اولویت های حجه الاسلام و المسلمین روحانی برای دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ و کتابخوانی

 

برنامه جامع حجه الاسلام و المسلمین حسن روحانی برای دولت دوازدهم با عنوان «دوباره ایران» در حوزه فرهنگ و با هدف مردمی کردن فرهنگ و تمرکززدایی انتشار یافت.

برنامه‌های فرهنگی پیشنهادی برای دولت دوازدهم از سیاست های زیر پیروی می کند:

4-2-1. سیاست همبستگی و تنوع فرهنگی

4-2-2. سیاست فرهنگ دینی و دین‌فرهنگی

4-2-3. سیاست ایران فرهنگی و فرهنگ ایرانی

4-2-4. سیاست فرهنگ جهانی و جهان فرهنگ

4-2-5. سیاست فرهنگ رسانه‌ای و رسانش فرهنگی

این برنامه‌ها هم‌چنین مبتنی بر اصولی است که در ادامه تشریح می‌شود. برنامه‌های فرهنگی در ادامه و پس از معرفی اصول حاکم بر آن‌ها تشریح شده است. برنامه‌های فرهنگی دولت دوازدهم از اصول زیر پیروی خواهد کرد:
• واگذاری اغلب تصدی‌های اجرایی بخش فرهنگ به بخش‌های غیردولتی،
• حذف قوانین و مقررات زائد و ایجاد محیط قانونی تسهیل‌گر،
• اصلاح و گسترش آموزش‌های فرهنگی و هنری رسمی و غیررسمی،
• توسعه فضاهای فرهنگی متناسب با نیازمندی‌های کشور ،
• انجام پژوهش‌های بنیادی و کاربردی برای بهبود سیاست‌گذاری فرهنگی،
• توسعه صنایع خلاقه و فرهنگی و تقویت اقتصاد فرهنگ،
• ارائه تسهیلات قانونی، مالی و اعتباری برای تولید، توزیع و صادرات محصولات فرهنگی،
• حمایت از گسترش بنگاه‌های اقتصادی در بخش فرهنگ،
• کاهش عوارض بازرگانی از واردات تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز بخش فرهنگ،
• حذف مالیات از تولیدات فرهنگی،
• حمایت از تأسیس و فعالیت مؤسسات خصوصی فرهنگی و هنری،
• افزایش مشارکت صنوف و تشکل‌های فرهنگی در سیاستگذاری و مقررات‌گذاری،

4-3-1-4. تقویت آموزش‌های هنری و کتابخوانی
دولت دوازدهم با عنایت به نقشی که توسعه هنر می‌تواند در افزایش سلامت اجتماعی، خلاقیت، ارتقای معنویت و فرهیختگی جامعه داشته باشد، از تقویت آموزش‌های هنری و کتابخوانی حمایت می‌کند. آموزش تضمین‌کننده آینده فرهنگی وهنری کشور است. اقدام‌های مد نظر در این این عرصه به شرح زیر است:
• سیاست تشویقی برای تأسیس آموزشگاه‌های هنری در سراسر کشور،
• تقویت مدرسه ملی سینمایایران به عنوان مهم‌ترین مرکز کارگاهی سینمایی در منطقه و جهان اسلام،
• همکاری با وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش هنر در مدارس و آشنا کردن دانش‌آموزان با رشته‌های مختلف هنری در دوران ابتدایی و راهنمایی
• تقویت کتابخانه‌های شهری و روستایی و افزایش ساعت کار کتابخانه‌های عمومی
• راه اندازی کتابخانه های سیار
• حل مشکلات عرصه نشر و معقول کردن فرایند ممیزی نشر

تنظیم: محمد افضلی

معرفی کتاب

نوجوانی که با پیر مردی در مورد هدیه صحبت می کردند . نوجوان به پیرمرد گفت : شما به من گفتی وقتی هدیه را دریافت کنم خوشحال ترو موفق تر خواهم بود . پس منظورتان از موفق تر چیست ؟ پیرمرد جواب داد : موفق تر بودن ، یعنی پیشرفت به سوی چیزی که آن را مهم می دانی . نوجوان سر درگم شد و معنای هدیه آن جور که باید بداند ،ندانست. پیرمرد جواب داد : تو قبلا می دانستی هدیه چیست ؟ تو قبلا می دانستی کجا آن را پیدا می کنی. و تو قبلا می دانستی چگونه می تواند ترا خوشحال تر و موفق تر سازد. وقتی جوان تر بودی آن را بهتر می شناختی. فقط آن را فراموش کرده ای. و نوجوان پا به جوانی گذاشت و هنوز در فکر حرفهای آن پیرمرد بود که هدیه به معنای چیست ؟ او شغلش چمن زنی بود و از بودن در زمان حال خوشحال بود و از کارش لذت می برد. و بعد در یک لحظه آن را دریافت و پی برد منظور از هدیه چیست…  چیزی که همیشه بوده است ؛ چیزی که هم اکنون حقیقت دارد : هدیه گذشته نیست ، هدیه آینده نیست، هدیه زمان حال است …  هدیه ، یعنی اکنون !

نخستین دوره آموزشی تربیت مربی

مدرس نخستین دوره آموزشی تربیت مربی صحیفه سجادیه:
انس کتابدار با صحیفه سجادیه، مراجعان را جذب کتابخانه‌های عمومی می‌کند
 

 
 
حجت‌الاسلام حمید محمدی درباره اهمیت انس کتابداران با صحیفه سجادیه گفت: ترویج معرفت تنها به‌شکل زبانی صورت نمی‌گیرد، بلکه منش و رفتار کتابدار می‌تواند الگویی مناسب و جذاب برای مراجعان کتابخانه‌های عمومی باشد

حجت‌الاسلام حمید محمدی در گفت‌وگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به‌ضرورت پرداختن به صحیفه سجادیه توسط کتابداران و کتابخانه‌های عمومی گفت: بدون تردید میان کتابدار آشنا به صحیفه سجادیه با سایر کتابداران، تفاوت اساسی وجود دارد؛ زیرا این افراد دارای حس و فضای ارتباطی معنوی با اعضا بوده و خداوند در ذهن، روح و نگاه آنان جایگاهی خاص دارد.

وی با اشاره به منزلت حاصل از هم‌نشینی با صحیفه سجادیه، تأکید کرد: افراد آشنا با صحیفه در تعامل با سایرین، رویه‌ای متفاوت دارند و می‌توانند مخاطبان کتابخانه‌های عمومی که غالباً افرادی اهل فرهنگ، مشتاق آموختن و رشد علمی و معنوی هستند را به سمت مطالعه کتاب‌های مفید سوق دهند.  

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: کتابداری که از طریق صحیفه سجادیه به درجه‌ای از ارتقاء معنوی دست‌یافته، ناخواسته مراجعین خود را متأثر می‌کند؛ زیرا ترویج معرفت تنها به‌شکل زبانی صورت نمی‌گیرد، بلکه منش و رفتار کتابدار می‌تواند الگویی مناسب و جذاب برای مراجعان کتابخانه‌های عمومی باشد.

