى شده در لباس دیـن آنچنان گـسترده و آزاردهنده بود كه امام با هـمـه صـبر و بـردبارى معروفـش بارها از سخـتى شرایط مبارزه در ایـن سالها بـه تلخى تمام یاد كرده است. ولى هـیچـیـك از ایـن مصـائب و دشـواریها نـتـوانـست او را از مـسیــرى كه آگـاهانه انتخاب كرده بود باز دارد.
در حالی که بیش از پنج ماه از ولادت روح اللّه نمی گذشت، طاغوتیان و خان های زیر پرچم حکومت وقت، ندای حق طلبی پدر را که در برابر زورگویی های ایشان به مقاومت برخاسته بود، با گلوله پاسخ گفتند و در مسیر خمین به اراک، وی را به شهادت رساندند.
امام خمینى سلسله درسهاى خارج فـقه خـویـش را با همه مخالفتها و كارشكنیهاى عناصر مغرض در آبان 1344 در مسجد شیخ انصارى (ره) نجف آغاز كرد كه تا زمان هجـرت از عراق به پاریـس ادامه داشت. حوزه درسى ایشان به عنـوان یكى از برجسته تریـن حوزه هاى درسى نجف از لحـاظ كیفیت و كمیت شـاگـردان شنـاخته شـد.

ادامه نوشته

همزمان با ماه مبارک رمضان انجام شد؛

ارسال نخستین بسته کتاب کودک و نوجوان در

سال ۹۶ به کتابخانه های سراسر کشور

بخش کودک کتابخانه

مدیرکل منابع نهاد از ارسال نخستین بسته کتاب کودک و نوجوان سال ۹۶ در آستانه ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سید باقر میرعبداللهی، مدیرکل منابع نهاد از ارسال نخستین بسته کتاب در سال ۹۶ با محوریت کودک و نوجوان خبر داد.
میرعبداللهی با اشاره به اهتمام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تأمین منابع حوزه کودک و نوجوان، ادامه داد: یکی از سیاست‌های بلندمدت و راهبردی حوزه کودک و نوجوان، توجه به منابع موردنیاز این گروه است که به‌شکلی جدی در اداره کل تأمین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیگیری می‌شود.

وی افزود: توجه به گروه سنی کودک و نوجوان در راستای اهمیت ابعاد عمومی کتاب و کتابخوانی و پرهیز از نخبه‌گرایی بی‌هدف، ضروری به نظر می‌رسد؛ بر این اساس، اداره کل منابع نهاد با تمرکز بر تأمین انواع محصولات فرهنگی در کنار کتاب، به‌زودی بسته‌های جدید و متنوعی را به کتابخانه‌های عمومی کشور، ارسال خواهد کرد.

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به جزئیات بسته جدید بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌ها، افزود: به همت همکاران اداره کل منابع درمجموع ۶۶۰ بسته برای بخش کودک و نوجوان، آماده‌ و از ابتدای خردادماه به کتابخانه‌های روستایی و سیار ارسال شده است.

وی با اشاره به آغاز ارسال این بسته، هم‌زمان با ماه مبارک رمضان،  تصریح کرد: در این مرحله، مجموعاً ۱۰۳۹۷۶ نسخه کتاب ارسال‌شده که میانگین هر بسته ۱۵۷ نسخه است.
گفتنی است، کتاب‌های ارسالی در این مرحله، اهدایی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌باشد.

نویسنده :هاشمی زاده

این چند جلد کتاب

کتابخوان خرداد

ماه رمضان گرامی باد

 

درباره ماه رمضان

رمضان اسمى از اسماء الهى می ‏باشد و نبايست‏ به تنهائى ذكر كرد مثلا بگوئيم، رمضان آمد يا رفت، بلكه بايد گفت ماه رمضان آمد، يعنى ماه را بايد به اسم اضافه نمود، در اين رابطه به سخنان حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) گوش فرا می دهيم.

رمضان از اسماء الله است

هشام بن سالم نقل روايت می ‏نمايد و می ‏گويد: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر (عليهما السلام) بوديم، پس سخن از رمضان به ميان آورديم.

فقال عليه السلام: لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا يجيى و لا يذهب و انما يجيى‏ء و يذهب الزائل و لكن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الى الاسم و الاسم اسم الله و هو الشهر الذى انزل فيه القرآن، جعله الله تعالى مثلا و عيدا و كقوله تعالى فى عيسى بن مريم (عليهما السلام) و جعلناه مثلا لبنى اسرائيل. (1)

امام عليه السلام فرمود: نگوئيد اين است رمضان، و نگوئيد رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامى از اسماء الله است كه نمی ‏رود و نمی ‏آيد كه شى‏ء زائل و نابود شدنى می ‏رود و می ‏آيد، بلكه بگوئيد ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنيد در تلفظ به اسم، كه اسم اسم الله می ‏باشد، و ماه رمضان ماهى است، كه قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عيد قرار داده است همچنانكه پروردگار بزرگ عيسى بن مريم (سلام الله عليهما) را براى بنى اسرائيل مثل قرار داده است، و از حضرت على بن ابى طالب (عليه السلام) روايت ‏شده كه حضرت فرمود:«لا تقولوا رمضان و لكن قولوا شهر رمضان فانكم لا تدرون ما رمضان‏» (2) شما به راستى نمى‏دانيد كه رمضان چيست (و چه فضائلى در او نهفته است).واژه رمضان و معناى اصطلاحى آن