مدرس نخستین دوره آموزشی تربیت مربی صحیفه سجادیه درباره موضوعات کلاس، تصریح کرد: توضیح مقدمات ورود به صحیفه سجادیه و ملزومات و شرایط علمی، مهارتی و روحی و اخلاقی تدریس این کتاب ارزشمند از بخش‌های این دوره آموزشی به‌شمار می‌آید

در مرحله بعد به مباحث کتاب «درس‌نامه صحیفه سجادیه» می‌پردازیم که توسط انتشارات دارالعلم منتشرشده و از منابع مناسب برای آموزش صحیفه سجادیه است.

وی درباره «درس‌نامه صحیفه سجادیه» افزود: این کتاب در سال ۹۵ به‌عنوان کتاب برتر معارف کشور در جشنواره رشد شناخته شد.

محمدی گفت: «درس‌نامه صحیفه سجادیه» بر اساس نظام موضوعی صحیفه استخراج‌شده و با توجه به دعاها و سیری منطقی طراحی و عرضه‌شده است. آشنایی با این کتاب ضمن افزایش معرفت نسبت به صحیفه و انس با پروردگار، کتابداران را برای تدریس صحیفه سجادیه آماده می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه ویژه و فاخر کتاب و نقش مهم آن در هدایت بشر، وظیفه کتابداران را هموار کردن این مسیر دانست و گفت: کتابداری که مراجعان خود را به‌درستی راهنمایی می‌کند، قادر است مخاطب را با همه ظرفیت‌های کتاب آشنا سازد.

وی با تقدیر از درک ضرورت برگزاری این دوره‌های آموزشی توسط دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: اجرای  این برنامه به شکلی عمومی برای مراجعین کتابخانه‌های سراسر کشور و آشنایی گروه پرتعدادی از مراجعان با معارف صحیفه سجادیه، انقلاب روحی و معنوی بزرگی را در جامعه رقم خواهد زد.

 نویسنده :هاشمی زاده

بزرگداشت روز خیام

حکیم غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری (زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ خورشیدی در نیشابور - درگذشته ۱۲ آذر ۵۱۰ خورشیدی در نیشابور) که به خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النیسابوری هم نامیده شده‌است، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و شاعر بنام ایرانی در دورهٔ سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و لقبش «حجةالحق» بوده‌است؛ ولی آوازهٔ وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آنکه رباعیات خیام را به اغلب زبان‌های زنده ترجمه نموده‌اند، ادوارد فیتزجرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌است که مایهٔ شهرت بیشتر وی در مغرب‌زمین گردیده‌است. گفته می‌شود که خیام هنگامی که سلطان سنجر در کودکی به آبله گرفتار بوده وی را درمان‌نموده‌است.

یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان اصلاح گاهشماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک، که در دورهٔ سلطنت ملک‌شاه سلجوقی (۴۲۶-۴۹۰ هجری قمری) بود، دانست. وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعات‌اش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است. ابداع نظریه‌ای دربارهٔ نسبت‌های هم‌ارز با نظریهٔ اقلیدس نیز از مهم ترین کارهای اوست.

شماری از تذکره‌نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز وی را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌اند  هر چند قول مبنی بر این که خیام شاگرد ابن سینا بوده‌است، بسیار بعید می‌نماید. چون از لحاظ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن سینا را استاد خود می‌داند اما این استادی ابن سینا، جنبهٔ معنوی دارد.

برگزاری مسابقه جشنواره رضوی در روستای سیدآباد

 

شرکت 170 نفر از دانش اموزان روستای سیدآباد در جشنواره کتابخوانی رضوی
به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، مریم نوروزی با اعلام این خبر افزود در این برنامه که به صورت همزمان در کتابخانه مشارکتی روستای سید آباد و مدارس دخترانه و پسرانه این روستا برگزار شد بیش از یکصد و هفتاد نفر از دانش آموزان پایه ابتدایی در جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند.
سرپرست اداره کتابخانه های عمومی چناران در ادامه افزود در این برنامه کتابداران کتابخانه باقرالعلوم (ع) چناران اقدام قصه خوانی برای دانش آموزان از کتاب 10 قصه از امام رضا (علیه‌السلام) برای بچه‌ها نمودند.

 

 

 

سرپرست جدید اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران معارفه شد

به گزارش روابط عمومی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران، جلسه معارفه سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چناران با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در محل فرمانداری شهرستان برگزار شد.

 مدیر کل کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی از زحمات سید مسعود موسوی رئیس پیشین اداره کتابخانه های شهرستان چناران سپاسگزاری و برای مریم نوروزی سرپرست جدید آرزوی موفقیت نمود.

حسین اکبری در ادامه از فعالیتهای موثر انجمن عمومی کتابخانه های شهرستان در حوزه کتاب و کتابخوانی  قدردانی و به بیان مواردی از حوزه  فعالیت اداره کتابخانه های عمومی پرداخت.

فرماندار چناران نیز در ادامه  ضمن عرض خیر مقدم به مدیر کل کتابخانه های عمومی استان و همراهان، به اهمیت ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه اشاره کرد و افزود: توسعه فرهنگی مقدم بر همه چیز است.

پرویزیان گفت: درباره رفع مشکلات این اداره تمام تلاش خود را به کار می گیریم.

در پایان فرماندار از زحمات رئیس پیشین اداره کتابخانه های عمومی قدردانی و برای سرپرست جدید این اداره آرزوی توفیق نمود.

 

 

27 اردیبهشت، روز روابط عمومی و ارتباطات گرامی باد

زمانی که از این واژه نام برده می شود، شاید این تفکر در افکار ایجاد گردد که روابط عمومی در یک محدوده کوچک قابل اندازه گیری بوده و می توان به راحتی به آن دسترسی داشت، اما واقیت این است هر روز که می گذرد بیش از پیش اهمیت ارتباطات برای همگان مشخص می شود و امروز به جایی رسیده ایم که روابط عمومی فراتر از یک هنر، دانش، علم و تخصص مطرح شده و باید در چنین شرایطی با دقت از کمترین فرصت ها، بیشترین بهره را برد.

روابط عمومی ها با برخورداری از دانش تخصصی و پایبندی به اصول حرفه ای و اخلاقی، ضمن شناخت صحیح مسوولیت ها، نیازها و منافع متقابل سازمان خود با رسانه ها را حفظ کرده و با استفاده از راهکارهای مناسب ارتباطی و پرهیز از انتظارات نامعقول و غیر منطقی و خودداری از دروغ پردازی و پنهان کاری، سعی در ارائه اطلاعات و اخبار شفاف سازمان دارد.

بدون شک در موفقیت روابط عمومی، بخش های مختلفی دخیل هستند اما شاید یکی از مهم ترین این بخش ها به ارتباطات قوی و هنر نویسندگی باز می گردد.

هنر نویسندگی به طور مستمر در تهیه گزارش ، خبر ، مقاله ، بیانیه ، آگهی ، مصاحبه ، سخنرانی ، تنظیم بروشور ، کاتالوگ و ... مورد استفاده قرار می گیرد و اگر با درایت در این بخش عمل شود می توان بدون آنکه توجه مخاطبان جلب شود به اهداف از پیش تعیین شده دست یافت، آنهم بدون کمترین ایجاد حساسیت طرف مقابل.

هنر نویسندگی زمانی بیشتر به چشم می آید که می توان افکار و احساسات خود را در پوشش کلماتی دلنشین به خواننده القا کنیم تا وی بدون زحمت و به سهولت موضوع را درک و مقصود نویسنده را دریافت کند.

از سویی دیگر اساس و ریشه روابط عمومی بر ارتباطات قوی و منسجم استوار است، این بخش نیز یکی از مهم ترین بخش های حوزه فعالیت روابط عمومی هاست و در هر شرایطی نباید آن را نادیده گرفت.

اثر گذاری و کارایی رسانه های جمعی و بخصوص مطبوعات و رسانه های تصویری ( تلویزیون) بیشتر از سایر تکنیک ها و وسایل ارتباط جمعی دیگر است، بنابراین شایسته است در این بخش با دقتی خاص عمل شود.

اگر کمی جلوتر برویم و از زاویه ای دیگر به خود به عنوان یک روابط عمومی نگاه کنیم خواهیم دید که یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی ها بخصوص در بخش های دولتی ، تولید و تنظیم خبر و تلاش و انتشار به موقع و موثر آن در رسانه هاست.

رسانه های جمعی به طور کلی و به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص خود از جمله، سرعت انتشار، گستردگی حوزه مخاطبین، تداوم انتشار و در دسترس بودن و همچنین پائین بودن هزینه ها و اعتماد عمومی جامعه که این خود یک نکته بسیار حائز اهمیت است، همواره مفیدترین و با صرفه ترین ابزار برای ارتباطات در عرصه روابط عمومی بوده و خواهند بود.

ارزش روابط عمومی به خیری است که می رساند و شری است که دفع می کند. روابط عمومی جایگاه خاص خود را دارد و برای همین است که از آن به اطاق فکر و قلب تپنده یک سازمان یاد می کنند.

در دنیای امروز فعالیت روابط عمومی ها صرفاً اطلاع سانی و خبر رسانی نیست بلکه روابط عمومی پویا علاوه بر انجام هر چه علمی تر و تخصصی تر وظایف و مسوولیت های سنتی خود، مهمترین وظیفه و مسوولیت خویش را جامعه شناختی، جهان شناسی و تحقیق در سطح جامعه می داند. تحقیق، گام نخست برای توسعه و رشد روز افزون است و هر گونه برنامه ریزی و تعیین استراتژی وابسته به انجام پژوهش و بررسی است

کتب جشنواره رضوی

معرفی کتب جشنواره رضوی

 

عنوان کتاب: 10 قصه از امام رضا(ع) برای بچه ها

نویسنده: مژگان شیخی

ناشر: قدیانی

تعداد صفحه: 128

در این کتاب مژگان شیخی با زبانی روان، ساده و شیرین، روایاتی را در قالب قصه هایی کودکانه بیان میکند که در کنار برقرار کردن ارتباط با مخاطبانِ خود، مفهومی دلنشین را در ذهنِ آنها باقی می گذارد.نویسنده در اصل داستان دست نبرده اما با آوردن شخصیت‌ها و ماجراها فرعی، قصه‌ای خواندنی برای بچه‌ها نوشته است. بچه‌هایی که دوست دارند و باید که با زندگی شخصیت‌های دینی آشنا شوند اما از سوی دیگر دلشان می‌خواهد داستانی جذاب بخوانند. سیب‌های گاز زده، یک درس تازه، غریبه‌ی آشنا، گنجشک چه می‌گفت، قرض عبدالله، صیاد و آهو، درخت بادام، نماز باران، پیراهن یادگاری و مسافران مدینه» 10 قصه‌ از زندگی و رفتار و گفتار امام رضا(ع) است که بچه‌ها را با شیوه زندگی ایشان آشنا می‌کند. شیخی در این داستان‌ها، به بچه‌ها می‌گوید چرا امام رضا(ع) را ضامن آهو می‌دانند.

 

 

 

 عنوان کتاب: ماه غریب من

نویسنده: مجید ملا محمدی

ناشر: به نشر

تعداد صفحه: 168

در کتاب ماه غریب من داستان زندگی امام رضا(ع) در 4 فصل روایت شده است: بهشت مدینه، هشتمین آسمان، سفر به سرزمین غربت و سرانجام، تنهایی. هر فصل شامل داستان‌های کوتاه و زیبایی با موضوعات مختلف است. در این مجموعه ضمن بیان مطالبی در خصوص سیره عملی و فضایل اخلاقی و علمی حضرت رضا(ع) مباحثی چون حرکت امام از مدینه به خراسان و برخی وقایع بین راه،دیدارها و گفتگوها و کرامات امام در ورود به شهر مرو و مسئله ولایتعهدی، برخی مناظرات آن حضرت با علما، معجزات امام، شهادت، و تعیین فرزندان آن حضرت و محل دفن آنها را مطرح کرده است.
این کتاب عنوان «برگزیده دومین جشنواره کتاب سال رضوی» را نیز داراست.

رفتار و گفتار امام رضا(ع) است که بچه‌ها را با شیوه زندگی ایشان آشنا می‌کند. شیخی در این داستان‌ها، به بچه‌ها می‌گوید چرا امام رضا(ع) را ضامن آهو می‌دانند.

 

 

  

 

  عنوان کتاب: امام رضا علیه السلام و زندگی

نویسنده: مهدی غلامعلی

ناشر: به نشر

تعداد صفحه: 144

کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» که برای نخستین بار در سال ۱۳۹۳ از سوی انتشارات آستان قدس رضوی چاپ شده است، به دلیل لحن روان و اطلاعات ویژه و ارزشمندی که از سبک زندگی امام هشتم(ع) به خواننده ارائه می دهد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این کتاب در 8 بخش، موضوعاتی چون امام و خانواده و خویشاوندان، امام و مردم، امام و حاکمان، امام و خوراک و بهداشت، امام و علم و حکمت، امام و معصومان، امام و عبادت، امام و ذکر و دعا را مطرح می‌کند و به بررسی آن‌ها می‌پردازد.در این اثر از کتاب‌های معتبری همچون کتاب «شریف الکافیاثر شیخ کلینی» «عیون اخبارالرضا(ع) اثر شیخ صدوق، الارشاداثر شیخ مفیدو بحارالانواراثر علامه مجلسی به همراه نیم‌نگاهی به آثار معاصر نظیر کتاب«مستندالرضا(ع) اثر عزیزالله عطاردی» برای هرچه بیشتر فراهم آوردن آشنایی با سبک زندگی رضوی بهره گیری شده است.