رمضان از مصدر «رمض‏» به معناى شدت گرما، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است، انتخاب چنين واژه‏ اى براستى از دقت نظر و لطافت ‏خاصى برخوردار است. چرا كه سخن از گداخته شدن است، و شايد به تعبيرى دگرگون شدن در زير آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امانش،زيرا كه رمضان ماه تحمل شدائد و عطش می ‏باشد، عطشى ناشى از آفتاب سوزان يا گرماى شديد روزهاى طولانى تابستان.

و عطش ديگر حاصل از نفس سركشى كه پيوسته می ‏گدازد، و سوزشش براستى جبران ناپذير است.

در مقايسه اين دو سوزش، دقيقا رابطه عكس برقرار است، بدين مفهوم كه نفس سركش با چشيدن آب تشنه‏ تر مى گردد، وهرگز به يك جرعه بسنده نمی ‏كند، و پيوسته آدمى را در تلاش خستگى ناپذير جهت ارضاى تمايلات خود وا می ‏دارد.

حماسه آزاد سازی خرمشهر

اشغال و آزاد سازی خرمشهر در دوره دفاع مقدس، یکی از نقاط عطف جنگ تحمیلی و حتی تاریخ معاصر ایران است. آزادسازی خرمشهر از وجود اشغالگران بعثی تنها با اتکاء به قدرت خودی، ایمان و رشادت دینی و غیرت ملی. میهنی امکان پذیر شد. مقاومت مردم خرمشهر و سربازان و رزمندگان ایرانی در مقابل متجاوزی که تقریبا همه قدرتهای مطرح و برتر جهان از آن حمایت می‌کردند، بقدری ستودنی بود که پس از گذشت سالیان از آن، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) در مقایسه با سقوط اخیر رژیم صدام در مقابل حملات ارتش امریکا، فرمودند: «بغداد با بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی، سه روزه سقوط کرد اما رزمندگان دلاور ما بدون هیچ امکانات نظامی، ۳۵ روز در برابر هجوم عراقی‌ها مقاومت کردند که ملت ایران باید به آن افتخار کنند.»مقاومت در برابر هجوم ارتش عراق و تلاش برای آزاد سازی خرمشهر، مدیون فرزندانی بود که در دامان انقلاب اسلامی تربیت شده بودند. اینان نه تنها برای دفاع از زاد و بوم خود در برابر متجاوز، بلکه برای اعلام و حفظ اعتبار و اقتدار و حیات مجدد اسلام می‌جنگیدند. حماسه خرمشهر شامل دو حماسه بود: یکی حماسه مقاومت خرمشهر و دیگری حماسه آزاد سازی خرمشهر.مقاومت خرمشهر موجب استقرار ناپایدار نیروهای عراقی در خطوط پدافندی آسیب پذیر شد که به عنوان یک نقص جدی استراتژیک، تعرض ظاهرا موفق عراق را در موقعیتی قرار داد که هیچ گاه نتوانست حضور در مناطق اشغالی را به یک حضور قطعی قابل دفاع تبدیل کند. از این رو اراده جنگ را در نظامیان عراقی متزلزل کرد و آن‌ها که ابتدا تصور برخورد با یک وضعیت ساده و متلاشی شده را داشتند، فهماند که اشغال، آسان نخواهد بود و در هر قدرم باید متحمل خسارات سنگینی شوند. مقاومت خرمشهر سنت مبارزه نابرابر، مبارز با امکاناتی اندک و با احتمال کم پیروزی را پایه گذاری کرد و به رزمندگانی که بعدها هشت سال جنگ را پیش بردند، آموخت که دشمن را در هر وجب از پیشروی باید درگیر کرد و برای هر وجب پیشروی باید جنگید و این تنها راه جنگ با دشمنی است که تقریبا همه قدرت‌های جهانی، به طور فشرده آن را تجهیز و تدارک مالی، روحی، سیاسی و نظامی میکنند.مقاومت خرمشهر به مسوولان و نخبگان نظامی جمهوری اسلامی یادآوری کرد که هرگونه تردید و سستی در مقابله با دشمن، پذیرفتنی نیست و به رزمندگان آموخت که حتی اگر فرماندهی به انجام وظایف خود قادر نباشد و حتی اگر این خود به شکل نقطه ضعفی بارز درآید. از مسئولیت یک مجاهد فی سبیل الله چیزی نمی کاهد.از سوی دیگر، حماسه آزادی خرمشهر نیز حماسه‌ای بزرگ بود که به ملت ایران آموخت که بتوانند حقارت شکست را فراموش کنند و باز هم عزت، استقلال و آزادی و تعیین سرنوشت را تجربه کنند.