 

 

 

 عنوان کتاب: بانوی ملکوت

نویسنده: علی کرمی جهرمی

ناشر: موسسه بوستان کتاب

تعداد صفحه: 164

این کتاب مروری بر زندگانی، فضایل و کرامات فاطمه معصومه(س) از منظر روایات است.در ابتدای این اثر به معرفی اجمالی شهر قم و اهمیت آن از لحاظ فرهنگی و مذهبی پرداخته شده و مزایای این شهر و مردم ان از منظری روایی بیان شده است. آنگاه به گوشه‌هایی از حیات فاطمه معصومه، نسب و خاندان ایشان و علل هجرت آن بانوی بزرگ به ایران و جریان وفات ایشان در شهر قم و مدفون شدن وی در این شهر اشاره شده و اهمیت و آثار زیارت ایشان و نیز برخی از فضایل وی از دیدگاهی روایی ذکر شده است. در بخشی دیگر از کتاب حاضر، نویسنده به ابعادی از کرامات و معجزات فاطمه معصومه اشاره نموده و آثار توسل به ایشان و تکریم او را ذکر کرده است. در بخش پایانی کتاب برخی از افتخارات شهر قم از لحاظ علمی و دینی و نیز برخی از مفاخر مهم مدفون در این شهر معرفی شده و سیر تاریخی حضور علما و بزرگان شیعی در آن بررسی شده است.

 

 

 

عنوان کتاب: چلچراغ شیراز

نویسنده: جلیل عرفان‌منش

ناشر : بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی

تعداد صفحه: 396

در این كتاب ضمن معرفی شخصیت و فضایل احمد بن موسی(ع)، برادر امام رضا(ع)، جنبه‌های مختلف زندگانی ایشان از جمله ارتباط میان زمان قیام او و شهادت حضرت امام رضا علیه السلام و نیز ماجرای پیدایش مرقد مطهر احمد بن موسی در شیراز بررسی شده‌است. همچنین در كتاب چگونگی پیدایش فرق شیعه در زمان امام موسی كاظم علیه السلام و مسأله‌ی امامت احمد بن موسی(ع)، اوضاع سیاسی عصر مأمون، علل قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) تشریح شده و در پایان اشعاری در مدح احمد بن موسی(ع) به انضمام زیارت مختص امام رضا علیه السلام، زیارت احمد بن موسی الكاظم (ع) و ... به طبع رسیده‌است.

 

 

 

عنوان کتاب: مهارت هاي زندگی در سیره رضوي

نویسنده: محمد رضا شرفی

ناشر: موسسه خدمات مشاورهاي، جوانان و پژوهشهاي اجتماعی آستان قدس رضوي

تعداد صفحه: 152

کتاب «مهارتهاي زندگی در سیره رضوي» به قلم محمدرضا شرفی نگارش شده است و نگاهی پژوهشی و تامل برانگیز درباره مهارتهاي زندگی از منظر امام رضا(ع) دارد. روابط اجتماعی، مهارت مردم داري و دوستیابی و دیگر روابط و آسیبشناسی این روابط و در محیط خانواده به مهارت همسرداري و تربیت فرزند از جمله مباحث مطرح شده در کتاب مهارتهاي زندگی در سیره رضوي میباشد. بهره گیري از آیات قرآن کریم، ارجاع به منابع حدیثی در استخراج احادیث رضوي و دیگر روایات ائمه(ع)، استناد به آموزه هاي نبوي و همچنین تنظیم نمایه هایی از جمله نمایه احادیث رضوي، نمایه رجالی و نمایه اصطلاحات مهارت هاي زندگی از ویژگی هاي این کتاب است. این اثر، به اندیشه و سیرهي علمی و عملی امام رضا (ع) در عرصههایی چون «مهارتهاي ذهنی – شناختی»، «مهارتهاي ارتباطی – اجتماعی» و «مهارتهاي خانوادگی – تربیتی» پرداخته است. در این کتاب رهنمودهاي امام (ع) در دو دسته تقسیم می شود: برخی به گونه اي مستقیم به موضوع مهارت هاي زندگی پرداخته و برخی دیگر بازتابنده ي نگاه کلی و جامع امام است و می توان با رویکردي تعمیمی آن را به موضوع مهارت هاي زندگی پیوند داد

مناسبت روز فردوسی

 

زندگی نامه فردوسی

بر پایهٔ دیدگاه بیشتر پژوهشگران امروزی، فردوسی در سال ۳۲۹ هجری قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی (۹۴۰ میلادی) در روستای پاژ در شهرستان توس در خراسان دیده به جهان گشود. نام او همه جا ابوالقاسم فردوسی شناخته شده‌است. نام کوچک او را در بن‌مایه‌های کهن‌تر «حسن» نیز نوشته‌اند. پدرش از دهقانان طوس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت. وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه مند شد .

سروده‌های فردوسی

کودکی و جوانی فردوسی در زمان سامانیان سپری شد. شاهان سامانی از دوستداران ادب فارسی بودند. آغاز سرودن شاهنامه را بر پایهٔ شاهنامه ابومنصوری از زمان سی سالگی فردوسی می‌دانند اما با مطالعه زندگی نامه فردوسی می‌توان چنین برداشت کرد که وی در جوانی نیز به سرایندگی می‌پرداخته‌ است و چه بسا سرودن داستان های شاهنامه را در همان زمان و بر پایهٔ داستان‌های کهنی که در داستان‌های گفتاری مردم جای داشته‌اند، آغاز کرده‌است. از میان داستان های شاهنامه که گمان می‌رود در زمان جوانی وی گفته شده باشد می‌توان داستانهای بیژن و منیژه، رستم و اسفندیار، رستم و سهراب، داستان اکوان دیو و داستان سیاوش را نام برد.

 

فردوسی پس از آگاهی یافتن از مرگ دقیقی توسی و نیمه‌کاره ماندن گشتاسب‌نامه سرودهٔ او (که به زمانهٔ زرتشت می‌پردازد)، به نگاشته شدن شاهنامه ابومنصوری که به نثر بوده و بن‌مایهٔ دقیقی توسی در سرودن گشتاسب‌نامه بوده‌است پی برد و به دنبال آن به بخارا، پایتخت سامانیان («تختِ شاهِ جهان») رفت تا آن را بیابد و بازمانده آن را به شعر در آورد. فردوسی در این سفر «شاهنامهٔ ابومنصوری» را نیافت اما در بازگشت به توس، امیرک منصور، که از دوستان فردوسی بوده‌است و «شاهنامه ابومنصوری» به دستور پدرش ابومنصور محمد بن عبدالرزاق یکپارچه و نوشته شده بود، نسخه‌ای از آن را در اختیار فردوسی نهاد.

معرفی کتاب ماه غریب من از منابع هفتمین جشنواره رضوی

ماه غریب من: داستان زندگی امام رضا علیه السلام

این کتاب، داستان زندگی امام رضا(ع) را روایت می کند که 4 فصل دارد با نام های: بهشت مدینه، هشتمین آسمان، سفر به سرزمین غربت و سرانجام، تنهایی. هر فصل شامل داستان های کوتاه و زیبایی با موضوعات مختلف است؛ از تولد امام رضا(ع)، پدرش، مادرش و ماجراهای او و یارانش. کتابی که به صورتی متفاوت نسبت به کتاب های دیگر، گردآوری شده و داستان های واقعی اش را خواندنی کرده است.

این کتاب پیشکش به همه شما عزیزان

هاشمی زاده

فواید مطالعه کردن چیست

 

1. مطالعه، يك فرايند فعّال ذهني است
برخلاف تلويزيون، كتاب ها شما را وادار مي كنند كه از مغز خود استفاده كنيد. در هنگام مطالعه شما

 بيشتر فكر مي كنيد و باهوش تر مي شويد.

2. مطالعه، پايه هاي مهارت را مي سازد
براي هر موضوعي روي كره زمين، كتابي نوشته اند كه مي توان آن را مطالعه نمود. چرا؟ چون كتاب

خواندن به روشن شدن موضوعات پيچيده كمك مي كند. كتاب ها اطلاعاتي را فراهم مي كنند كه خیلی اوقات از بحث هاي كلاس درس عميق تر هستند.

3. مطالعه، واژگان شناخته شده شما را افزايش مي دهد
به خاطر داريد كه در دوران ابتدايي چگونه معني يك كلمه را با خواندن لغات ديگر موجود در يك جمله ياد
مي گرفتيد؟ همين فايده را كتاب خواندن دارد. مخصوصاً وقتي كه كتاب هاي سنگين (از نظر مفهومي) را مطالعه مي كنيد، خودتان را با لغت هاي جديدي مواجه مي ببنيد كه در حالت عادي با آنها سر و كار

 نداريد.

4. مطالعه به شما اين امكان را مي دهد كه به صورت اجمالي با ساير فرهنگ ها و مناطق

 آشنا شويد

منطقه مورد علاقه شما براي گذراندن تعطيلات كجاست؟ به شما پيشنهاد مي كنم كه درباره آن مناطق خيلي مطالعه كنيد. هرچه اطلاعات بيشتر، بهتر! كتاب ها مي توانند افق ديد شما را با ارايه آنچه اين مناطق براي ديدن دارند، گسترش دهند.

5. مطالعه، تمركز را افزايش مي دهد
همانطور كه قبلاً اشاره كردم، مطالعه كتاب از قواي ذهني بهره مي برد. اين باعث مي شود كه شما در

 بلند مدت روي آنچه مطالعه مي كنيد تمركز كنيد. برخلاف مجلات، مقالات اينترنتي يا ايميل ها كه ممكن است حاوي بسته هاي اطلاعاتي كوچكي باشند. كتاب ها همه ماجرا را بيان مي كنند. از آنجايي كه شما براي مطالعه مجبوريد تمركز كنيد، مانند ورزش كردن، تمركز خود را ورزيده تر مي كنيد.

معرفی کتاب جوان و آرامش

جوان و آرامش

جوان و آرامش

ناشر کتاب : بوستان کتاب قم
نوع جلدشومیز
قطعرقعی
سال نشر1387
 
 کتاب «جوان و آرامش» در حوزه کتب معارف اسلامی بوده و با بررسی ویژگی های اخلاقی و رفتاری دوره جوانی، راه کارهایی را برای ایجاد آسایش در جوانان با توجه به دیدگاه های اسلامی ارائه کرده است. 
در این اثر اقدام اساسی برای مبارزه با بحران های دوران جوانی، آگاهی دادن بیان شده است. در راستای این هدف و تأمین آرامش جوانان، در پژوهش حاضر اضطراب از جنبه‏های مختلف بررسی شده و به راه حل هایی برای کاهش مشکلات و مسائل این دوران توجه شده است.
در بخشی از معرفی ناشر آمده است: جوانی، بهترین دوره از عمر انسان است که گاهی با طوفان‏هایی از خواسته‏ها و آرمان‏ها همراه می‏شود و اضطراب‏هایی را در پی‏می‏آورد و اگر کنترل و درمان نشوند، زندگی دائماً در معرض تلاطم قرار می‏گیرد و آرامش انسان از کف می‏رود. 
آثار و نشانه‏های بحران های دوران جوانی، ریشه‏های اضطراب در جوانان و نوجوانان، راه‏های درمان آن و الگوهای ایجاد آرامش در جوانان از موضوعات مورد بحث در این اثر هستند.
 
نویسنده :هاشمی زاده

معرفی کتاب سرباز سالهای ابری

خاطرات شفاهی عبدالحسین بنادری، فرمانده سپاه آبادان از روزهای جنگ در کتاب «سرباز سال‌های ابری» گردآوری شده است. بنادری در عملیات های طریق القدس، ثامن الائمه، فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، بدر، خیبر و والفجر8 شرکت داشته و خاطرات نابی از آن روزها دارد. سید قاسم یاحسینی پای این خاطرات نشسته و آن‌ها را تدوین نموده است.

 

بریده‌ای از این کتاب از صفحات 365 و 366 پیش روی شماست.

... در همان روزهایی که در ماووت عراق بودیم یکی از فرمانده گردان­های ما شهید شد. گردان بی فرمانده ماند. به دنبال فرد مناسبی بودم تا فرمانده گردان کنم. بچه­ها برادری را معرفی کردند و گفتند که قبل از انقلاب توی آمریکا بوده و تکنسین هواپیماست. نیرویی مومن، مخلص و باتقوا که توی اطلاعات و عملیات بود. کنار برادر چیت­ساز برای ما کار شناسایی مواضع دشمن را انجام می­داد. موضوع را با او در میان گذاشتم. هرچه اصرار کردم نپذیرفت. گفت:

- من لایق این مسئولیت نیستم! مسئولیت سنگین است. من کوچک­تر از این حرف­ها هستم.

خیلی اصرار کردم، اما نپذیرفت. آدم فهیم و باسواد و خوش­کلامی هم بود. گفتم:

- نیروها تو را پسندیده و به من معرفی کرده­اند. در این شرایط تکلیف است، باید بپذیری!

کمی فکر کرد و گفت:

- امشب تا فردا صبح به من مهلت بده!

قبول کردم. اواخر شب بود که نامه­ای به دستم رسید. دیدم نامه­ی همان برادر است... نامه با خط و انشای زیبایی نوشته شده بود. در نامه از من خواهش کرده بود و گفته بود: «من وقتی به عنوان یک نیروی اطلاعات و عملیات از خاکریز مقدم خودمان جدا می­شوم و در مسیر کمین دشمن قرار می­گیرم، در آن تنهایی و تاریکی شب، خودم با خدای خودم تنها می­شوم، وقتی آن استرس و فشار را تحمل می­کنم و عرق ترس روی پیشانی و بدنم می­نشیند، خدا را به خودم نزدیک­تر احساس می­کنم. این حالات برای من مقدس است. احساس می­کنم گناهانم با این کارها بخشیده می­شود. خواهش می­کنم این لحظات ناب را از من نگیر. از من بگذر!»

نامه را که خواندم دیدم چه روح لطیف و دل بزرگی دارد. حوالی صبح بود که خبر آوردند فلانی شهید شده است! ... خیلی تکان خوردم و ناراحت شدم. «سرباز سال­های ابری» -

Image result for ‫معرفی کتاب سرباز سالهای ابری‬‎ 

نویسنده :هاشمی زاده

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، بیش و پیش از معامله تجاری صنعت گران حرفه چاپ و نشر، ارتقای این صنعت با تاکید برماهیت فرهنگی و ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است، هدف اصلی برگزاری نمایشگاه های برجسته بین المللی کتاب دربرخی از کشورهای جهان، دردرجه اول تجاری است. چراکه در این نمایشگاه ها ناشران در درجه اول با واگذاری حق مولف و امیتازات آن به یکدیگر، به داد وستد اقتصادی مشغول بوده و ضمن تبلیغ کالایی فرهنگی، به صادرات و عرضه این کالاها به بازارهای جدید می پردازندنمایشگاه بین المللی کتاب تهرانبا 29 دوره برگزاری یکی از معتبرترین نمایشگاه های بین المللی کتاب درآسیا و خاورمیانه است. حضور سالانه بیش از 2 هزار و 400 ناشر داخلی و 600 ناشر خارجی و بازدید بیش از 4 میلیون نفر از این نمایشگاه،  اعتبار فوق العاده ای به آن بخشیده است و به لحاظ بازدید کننده آن را در صدر جهانی قرار داده است

روز جوان گرامی باد

 

ای سرو بوستان ایستادگی! ای زیباترین گل باغ حسین

ای جوان رعنا و رشید حسین! ای علی را یادگار!

ای علی اکبر! ســـلام و درود بی پایان بر صورت و سیرت پیامبر گونه ات . . .

.

در گلستان ولا لاله و نسرینی تو / شبه پیغمبر و ریحانه یاسینی تو

 

ولادت حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان مبارک باد

 

از آغوش لیلا سر زد سپیده / از بیت ثار الله سحر دمیده

فرزند على ، على آفریده …

میلادش مبارک

نمایشگاه کتاب

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هر سال در اردیبهشت ماه برگزار می شود. سی امین نمایشگاه کتاب تهران 96 از تاریخ 13 اردیبهشت تا 23 اردیبهشت 1396 در محل نمایشگاه های بین المللی تهران واقع در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

 

مکان نمایشگاه و نحوه دسترسی به آن

اتوبان شهید کاظمی، نرسیده به عوارضی تهران- قم، سمت راست، شهر آفتاب

به یاد استاد شهید مرتضی مطهری

زندگینامه: مرتضی مطهری (۱۲۹۸-۱۳۵۸)


مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می‌‌‌گشاید.

وی پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می‌پردازد. در سن 12‌سالگی به حوزه علمیه مشهد  عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می‌ورزد.

در سال 1316 علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می‌شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را  سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید‌محمد‌ حجت، سید‌صدرالدین صدر و سید‌محمد‌تقی خوانساری به عهد گرفته‌اند.

هنگام بازگشت امام‌خمینی به ایران مسؤولیت کمیته استقبال از امام را شخصاً به عهده می‌گیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن  همواره در کنار رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی و مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود.

مرتضی‌مطهری، سه‌شنبه 11 اردیبهشت سال 1358 به وسیله گروهک فرقان به شهادت رسید و امام و امت اسلام را در حالی که امیدها به آن بزرگ‌مرد بسته بودند در ماتمی عظیم فرو‌برد.

برخی از آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری:

1 ـ علل گرایش به مادیگرى
2 ـ سیرى در نهج‌البلاغه
3 ـ انسان و سرنوشت
4 ـ داستان و راستـان (2 ج)
5 ـ نظام حقوق زن در اسلام
6 ـ مساله حجاب
7 ـ خـدمات متقابل اسلام و ایران
8 ـ قیام و انقلاب مهدى (عج) از دیدگـاه فلسفـه تاریخ
9 ـ نهضت هاى اسلامـى در صد ساله اخیر
10ـ انسان و ایمان، جامعه و تاریخ، جهان‌بینى تـوحیدى ـ وحى و نبـوت، انسان در قرآن، زنـدگـى جاویـد یا حیات اخروى
11 ـ عدل الهى
12 ـ گفتـارى دربـاره جمهورى‌اسلامى
13 ـ کتاب سوزى ایران و مصر
14 ـ ده گفتـار
15 ـ بیست گفتـار 
16 ـ امـدادهـاى غیبـى در زنـدگـى بشـر 
17 ـ جـاذبه و دافعه على علیه السلام 
18 ـ آشنایـى با قـرآن
19 ـ آشنـایـى بـا قـرآن (تفسیـر سـوره هـاى حمـد و بقره) 
20 ـ گفتارهاى معنوى
21 ـ احیای تفکر اسلامى 
22 ـ هدف زندگى
23 ـ انسان کامل 
24 ـ جهاد و مـوارد مشـروعیت آن در قرآن 
25 ـ اسلام و مقتضیات زمان
26 ـ حق و بـاطل (به ضمیمه احیـای تفکـر اسلامـى) 
27 ـ حماسه حسینى 3 جلد
28 ـ مجموعه گفتارها
29 ـ سیره نبوى

نویسنده :هاشمی زاده

جشن تئاتر چناران یادبود مرحوم احمد قائمی

جشن تئاتر شهرستان چناران، یادبود هنرمند فقید، مرحوم احمد قائمی مقدم، شب گذشته با حضور مسئولین شهرستان و هنرمندان رشته نمایش چناران در محل تالارخواجه نظام الملک برگزار گردید.

دراین مراسم ضمن تقدیر از خانواده مرحوم قائمی مقدم، گزارشی از فعالیت های نمایشی سال 94 شهرستان ارائه شد.

در بخشی از این مراسم، هنرمندان گروه های نمایشی به اجرای نمایش و پانتومیم پرداختند که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

در پایان مراسم از گروه های نمایشی و کارگردان های فعال سال 94 و اعضای شورای نظارت برنمایش شهرستان تقدیر به عمل آمد.

شایان ذکر است: مرحوم قائمی مقدم از هنرمندان به نام شهرستان چناران و استان خراسان بود که در حین اجرای مراسم جشن روز کارگر، روی سن اجرا دچار سکته وسیع قلبی شد و فوت کرد.

شکوه کار و کارگر

شکوه کار و کارگر

انسانها به طور طبیعی، موجوداتی اجتماعی اند و برای دست یابی به بیش تر هدفهای مادی و معنوی شان، ناگزیر از تعامل با یکدیگر می باشند. در حقیقت، هر کدام از انسانها بر سر سفره دیگران نشسته اند و از دست رنج هم نوعان خویش روزی می خورند.

بر این اساس، بهره مندی از دسترنج و تولیدات دیگران، حقی بر گردن مصرف کننده پدید خواهد آورد که او نیز در برابر بهره هایی که با تلاش دیگران نصیب وی می شود، در خود احساس وظیفه کند و پاسخ نیکی را به نیکی دهد، و خود را تافته ای جدا بافته از دیگران نیانگارد؛ بلکه او هم در اثر کار و تلاش، دیگران را مهمان سود دهی خویش کند و وظیفه اجتماعی خویش را به خوبی ادا کند.

کار و تلاش در سیره معصومین علیهم السلام

کار و تلاش رمز بقای یک جامعه است. در سیره پیشوایان معصوم(ع) فعالیّت های اقتصادی افراد ارزش بالایی دارد. آن بزرگواران کارگران و تولید کنندگان را بسیار تشویق می کردند سیره عملی پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) این بوده است که بار زندگی خود را شخصاً به دوش می کشیدند و هیچ گاه برای تأمین ضروریات زندگی، خود را وابسته به دیگران نمی کردند، این امر بیانگر نوع نگرش آن برگزیدگان به دنیا و رابطه آن با آخرت است و بر اندیشه های انحرافی زهد مآبانه که کار و تولید را با کمالات معنوی و مصالح اخروی در تضاد می دانستند و یا افکار باطل ارباب مآبانه که کار را وظیفه افراد پست و پایین جامعه می دانستند، خط بطلان می کشد.

«انس بن مالک» می گوید: هنگامی که رسول خدا(ص) از جنگ تبوک بر می گشت، «سعد انصاری» ـ یکی از کارگران مدینه ـ به استقبال آن حضرت آمد. وقتی پیامبر(ص) با او دست داد، احساس کرد که دستان وی زبرو خشن است! نبی مکرّم(ص) سؤال کرد: چرا دستان تو این قدر خشن و زبر است؟ عرضه داشت: یا رسول اللّه! این خشونت و زبری دستان من به خاطر کارکردن با بیل و طناب است تا مخارج خانواده ام را تأمین کنم. پیامبر(ص) دستان او را بوسید و فرمود: این دستی است که آتش جهنم آن را لمس نخواهد کرد.

کار و کارگر در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی

هر کشوری هر چه رشد مادی و ثروت دارد، از سرانگشت کارگر دارد. کارگر است که ثروت را تولید می‏کند و رشد اقتصادی را به‏وجود می‏ آورد. اگر کارگر نباشد، همه طراحان و برنامه ریزان ومتفکران اقتصادی کارشان بیهوده خواهد ماند. آن عنصر و عاملی که‏همه فکر و هدفها و برنامه‏ ها و پیشرفتهای علم اقتصاد را در مقام ‏عمل تحقق می‏ بخشد، عبارت از سرپنجه کارگر است

اسلام به عنوان مکتب نجات‏بخش و تعالی ‏بخش انسان‏ها از هر قشری، از هر ملّتی، از هر نژادی و وابسته به هر بخشی از بخش‏های جهان، قشر کارگر را دارای ارزش و حرمت می‏شناسد. ما مفتخریم که رهبر عزیز و عالی‏قدر الهی ما، یعنی رسول اکرم(ص)، در برابر چشم همگان خم شدند و بوسه بر دست کارگر زدند. این حادثه‏ ای است که ما هرگز آن را فراموش نمی‏ کنیم. هم‏چنین مفتخریم که رهبران دینی ما، امیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام و ائمه دیگر ما، در شُمار کارگران بودند؛ کار کردند؛ آباد کردند؛ تولید کردند؛ ساختند و با سازندگی خود، خود را به خدا نزدیک کردند.

ساعات کار در کارگاه‏ها و کارخانه‏ ها، لحظات عبادت، ساعات ادای دین به شهیدان و محرومان و مستضعفانِ جامعه است. سلاح کارگران، کار آنان است که از این سلاح باید برای تداوم انقلاب، گسستن زنجیر وابستگی و در نهایت، کسب استقلال اقتصادی استفاده شود

بایسته های مادی و معنوی کار

اسلام ، ارزش کار هر کس را به انگیزه ها و زمینه ها و حدود فکری و روحی او که بذرهای کارش در ضمن آنها افشانده می شود ، مربوط می داند. حال آنکه دیگران ارزش کارها را به نتایج و منافع آنها و میدان های زندگی ای که کار در ساختمان آنها موثر است، قرار می دهند.

بنابر این زمینه های فکری کلی که اسلام آن را مقرر داشته، ایمان به خدا و روز قیامت است. و انگیزه های آن، عبارت از عواطف و تمایلات خیر می باشد که با این زمینه کلی، در هم بافته شده و طوری سخت به هم پیچیده است که مجموعا یک واحد انسان مسلمان را تشکیل می دهد. و کار شایسته، کاری است که از این عواطف و تمایلات در کنار همان روحیه ایمانی کلی، ریشه گرفته باشد.

 

نوشته: محمد افضلی

روز معلم گرامی باد

 

دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید. 

در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا که معمار انقلاب اسلامی ـ که خود معلمی بزرگ است ـ همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می کند ... 

 ارزش و مقام معلم
شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در  وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. لذا در این تعریف شهید مرتضی مطهری یکی از آن معلمان راستین است که اولاً با نگاه  ترکیبی 

ترکیبی  به همه معارف بشری نظر می کند و ثانیا تمامی تلاشهای علمی و عملی را  مقدمه ای برای عبادت می داند و در این راه به مرحله سوم دینداری راه می یابد و  با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را کامل می سازد. خداوند را می خوانیم که او  رابا سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) محشور سازد. 

 

 هنر معلمی: 

معلمی شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق و هنر توانمندی است معلمی در قرآن به عنوان جلوه ای از قدرت لایزال الهی نخست ویژه ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در نخستین آیات قرآن که بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (ص) نازل شد، به این هنر خداوند اشاره شده است: 

اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: 1ـ 5) 

 بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان ! و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست. 

در این آیات خداوند، خود را «معلم» می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.

مقام معلم بودن خدا، بعد از آفرینش قرارداد. نوعی انسانی را که هیچ نمی دانست، به وسیله قلم آموزش داد که این از اوج خلاقیت و هنر شگفت خداوند در امر آفرینش حکایت دارد

ولادت امام سجادگرامی باد

 

پس از شهادت امام حسین علیه السلام ، امامت و جانشینی آن حضرت به فرزندش حضرت سجاد علیه السلام رسید. در تاریخ آمده است که وقتی امام حسین علیه السلام راهی عراق بود، نوشته ها و وصیت نامه ای را به عنوان امانت به اُمّ سَلَمه، یکی از همسران والامقام پیامبراعظم صلی الله علیه و آله وسلم سپرد و فرمود: «هر که اینها را از تو بخواهد، امامت، شایسته اوست.» وقتی حضرت سجاد علیه السلام به مدینه بازگشت، آنها را از ام سلمه طلبید.

زینت عابدان

امام سجاد علیه السلام ، زینت عابدان و پیشوای بندگان پاک خداوند است. ابن عباس در این باره از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت می کند که فرمود: «هرگاه روز قیامت شود، ندا دهنده ای در میان جمع اهل محشر ندا می دهد که مایه زینت عابدان کجاست. در آن هنگام، فرزندم، علی بن الحسین با کمال سرفرازی و سربلندی در محشر ظاهر می شود و میان صفوف حرکت می کند».

فضیلت دانش اندوزی

امام سجاد علیه السلام در مورد فضیلت دانش اندوزی می فرماید: «اگر مردم می دانستند دانش آموزی چه فایده ای دارد، دنبال آن می رفتند؛ اگرچه در راه آن خون دل بریزند و به گرداب ها فرو افتند. به راستی که خدای تعالی به دانیال نبی وحی کرد مبغوض ترین بندگانم نزد من، آن نادانی است که حق اهل دانش را سبک شمارد و از آنان پیروی نکند و دوست ترین بندگانم نزد من، کسی است که از دانایان پیروی می کند».

 

روز جانباز و تولد حضرت ابوالفضل علیه السلام گرامی باد

 

 

 

عباس آمد تا برادري را معنا کند، وفا را شرح دهد، ايثار را الگو باشد و شجاعت را تفسير کند.

به جشن و پاي‌کوبي نشسته است هفت آسمان، لحظه روشن ورود ماه بني‌هاشم را...
فرشتگان، پيوسته در طوافند، گاهواره ادب را...
عباس بن علي،
تو پلک گشودي و دنيا براي هميشه، زير سايه امن مهرباني‌ات، ايمن شد.
تو پلک گشودي و سرگرداني آب‌هاي جهان، تمام شد.
تو پلک گشودي و کربلا نفس راحتي کشيد.
چه بشارتي با خود آورده‌اي...
خبرش کنيد؛ علي (ع) را...
اينک اين عباس (ع) است؛ ماهتاب آسمان ولايت که از پرتو عنايات نبوي (ص) و انعکاس قرابت علوي (ع) تا هميشه تاريخ در آسمان کربلا مي‌درخشد و راهيان سرزمين نور را با تبسّم آسماني خويش، بدرقه مي‌کند.
خوشا نسيمي از ديار عنايتش،

که تشنگي غربت از کام جهان زدوده و غبار غم از دل بشويد...
ســلام بر عبـاس، اي غيرت مجسم... اي قامتِ فتوت...
ســلام اي چشم‌هايي که آب را شرمنده نجابت خود خواهي کرد...
ســلام اي دست‌هايي که رودخانه‌هاي زمين، به جستجويشان سر گردانند...

روز پاسدار و تولد امام حسین گرامی باد

 

تن برای احیای حقیقت خواهی, همتی جانانه می طلبد که تنها از مردانی چون حسین ع برمی آید که آزادگی و شور حقیقت جوئی اش چنان حماسه ای آفرید که تا زمان, زمان است نامش جاودان و موجب احترام انسانهای حق طلب است و خواهد بود

امام علی‏ علیه السلام: خَیرُ النّاسِ رَجُلٌ حَبَسَ نَفسَهُ فِی سَبیلِ اللَّهِ یُجاهِدُ أعداءَهُ یَلتَمِسُ المَوتَ أوِ القَتلَ فی مَصافِّهِ؛

بهترین مردم كسی است خود را در راه خدا وقف كند و با دشمنان او به نبرد برمی‏خیزد، و مرگ یا كشته شدن در میدان نبرد را آرزو می‏كند.

ادامه نوشته

کتابخوان اردبیهشت

نظرسنجی خرید نشریات سال 1396

نظرسنجی خرید نشریات سال 1396

تنظیم: محمد افضلی

بعثت حضرت رسول اکرم گرامی باد

داستان بعثت

ماجرای بعثت حضرت پیامبر، با نقل‏های متفاوتی روایت شده است. چه سخنی رساتر و شیرین‏ تر از بیان امام هادی علیه‏ السلام که می‏ فرماید: «هنگامی که محمد صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله تجارت شام را ترک گفت، هر روز به کوه حرا می‏رفت و از فراز آن به آثار رحمت پروردگار می‏ نگریست و از آنچه می‏ دید، به یاد عظمت خدای آفریننده می‏ افتاد و آن‏گاه با روشنی خاصی به عبادت خداوند مشغول می‏ شد. چون به چهل سالگی رسید، خداوند، دل او را بهترین، روشن‏ترین و خاضع‏ترین دل‏ها یافت. در آن لحظه‏ ها، جبرئیل به سوی او آمد و بازوی او را گرفت و تکان داد و گفت: بخوان. گفت: چه بخوانم؟ جبرئیل گفت: ای محمد! بخوان به نام پروردگارت که آفرید. پس جبرئیل، رسالت خود را به انجام رسانید و به آسمان‏ها بالا رفت و محمد نیز از کوه فرود آمد. در این هنگام، خداوند، کوه‏ها، صخره‏ ها و سنگلاخ‏ ها را به سخن آورد، به گونه‏ای که به هر کدام می‏ رسید، ادای احترام می‏ کردند و می‏ گفتند: السلام علیک یا حبیبَ اللّه‏، السلام علیک یا ولیَّ اللّه‏، السلام علیک یا رسولَ اللّه‏».  

مهمترین پیام بعثت

توحید، اصلی‏ترین و مهم‏ترین پیام بعثت است. فراگیری این اصل چنان گسترده است که اسلام به نام دین توحید شناخته می‏ شود. در قرآن کریم، اصل توحید، ساختار کلی همه آیات است و نخستین پیام همه پیامبران پیشین نیز اصل توحید بوده است: «پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم، مگر آنکه به وی وحی کردیم که معبودی جز من نیست، پس تنها مرا پرستش کنید».(انبیاء: 25)

از سوی دیگر، توحید فقط راه‏ حلی برای بحران‏های دوران جاهلیت نبوده است. توحید، شعار محض نیست. توحید؛ یعنی نفرت و دوری و نفی همه طاغوت‏ها. توحید؛ یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله. با این مفهوم، انسان قرن 21، بیش از هر زمان دیگر به این اصل حیاتی نیاز دارد. بشر امروز، با طاغوت‏ها و بت‏های درونی و بیرونی خود، از هر گونه پیشرفت و سعادت واقعی بازمانده است. توحید؛ یعنی نپذیرفتن هیچ‏گونه بی‏عدالتی. با این وصف، از شخصی‏ترین رفتار انسان تا قانون‏گذاری برای حکومت جهانی، جایگاه اجرای اصل توحید است. بدون توحید و مبارزه با قدرت‏های بیگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد

جشنواره رضوی

اعلام برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در تیر ماه امسال

اعلام برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی در تیر ماه امسال

نهاد کتابخانه های عمومی کشور همه ساله در راستای ترویج فرهنگ رضوی، گسترش کتابخوانی و بهره مندی از سیره پاک ائمه معصومین علیهم السلام به ویژه حضرت رضا علیه السلام از طریق مطالعه کتابهای مرتبط با ایشان اقدام به برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی می نماید.

منابعی که برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است به شرح زیر می باشد: